AUTOSTRADA A3, PE SEGMENTUL UNGHENI - CÂMPIA TURZII, VA FI DATĂ ÎN FOLOSINȚĂ ÎN ACEST AN, PROMITE MINISTRUL TRANSPORTURILOR

Distribuie pe:

Abia numită în funcția de prefect al județului Mureș, Mara Togănel, a doua zi, vineri, 10 ianuarie a.c., a primit vizita ministrului Transporturilor, Lucian Bode. Scopul vizitei ministrului Transporturilor este de a debloca situația critică în care s-a ajuns la lucrările de la autostrada A3, pe tronsonul Iernut-Chețani și Chețani-Câmpia Turzii. În dimineața zilei de ieri, ministrul Lucian Bode, prefectul Mara Togănel, însoțiți de Florin Sorin Scarlat, director general al CNAIR, Mircea Abrudan, prefectul județului Cluj, au avut o întâlnire de lucru cu antreprenorul general STRACO, Alexandru Horpoș, și toți directorii subantreprenori. Afirmăm că situația este critică, fiindcă datorită neplăților lucrărilor din partea antreprenorului general către subantreprenori, au fost depuse 7 cereri de declarare a falimentului companiei STRACO, iar instanța de judecată urma să se pronunțe în aceeași zi, la ora 12. După discuțiile care au avut loc, la care și presa a fost prezentă, a urmat o conferință de presă, precedată de o declarație de presă a ministrului Lucian Bode:

“Astfel de întâlniri, eu cred că sunt binevenite, și vă asigur că vor urma și altele, pentru că, așa cum ați putut observa, din discuții, chiar din contradicții, la un moment dat se pot desprinde soluții. Noi ne dorim, așa cum am spus la începutul intervenției mele, ca aceste două obiective să fie finalizate în acest an, cu observațiile prezentate aici de către antreprenorii generali, lucrările pot fi recepționate în acest an, dar, sigur, avem un semn de întrebare în ceea ce privește firma STRACO. Este justificat, iar în ceea ce privește relația cu subcontractorii, cu furnizorii de servicii, de materiale, aici mi-am propus să nu mai las lucrurile în voia sorții și să existe o complicitate tacită între parteneri. I-am invitat pe toți antreprenorii la București. I-am întrebat dacă au vreo problemă în relația cu Statul Român și niciunul nu s-a ridicat să spună că ar avea vreo problemă gravă. Mi s-a transmis că aveau o reținere față de ministru, față de directorii generali și n-au spus nimic. M-am hotărât să vin aici, să discut la fața locului, cu fiecare, pe fiecare obiectiv în parte, și, orice problemă, obstacol îl întâlnesc cei care realizează autostrăzi în România, în mine și în Guvernul României au un partener”.

Apoi, ministrul Transporturilor a răspuns întrebărilor ziariștilor.

“Am discutat pe fiecare din cele două tronsoane, despre ce fel de probleme are fiecare antreprenor. Și-au spus punctul de vedere, ce fel de probleme au subcontractorii în relația cu antreprenorii, faptul că nu sunt plătiți. Pe celălalt tronson, STRACO are datorii de aproximativ 8 milioane de lei, din care 4 milioane doar la un singur furnizor. În rest, relația între beneficiar, respectiv Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - CNAIR și antreprenor, poate fi îmbunătățită, dar, cu siguranță, relația între antreprenor și subcontractor poate fi mult îmbunătățită. În primul rând, să-și plătească facturile, pentru că noi le plătim lor și ei mai departe, așa cum ați auzit, nu plătesc subcontractorii și atunci, normal, nu avem progres fizic. Am dat un exemplu de legislație, din Ungaria și Polonia. Să luăm un exemplu, dacă avem un contract în derulare. Un contract are clauze foarte precise. Cum se poate interveni în acest contract? În ceea ce privește contractele noi, putem discuta de o abordare de acest gen, pentru că, iată, constatăm că una dintre cele mai mari probleme în a te încadra în termene și a avea avans fizic pe obiective, este aceasta: subcontractorii nu sunt plătiți, așa cum puteți observa. Majoritatea sunt companii mici, românești, care, dacă nu sunt plătite în câteva luni de zile, falimentează și nu ne dorim lucrul acesta. În Parlament sunt multe proiecte de lege, de modificare a Legii achizițiilor. Eu nu sunt adeptul de modificare a Legii achizițiilor în fiecare an. De exemplu, în anul 2018, Codul fiscal s-a modificat de 234 ori, aproape în fiecare zi lucrătoare, o modificare. Atunci, ce predictibilitate să ai? Acolo unde constatăm că lucrurile nu funcționează, legiuitorul are această obligație și acest drept să intervină. Nu sunt, de asemenea, susținătorul legiferării prin ordonanță de urgență. Aceste dezbateri trebuie să aibă loc în Parlament, dar când situația o impune, Guvernul ia în calcul inclusiv o modificare pe această zonă, a achizițiilor, dacă vom constata că o problemă importantă în nerealizarea de autostrăzi în România este, și aceasta, a legislației privind achizițiile publice. Pe atunci, se permitea prin Ordonanța 34, iar acum, pe Ordonanța 98 nu se mai atribuie contracte, obligatoriu, pe prețul cel mai mic. Vorbim de condiții tehnico-economice. S-a schimbat legislația. Cred că a fost o mare eroare atunci. Vii la licitație, o câștigi cu 46% din valoarea estimată. Unul din motivele pentru care se află acum în această situație, deși nu vor să recunoască, eu cred că acesta este. Aici mai intervine problema întârzierii lucrărilor și, atunci, problema se amplifică. Ce se va întâmpla, concret? Aici, pe primul lot, Iernut - Chețani, lucrurile merg conform celor convenite. Și aici suntem în afara termenului contractual, dar există un grafic convenit împreună cu beneficiarul. Aici, în fața noastră, a dumneavoastră și-au luat angajamentul că în luna iunie finalizează lucrările la cei 17,9 km de autostradă. Pe segmentul Chețani - Câmpia Turzii, ați văzut câte probleme sunt. Împreună cu Compania de Drumuri, Ministerul, antreprenorul, subcontractorii, trebuie să găsim soluții pentru ca lucrurile să meargă înainte. Așteptăm, sigur, și decizia instanței de judecată. În condiția în care instanța decide, astăzi, că aprobă cererile, solicitările reclamanților de a declara falimentul Companiei STRACO, soluția nu va fi alta decât cea radicală: rezilierea contractului și reluarea tuturor procedurilor de la stadiul de 30% și ceva în care se află lucrările astăzi. Nu ne-am dori să se întâmple asta sub nicio formă”.

