COMPANIILE APASĂ “BUTONUL DE OPRIRE”, PE MĂSURĂ CE COVID-19 “INFECTEAZĂ” ECONOMIA MONDIALĂ

Distribuie pe:

Concedieri, reducerea costurilor și suspendarea plății dividendelor ... Marile companii se străduiesc să se adapteze situației, pe măsură ce pandemia de coronavirus mărește cererea de pe piață, iar măsurile draconice luate pentru a limita răspândirea bolii subminează atât cererea cât și producția.

Din cauza impactului economic al COVID-19, care amenință supraviețuirea multor firme, guvernele s-au angajat să aloce sute de miliarde pentru a le ajuta să se descurce - urmând, în caz contrar, să-și recupereze finanțările pe cale bancară sau chiar prin naționalizare, dacă va fi necesar.

Iată câteva măsuri luate de companii:

Suspendarea producției

Câțiva giganți industriali, în special din industria auto, și-au redus, sau chiar și-au întrerupt activitățile de producție.

Producătorii auto “Big Three” din SUA - General Motors, Fiat Chrysler și Ford - vor opri temporar producția în toată America de Nord, până la sfârșitul lunii, au anunțat companiile, de comun acord cu sindicatele lucrătorilor din branșă.

Nissan a suspendat producția la uzina sa din Sunderland, din nordul Angliei, cea mai mare fabrică din Europa, cu circa 7.000 de lucrători, și a închis alte fabrici în Spania și Indonezia.

Gigantul francez Peugeot-Citroen închide toate punctele de producție din Europa, iar producătorul auto italo-american Fiat Chrysler, cu care este în proces de fuziune, intenționează, de asemenea, să închidă majoritatea fabricilor de pe continent, la fel ca Ford.

Și compania VW din Germania își închide majoritatea fabricilor din Europa, timp de două-trei săptămâni.

BMW a declarat, săptămâna trecută, că va întrerupe, timp de o lună, producția în fabricile de pe continent și din regiunea sud-africană.

Renault oprește producția în fabricile din Franța, Spania, Slovenia, România, Portugalia și Maroc.

Scania, parte a grupului Traton Volkswagen, oprește cea mai mare parte a producției de camioane din Europa, în urma disfuncționalităților survenite în lanțul de aprovizionare.

Gigantul de anvelope Michelin oprește producția în Spania, Franța și Italia, cel puțin o săptămână.

Airbus a declarat că suspendă activitatea la fabricile sale din Franța și Spania, timp de patru zile, pentru a îmbunătăți siguranța la locul de muncă.

În Germania, companiile de autobuze de cursă lungă Flixbus și Blablabus au declarat că își opresc activitatea, odată cu intrarea în vigoare a noilor restricții de călătorie.

Concediu forțat, concedieri temporare, magazine pustii

O mulțime de comercianți americani și-au închis unele sau toate magazinele, inclusiv Nike, Macy's și Gap.

Celebrul lanț de magazine de lux Saks Fifth Avenue din New York este închis, iar Apple a pus lacăt pe toate magazinele sale din afara Chinei.

Situația este una catastrofală mai ales pentru industria turistică: Marriott - gigantul hotelier din SUA și-a închis majoritatea hotelurilor și a trimis în concediu zeci de mii de angajați.

Companiile aeriene au suferit o dublă lovitură: scăderea cererii, cauzată de epidemie, și limitările de călătorie impuse de guverne, fapt ce le-a determinat să caute soluții: Aeroflot-ul rusesc le-a solicitat angajaților care au acumulat ore suplimentare să le utilizeze în această perioadă.

Air France spune că va lua în considerare reducerea programului de lucru, astfel încât angajații să poată avea acces mai ușor la ajutoarele de stat cuvenite personalului angajat cu jumătate de normă.

Compania low-cost Ryanair, care a anunțat că “majoritatea, dacă nu toate” zborurile vor fi anulate din 24 martie, a declarat că are în vedere un demers similar, dar și acordarea de concedii și suspendarea temporară a contractelor de muncă.

Trimiterea lucrătorilor în șomaj temporar este o măsură la care au recurs unele țări, ca de pildă filiala din Spania a Volkswagen - Seat.

Conducerea șantierului naval italian Fincantieri, care și-a întrerupt și el activitatea, le-a cerut angajaților să intre în concediul anual de odihnă.

Distribuitorul de produse de telefonie mobilă din Marea Britanie, Dixons Carphone, reduce 2.900 de locuri de muncă, deoarece se confruntă cu “vremuri tulburi”.

Reducerea costurilor

Concomitent cu reducerea/oprirea producției, companiile s-au mișcat rapid pentru găsirea unor căi de reducere a costurilor.

Air France-KLM, care este obligată să “taie” până la 90 la sută din zboruri, își va reduce cu 350 de milioane de euro și investițiile planificate pentru 2020 și va face economii de 200 de milioane, pentru a se asigura că are suficienți “bani în mână”.

Transportatorul australian Qantas a declarat că luna asta va anula toate zborurile internaționale, după ce și cealaltă companie aeriană, Virgin, și-a anulat zborurile transoceanice.

Nici acționarii nu sunt scutiți de neajunsuri: Lufthansa, care taie până la 90 la sută din zboruri, a declarat că nu va plăti dividende din veniturile pe 2019.

Inditex, care deține, printre altele, brandul de îmbrăcăminte Zara, a amânat luarea unei decizii cu privire la plata dividendelor din cele 3,6 miliarde de euro pe care i-a câștigat în anul fiscal 2019-2020, făcându-și, în schimb, o rezervă de 287 de milioane de euro “pentru criză”.

Ajutoare de stat

Companiile nu ezită să apeleze la sprijinul statului.

Gigantul turistic german TUI, cu 70.000 de angajați în întreaga lume, și care și-a suspendat “majoritatea” activităților, a formulat o cerere de ajutor de stat.

Guvernul Germaniei a promis firmelor lovite de criză împrumuturi “nelimitate”, prin intermediul Băncii de stat KfW.

Companiile aeriene americane au cerut un ajutor, din partea statului, de 50 de miliarde de dolari, iar fabricantul american de avioane Boeing solicită sprijin federal de cel puțin 60 de miliarde de dolari pentru industria aerospațială.

Guvernul italian a declarat că intenționează să renaționalizeze fostul transportator național Alitalia (aflat în faliment), în cadrul unui plan de salvare economică de urgență.

De asemenea, Franța este pregătită să naționalizeze companiile mari “dacă este necesar”, potrivit ministrului Finanțelor, Bruno Le Maire. (AFP, 19 martie 2020; foto - retail.economictimes, ft.com, kcchronicle.com)

Lasă un comentariu