ÎN URMĂTORII 10 ANI, ROBOȚII VOR “FURA” PESTE O TREIME DIN LOCURILE DE MUNCĂ!

Distribuie pe:

Potrivit firmei de consultanță Horváth & Partners Romania, citată de economica.net, piața muncii din România se va transforma radical în următorul deceniu, urmând ca roboții și inteligența artificială (AI) să ocupe peste o treime din locurile de muncă. Însă, pe lângă joburile care vor dispărea, vor și apărea altele noi, la care încă nici nu ne gândim.

În România, potențialul de automatizare, între 50 și 60%

Conform estimărilor companiei, între 40% și 50% dintre locurile de muncă existente în lume ar putea fi automatizate, fie integral, fie parțial până în anul 2030. În România, potențialul de automatizare al locurilor de muncă este de aproximativ 50-60% din totalul acestora, însă acest lucru nu înseamnă că vor dispărea, ci că pot fi și schimbate.

Un job complet automatizabil este un job pentru care tehnologia se află într-o etapă de dezvoltare care să ofere un substitut viabil pentru el (de exemplu, o mașină fără șofer). Locurile de muncă automatizate apar atunci când tehnologia brevetelor a avut un anumit succes, dar se prevede că aceste evoluții vor progresa spre o polarizare, angajații umani fiind necesari acolo unde o interacțiune personală are valoare reală, iar roboții fiind folosiți acolo unde nu are. De exemplu, personalul de servire poate fi înlocuit cu roboți în anumite unități, dar este puțin probabil să înlocuiască chelnerii care oferă o experiență în restaurantele de lux.

Joburi afectate de robotizare

Angajările vor crește în mare parte pentru ocupații care necesită educație superioară și cunoștințe IT&C. Joburile cele mai afectate de robotizare și AI sunt joburi care implică sarcini de complexitate redusă, standardizate și care se repetă cu o frecvență mare. De exemplu, lucrătorii din producție de pe liniile de asamblare, șoferii și operatorii de unități mobile, lucrătorii din industria de minerit și cei din curățenie.

Joburile care vor fi transformate radical vor fi cele care au în componența lor sarcini de complexitate medie, dar includ interacțiuni sociale complexe. De exemplu, lucrători în vânzări, lucrători de îngrijire personală, asistenți servicii clienți.

Locurile de muncă ce vor fi cel mai puțin afectate sunt cele unde sarcinile implicate sunt foarte complexe și munca este mai degrabă orientată către muncă de proiect, foarte dificil de standardizat. De exemplu, doctori, manageri în domeniul ospitalității, retail, profesioniști în educație.

Printre cele mai afectate domenii ar putea fi contabilitatea, marketingul sau relațiile cu publicul. În logistică și transporturi, în cazul în care adopția de vehicule autonome va fi răspândită, este posibil să fie chiar eliminate un număr substanțial de joburi. În România, acesta este un sector important, iar impactul AI va merge în rând cu impactul din alte țări. Totuși, pentru că în România există un segment important de clienți care încă folosește bani cash, activitatea de retail poate să reziste până peste 10 sau 15 ani.

Scad costurile și crește calitatea

Odată cu dezvoltarea AI, companiile se așteaptă ca în următorii 10 ani să scadă costurile, în special pentru funcțiile de servicii clienți, din domeniile financiar-contabil și logistică. Totodată, se așteaptă la creșterea calității, în special în producție, logistică, marketing și servicii clienți, precum și creșterea vânzărilor.

Valoarea adăugată a AI va veni din trei surse, respectiv din câștigul de productivitate în urma automatizării proceselor (inclusiv utilizarea roboților inteligenți și a vehiculelor autonome), din creșterea productivității întreprinderilor care își extind forța de muncă existentă cu tehnologii AI (inteligență asistată și augmentată) și din creșterea consumului datorită cererii sporite a consumatorilor, rezultată din disponibilitatea unor produse și servicii hiperpersonalizate.

Din punct de vederea al joburilor, cel mai mare câștig va veni în zona de marketing și vânzări, urmat de logistică și producție, care vor contribui cu peste două treimi din valoarea totală adăugată.

Limitări ale inteligenței artificiale

În prezent, există trei mai categorii de limitări ale inteligenței artificiale. Prima este cea legată de complexitatea sarcinilor. Astfel, AI nu ar putea să realizeze un studiu de piață pentru că această activitate presupune verificarea unor informații din surse diverse și realizarea unui studiu coerent.

De asemenea, AI nu poate să diagnosticheze o boală anume pe baza unui manual de medicină. Motivul este că nu are un volum de date suficient pe care să îl învețe, iar într-un manual de medicină sunt date doar câteva exemple din boala respectivă. AI care a ajuns să diagnosticheze pneumonia la nivel de acuratețe umană din radiografiile pacienților necesită un volum de sute de mii de fotografii deja clasificate.

Cea de-a treia limitare se referă la absența standardizării. Este foarte dificil în acest moment pentru AI să interpreteze semnalele umane din trafic, pentru că există variații foarte mari, atât la nivel individual, cât și la nivel cultural.

Lasă un comentariu