“IMPORTANT ESTE CA, DIN TOATĂ ACEASTĂ EXPERIENȚĂ NOU TRĂITĂ, SĂ ÎNVĂȚĂM SĂ FIM PREGĂTIȚI PENTRU PROVOCĂRILE VIITOARE”

Distribuie pe:

Interlocutor: Gabriela BUTA, profesor de Limba și Literatura română la Școala Gimnazială “Sf. Gheorghe”, Sângeorgiu de Mureș, cu o vechime în învățământ de 23 de ani și gradul didactic I

A absolvit Facultatea de Științe și Litere și Masteratul la “Universitatea Petru Maior” din Târgu-Mureș. Este inițiatoarea Proiectului educațional, aflat la ediția a XI-a, a Concursului Interjudețean “Emoțiile Primăverii” și a Concursului de creație literar-artistică “Valurile Copilăriei”. Competițiile, ce s-au bucurat de un număr impresionant de participanți, sunt dedicate elevilor din clasele gimnaziale, dovadă fiind revistele de la fiecare ediție care cuprind creațiile participanților. Pe parcursul activității la școala din Sângeorgiu de Mureș, a avut elevi cu rezultate deosebite la Olimpiadele Naționale de Limba și Literatura Română (atât la secția română, cât și la secția maghiară) și elevi cu note de 10 la evaluarea națională. A organizat excursii cu elevii, chiar și de două ori pe an, la Casele Memoriale ale scriitorilor studiați la clasă. Pentru domnia sa, meseria de dascăl va rămâne pe primul loc, munca cu elevii este și va fi un lucru pe care îl face cu pasiune și dăruire.

- În condițiile pandemiei COVID-19, cum credeți că se poate veni în întâmpinarea cadrelor didactice și a elevilor care nu dispun de logistica necesară?

- În această perioadă de grea încercare, colaborarea elev - profesor trebuie să existe mai mult ca niciodată. Suspendarea cursurilor este o perioadă de valorificare și de fixare a cunoștințelor predate la clasă. Într-adevăr, pentru aceasta e nevoie de tehnologie, fără de care nu putem funcționa în sec. XXI. Bineînțeles că, logistic vorbind, este suficient ca elevul și profesorul să dispună de computere personale și de o platformă online, unde să se facă posibilă întâlnirea dintre cele două părți ale actului educațional. Întrucât situația economică a familiilor din care provin elevii școlilor noastre nu este tocmai omogenă, se reclamă nevoia unui sprijin financiar. Părinții, elevii, școala trebuie să colaboreze la menținerea echilibrului.

- Care sunt provocările/dificultățile cu care vă confruntați în această perioadă?

- Nu pot să spun că sunt probleme. În ceea ce privește comunicarea online, cu elevii mei, utilizăm ZOOM, messenger, whatsapp, e-mail, skype, iar elevii respectă termenele de rezolvare a unor activități educative. Sunt elevi care lucrează suplimentar și îmi scriu sau mă sună “dna profesoară, vă pot trimite ce am făcut astăzi, care este părerea dumneavoastră ....”. Au diferite lecturi de citit, eu, personal, sunt mulțumită prin felul cum s-au mobilizat și sunt responsabili.

- S-au implicat părinții?

- Da, părinții sunt alături de noi, colaborăm în mare măsură.

- Cum ați reușit să mobilizați cadrele didactice, elevii și părinții?

- Părinții sunt deschiși la tot ceea ce înseamnă educația copilului lor, e firesc ca zilnic să citească câteva pagini, să rezolve un exercițiu, să asculte o poveste, muzică, să deseneze, să învețe o poezioară, în timp ce-și ajută mama la bucătărie. Când există o colaborare sănătoasă și de durată, între profesor - elev - părinte, totul se face cu plăcere.               

- Proiecte în derulare, pe timp de pandemie? (Cum a fost influențată desfășurarea acestora?)

- Proiectul cuprins în CAER “Emoțiile Primăverii”, concurs de creații literar-artistice, trebuia să se desfășoare în perioada martie - aprilie. Din păcate, numărul înscrierilor a scăzut foarte mult. Totuși, elevii care s-au înscris vor fi recompensați pentru efortul depus.

- Perspective?

- Ieșirea din actuala criză, cât mai repede, și întoarcerea la școală este singura perspectivă. Pe viitor trebuie trase învățăminte și procedat ca atare.

- Propuneri/soluții pentru situația actuală?

- Consider că școlile au deja în evidență elevii care provin din familii defavorizate economic și se pot implica în procedurile de acordare a mijloacelor pentru achiziționarea dispozitivelor sus-amintite, lucru care deja se întâmplă la nivelul învățământului preuniversitar și universitar. Acest efort nu numai că ar acoperi necesitățile prezente, datorate epidemiei, ci ar veni în întâmpinarea și a unor nevoi viitoare cerute de evoluția tehnologiei în zilele noastre.

- Acoperă/suplinește Teleșcoala (adresată elevilor V-VII și IX-XI) munca la clasă, nevoile specifice ale procesului instructiv-educativ?

- În cadrul emisiunilor Teleșcoala se aprofundează unele noțiuni, cu explicații necesare, foarte utile, educative și de un real folos.

- Cum comentați decizia privind concediul de odihnă, obligatoriu pentru cadrele didactice, până la sfârșitul lunii aprilie?

- Consider că e o decizie corectă în situația dată, această perioadă cuprinzând și vacanța de primăvară. În ultimii ani, am observat, cu toții, schimbări de tot felul, de la anotimpurile care nu mai erau ca în copilărie, până la timpul care nu mai are răbdare cu omul, am ajuns și la schimbarea majoră (cu voia sau fără voia noastră), o vacanță mare în plină primăvară. Important este ca, din toată această experiență nou trăită, să învățăm să fim pregătiți pentru provocările viitoare.

 

Lasă un comentariu