ANGAJAȚII FUMĂTORI - MAI COSTISITORI PENTRU COMPANII

Pentru a vedea aproximativ în ce măsură poate fumatul să afecteze activitatea și productivitatea unei companii, se poate face un calcul al timpului efectiv de muncă. Fiecare țigară înseamnă circa 10 minute de pauză. Un fumător care consuma 20 de țigarete pe zi va fuma, în timpul celor 8 ore petrecute la serviciu, circa 10 țigări. Astfel, aproape o oră și 20 de minute din timpul de lucru este dedicat pauzelor de fumat.

Totodată, angajații fumători necesită costuri de sănătate mai mari cu circa 18% decât cei nefumători, au o rată a absenteismului mai mare cu 30-50% și sunt mai expuși cu 30% accidentelor de muncă și bolilor profesionale. În plus, compania trebuie să asigure un loc adecvat pentru fumat, dotat cu mijloace speciale de prevenire și stingere a incendiilor, cu ventilație adecvată, iar acest loc necesită investiții suplimentare din partea firmei.

Multe dintre bolile care afectează sănătatea fumătorilor apar ca rezultat al fumatului și pot fi destul de grave, apariția lor fiind traumatizantă atât pentru persoanele în cauză, cât și pentru cele apropiate. Îmbolnăvirea conduce la luarea de concedii medicale, absenteism și la imposibilitatea îndeplinirii responsabilităților normale pentru o zi lucrătoare.

Strategia companiilor în țările civilizate

În Uniunea Europeană, foarte multe state au adoptat legi care să interzică fumatul în spațiile publice, baruri sau la serviciu. Irlanda este prima țară din lume care a interzis fumatul la locul de muncă, în anul 2004, urmată fiind de Norvegia, Italia, Bulgaria, Croația sau Anglia. UE intenționează chiar să emită o directivă prin care fumatul la locul de muncă să fie interzis în toate statele membre.

Unele dintre companiile americane care le oferă angajaților asigurări de sănătate folosesc diverse stimulente pentru a încuraja participarea la diverse cursuri antifumat. Daca angajații fumează și nu participă la aceste programe sunt nevoiți să plătească mai mult pentru asigurările lor de sănătate, considerându-se că prezintă un risc mai mare de îmbolnăvire.

…și în România

Fumatul este interzis în țara noastră numai în locurile publice închise, iar majoritatea companiilor fie asigură locuri speciale pentru fumători, fie interzic total fumatul în incinta sediului, caz în care angajații ori fumează afară, ori renunță la fumat în timpul programului de lucru. Există însă și firme care iau măsuri educative și permit popularizarea educației antifumat și care sunt interesate și de măsuri active pentru oferirea de soluții eficiente celor care doresc să renunțe la acest viciu.

Managerii, în special cei din sectorul privat, încep să înțeleagă și beneficiul de imagine al lipsei fumatului în sediul propriu. Se urmărește, astfel, atât protejarea salariaților nefumători, cât și sprijinirea celor activi, pentru a renunța la fumat.

În România există, din 2004, programe naționale antifumat. În cazul unei companii însă, este esențială pregătirea managerului pentru înțelegerea misiunii sale și a avantajelor unui loc de muncă fără fumat.

Prevederile legislative

Legislația în vigoare interzice fumatul în locurile publice închise, precum instituțiile publice centrale și locale, instituțiile sau unitățile economice, de alimentație publică, de turism, comerciale, de învățământ, medico-sanitare, culturale, de educație, sportive, în toate mijloacele de transport în comun, autogări, gări și aeroporturi de stat și private, precum și în spațiile închise de la locul de muncă - noțiune ce presupune birourile folosite de cel puțin doi oameni, dar și halele, holurile, lifturile și sălile de conferință. Angajatorul are obligația de a realiza regulamente interne, prin care să fie limitate zonele în care se poate fuma, fără să existe însă și obligația amenajării unor astfel de locuri. În plus, angajatorul poate interzice fumatul în întreg sediul societății.

Lasă un comentariu