AER POLUAT, DAR NU DIN VINA AZOMUREȘ...

Distribuie pe:

Combinatul Azomureș nu este principalul răspunzător pentru gradul ridicat de poluare atmosferică din Târgu-Mureș, scrie publicația online Maszol într-un material recent, citând date ale Agenției pentru Protecția Mediului, potrivit cărora concentrația prafului din aer prezintă un risc mai mare pentru sănătatea locuitorilor decât oxizii de azot emanați din coșurile de fum ale combinatului.

Publicația o citează pe dna Annamária Székely, comisar-șef al Gărzii de Mediu, care este de părere că autoritățile locale trebuie să acționeze în sensul “resuscitării” zonelor verzi și al gestionării corespunzătoare a transportului public. Cât despre târgumureșeni, aceștia ar trebui să facă ceva mai mult decât să arate cu degetul spre fumul de la combinat, în situația în care discuțiile despre proasta calitate a aerului în Târgu-Mureș au devenit un clișeu, opinia publică fiind aproape unanimă în a considera că Azomureș este marele vinovat.

Potrivit anchetei jurnalistice a celor de la Maszol, lucrurile arată cu totul altfel: în 2015, combinatul Azomureș, situat în imediata apropiere a orașului, și care produce, zilnic, sute de tone de îngrășăminte, a finalizat o investiție de 240 de milioane de euro, cea mai mare din existența sa de o jumătate de secol. Aceasta era condiția necesară pentru acordarea licenței de funcționare, ale cărei detalii figurează în documentele de aderare la UE, în 2007. Toate acestea, însă, nu i-au împiedicat pe târgumureșeni să organizeze proteste, să depună petiții pentru închiderea combinatului, să-l invoce, cu ocazia alegerilor, notează sursa citată.

Or, substanțele poluante nu provin din producție, ci, cu precădere, din transport și din încălzire: “Dăm vina pe combinat, dar, de fapt, noi poluăm (...), toată lumea care, dimineața, își duce copiii la școală cu mașina, merge la serviciu cu mașina, trăiește, confortabil, în locuințe încălzite. Rezultatele sunt proaste, dar nu industria este principalul vinovat. Populația ar trebui să înțeleagă că e nevoie de schimbare. Ar trebui să diminuăm emisiile. Pentru asta e nevoie de parteneriatul autorităților locale. La nivelul orașului, e nevoie de schimbare. Managementul spațiilor verzi este sub orice critică, transportul în comun - imprevizibil, mersul cu bicicleta e periculos (...). Circulația pe drumurile publice nu crește doar concentrația prafului din aer, ci și noxele emise de motoarele mașinilor - monoxid de nitrogen, bioxid de nitrogen - sunt substanțe deosebit de periculoase pentru sănătate. Ceea ce emite combinatul, în situația unei funcționări normale, corespunde prevederilor europene (...)”, precizează Annamária Székely.

Cei care se opun combinatului, fie văd în acesta sursa tuturor relelor, fie sunt adepți ai unor teorii conspiraționiste, invocând pericole pentru sănătate, arată ziariștii de la Maszol.

“Din păcate, chiar dacă s-ar închide combinatul, concentrația prafului din aer nu s-ar schimba. Nu am niciun motiv să apăr combinatul. Și familia mea respiră același aer. Înțeleg că marea parte a poluării nu de la combinat vine, întrucât acesta respectă nivelul admis de Uniunea Europeană”, conchide reprezentanta Gărzii de Mediu.

La rândul său, purtătorul de cuvânt al Azomureș, Ovidiu Maior, a declarat că, de la achiziționarea combinatului de către compania Ameropa (2012), efectul negativ al acestuia asupra mediului înconjurător a scăzut: “Datorită investițiilor de mai multe sute de milioane, a scăzut praful industrial cu 90%, emisia de amoniac cu 90% și emisia de oxid de nitrogen cu 50%. Ca asociați în programul unional de protecția mediului, până în 2025 Azomureș trebuie să scadă și nivelul emisiilor cu efect de seră. Fumul de deasupra combinatului constă, în realitate, din aburi care nu poluează; ei sunt eliberați cu ocazia răcirilor, iar nivelul substanțelor nocive care ajung în atmosferă este în limite legale. Începând din martie, se vor face noi investiții, care vor crește nu doar productivitatea, ci vor scădea și mai mult efectul negativ al combinatului asupra mediului înconjurător”, a precizat Ovidiu Maior. (sursa și foto: maszol.ro) 

Lasă un comentariu