Întrebare legată de centurile de legătură: “Am avut o discuție pe tema asta cu doamna prefect, și aici, a trebuit să acceptăm o situație nefericită, prin care a trebuit să reziliem un contract la peste 34% din lucrări efectuate”. La sfârșitul lunii ianuarie se va anunța termenul de depunere a ofertelor pentru restul lucrărilor de executat la varianta de ocolire a Târgu-Mureșului. La sfârșitul lunii ianuarie se va anunța termenul la care ofertanții pot depune documentațiile tehnico-economice. Varianta de ocolire a Reghinului este în completare de SF. Săptămâna viitoare de la Direcția Regională de Drumuri, Primăria Reghin și reprezentantul firmei care a întocmit SF-ul vor studia la fața locului planurile - PUG pentru a vedea exact traseul, fiindcă, de când este SF-ul, s-a construit destul de mult în zonă și trebuie să stabilim un traseu realist. Apoi, se vor identifica sursele de finanțare și se va trece la licitația pentru proiectare și execuție.

“Mi-aș dori, la fel de mult, ca și dumneavoastră și toți românii să circulăm pe cât mai mulți kilometri de autostradă. Am venit de la București, după ședința de Guvern. Am făcut 6 ore și 30 minute până la Brașov. Este frustrant. Mai ales când știi că sunt bani europeni disponibili, există resurse și antreprenori serioși, români și străini, care ar putea să se ocupe de obiective și, din păcate, nu se întâmplă. Așa după cum am spus, Guvernul Ludovic Orban nu va mai povesti despre “vom face”, ci, “am făcut, facem”. Noi am preluat obiective în implementare, dar aflate în diferite situații de blocaj, de genul Lugoj-Deva - Lotul III. După o lună și jumătate de analize, de expertize, de intervenții la poduri, cum am făcut la podul peste Mureș, am dat în trafic respectivul obiectiv. L-am găsit blocat, l-am deblocat și este în trafic. De asemenea, am găsit proiecte care nu au început, dar care, odată deblocate, de exemplu drumul expres Craiova-Pitești, tronsonul II, aveau lipsă patru ordine de începere. Ne-am dus acolo împreună cu domnul prim-ministru, am comprimat termenele, am semnat ordinele de începere. Astăzi, pe tronsonul II, 40 de kilometri, cu cele două secțiuni, care cuprind și variantele ocolitoare de la Slatina și de la Balș, se lucrează, și în termenul celor 24 de luni, putem spune, finalizăm acel obiectiv. Constructorul nu mai are niciun impediment, nicio frână în a finaliza la timp, și, probabil, va termina mai repede decât prevede contractul. Este un constructor român, foarte serios.

Despre lotul Târgu-Mureș - Ungheni. Licitația s-a dat în noiembrie 2016. A fost dat un câștigător, dar care a fost contestat. Acum este la a 7-a instanță de judecată. Sperăm ca într-o lună de zile sau o lună și jumătate, comisia de evaluare să pună în aplicare decizia instanței și să desemneze un câștigător. Din păcate, legislația achizițiilor publice prevede mai multe instanțe de judecată pe care le poate apela orice ofertant care se consideră nedreptățit în desemnarea câștigătorului. Este obținută și autorizația de construcție, valabilă până în luna aprilie 2020. Încercăm să ne ținem de termenul acesta. În ultima perioadă s-au creat niște grupuri de lucru la nivel de companii și a deținătorilor de utilități, astfel că am găsit înțelegere și clemență să nu mai avem blocaje din partea lor”.

Ministrul Transporturilor a subliniat că toate problemele care se ivesc, să fie discutate cu prioritate la Prefectură.

Lasă un comentariu