ÎN PRIMII 5 ANI DE VIAȚĂ, POVEȘTILE DEZVOLTĂ CREIERUL COPIILOR

Distribuie pe:

Cercetătorii americani de la Spitalul de Pediatrie din Cincinnati, citați de descopera.ro, susțin că toți copiii cărora li se citesc frecvent povești și care nu au acces la ecranele televizoarelor, computerelor sau telefoanelor mobile, în primii cinci ani de viață, înregistrează o dezvoltare mai rapidă a creierului.

“Concluzia studiului nostru nu este una nouă, dar noi am venit cu argumente clare, obținute prin intermediul imagisticii prin rezonanță magnetică.

Acesta este primul studiu care furnizează și dovezi neurobiologice ale beneficiilor cititului și ale efectului negativ pe care îl au ecranele asupra dezvoltării creierului preșcolarului.

Dovezile științifice sunt importante, deoarece creierul se dezvoltă cel mai rapid în primii cinci ani de viață, iar copiii care au parte de mai multe experiențe care îi stimulează, care îi ajută creierul să se organizeze, vor avea un avantaj uriaș atunci când vor ajunge la școală. Și se știe cât de dificil este pentru un copil să recupereze, dacă rămân în urmă la școală.

La studiul nostru au participat 47 de copii sănătoși, cu vârste cuprinse între trei și cinci ani, care nu mergeau la grădiniță.

Materia cenușie din creier conține majoritatea celulelor care comandă corpului ce să facă. Substanța albă este țesutul cu aspect albicios ce face parte din sistemul nervos central (măduva spinării și encefal) și conține axonii, respectiv prelungirile celulelor nervoase și celulele țesutului interstițial, numit nevroglie, care are rol de hrănire și protecție.

Substanța albă este importantă pentru că asigură influxul nervos de la un centru nervos la altul sau între un centru nervos și un nerv. Creșterea nivelului de substanță albă și organizarea acesteia sunt extrem de importante pentru capacitatea creierului de a comunica și cu restul organismului, mărind capacitatea de a învăța și asigurând o bună funcționalitate. Fără un sistem de comunicare bine dezvoltat, capacitatea de procesare a creierului încetinește și are de suferit.

În cazul copiilor care erau expuși la ecrane, mai mult de o oră pe zi, zonele responsabile de învățare în materia albă erau subdezvoltate și mai puțin organizate.

La naștere, numărul neuronilor este cel mai mare comparativ cu restul vieții, iar, în funcție de stimuli (comunicare, iubire, îmbrățișare, plimbat, citit), conexiunile între neuroni sunt întărite. Dimpotrivă, în lipsa unor stimuli, neuronii mor. Chiar dacă se modifică și învață la toate vârstele, ceea ce se întâmplă în primii cinci ani ai vieții este hotărâtor pentru dezvoltarea creierului.

În afară de imaginile creierului, obținute prin rezonanță magnetică, participanții la studiu au fost supuși și unor teste cognitive. Astfel, copiii care aveau acces la ecrane, mai mult de o oră, zilnic, au avut rezultate mai proaste în ceea ce privește testele cognitive, inclusiv privind limbajul expresiv și capacitatea de a numi rapid obiecte.

Foarte eficient și important este cititul în sine, regulat, decât tipul de poveste, așa că părinții să nu mai caute cartea perfectă, ci pur și simplu să le citească celor mici în mod regulat.

Pentru a-i stârni interesul copilului pentru cărți și citit, le oferim părinților câteva sugestii. Astfel, este foarte benefic să îi vorbiți copilului încă de la naștere, răspunzându-i la gângureli. Mai târziu, stimulați copilul să își folosească imaginația, să inventeze povești și să pună multe întrebări despre acele istorii inventate. Alegeți cărți cu personaje interesante și citiți-le cu voci diferite pentru fiecare personaj. Nu uitați să îi cereți copilului să repete cuvintele noi și să i le explicați și, foarte important, nu uitați să vă bucurați de poveștile citite alături de copii. În final, îi asigurăm pe tați că sunt preferații copiilor când vine vorba de citit povești...”, ne asigură oamenii de știință americani.

 

 

Lasă un comentariu