„FAPTUL CĂ LECȚIILE SE DERULEAZĂ EXCLUSIV ÎN MEDIUL VIRTUAL ESTE O PROVOCARE ȘI PENTRU CEI MAI EXPERIMENTAȚI"

Distribuie pe:

Interlocutor: prof. Gabriela Șandru - director al Școlii Gimnaziale Tudor Vladimirescu" din Târgu-Mureș

- Recent, s-a desfășurat „Școala altfel". Care a fost programul acțiunilor derulate?

- La începutul anului școlar 2019-2020 s-a stabilit ca programul „Școala altfel" să se deruleze în perioada 30 martie-3 aprilie 2020, pentru clasele ciclului gimnazial, ciclul primar alegând ultima săptămână a lunii mai în acest scop. Contextul actual ne-a forțat să ne mutăm și cu activitățile acestui program în mediul online. Propunerile noastre pentru „Școala Altfel Online", gimanziu, au fost: Ziua 1: TURURI VIRTUALE în muzee, biblioteci și grădini zoologice virtuale, din întreaga lume, obiective turistice din România și nu numai, urmate de verificarea parcurgerii lor prin întrebări de control. Ziua 2: PROIECTE DIY, care au presupus confecționarea de obiecte din materiale aflate la îndemâna elevilor, fotografierea lor și postarea acestor fotografii pe pagina de Facebook a școlii, unde au putut fi votate de comunitatea online, pentru obținerea unor premii de popularitate. Ziua 3: CONCURS CULINAR și realizarea unui poster de promovare al produsului finit, cu ajutorul aplicației online PosterMyWall. Posterele au fost și ele încărcate pe pagina școlii și votate de comunitate, în scopul selectării primelor 6 cele mai „gustate" preparate. Ziua 4: FILMUL DE SCURT METRAJ, cu realizarea unui clip video de tip booktrailer al cărții preferate, cu ajutorul obiectelor avute la îndemână și al aplicațiilor de editare video. Copiii au avut idei creative de prezentare a cărților preferate, mulți dovedind reale abilități de editare video. Filmulețele au fost postate pe pagina de Facebook a școlii. Autorii sunt încurajați să-și dezvolte și abilitățile de antreprenoriat, prin promovarea rezultatelor muncii lor și obținerea a cât mai multor voturi din partea comunității online, în vederea câștigării unuia din cele 6 premii. Ziua 5: BREAKING NEWS a lansat provocarea de a prezenta „Știrile de acasă", într-un mod umoristic. Și aceste filmulețe au fost postate și votate de comunitatea online, în perioada 5-12 aprilie 2020. Elevii au putut să dovedească și să-și dezvolte nu doar competențele lingvistice, dar și abilitățile regizorale și digitale, creativitatea și originalitatea în conceperea unor știri umoristice, capacitatea de a rezista tracului în fața camerei de filmat, depășindu-și emoțiile.

Toate acțiunile din perioada „Școala Altfel Online" au avut ca scop dezvoltarea personală a elevilor și creșterea stimei lor de sine.

- Care dintre activitățile propuse în cadrul „Școlii altfel" s-a bucurat de cel mai mare succes?

- Concursul culinar a mobilizat cei mai mulți elevi, poate și datorită faptului că una dintre condițiile noastre a fost implicarea părinților. Ne-am gândit nu doar la beneficiul de a petrece timp împreună cu familia, cât mai ales la siguranța copiilor în bucătărie. Toate produsele rezultate în urma activităților au fost încărcate pe pagina de Facebook a școlii, iar părinții s-au implicat activ în distribuirea materialelor, mândri de realizările copiilor lor. Aprecieri și comentarii pozitive am primit și de la comunitatea online. Doar în săptămâna „Școlii Altfel Online", numărul celor care apreciază pagina școlii a crescut cu 147, ceea ce ridică la 1.435 numărul celor care ne urmăresc în mod constant. Postările noastre din ultima săptămână au ajuns la 25.000 de oameni, majoritatea din Târgu Mureș, România, dar nu numai!

- S-au implicat și părinții?

- Desigur! Avem o foarte bună colaborare cu părinții elevilor, atât la nivelul elevilor ciclului primar, cât și gimnazial. Diriginții au luat legătura cu aceștia pentru a ne sprijini în derularea activităților, astfel încât am avut foarte mulți participanți la toate secțiunile.

- Ce perioadă vi s-a părut mai dificilă în comunicarea cu elevii, „Școala altfel" sau cursurile suspendate?

- Ambele perioade s-au derulat online și au avut același nivel de dificultate. Fiecare cadru didactic a ținut legătura cu elevii săi pe diferite canale - platforma Edmodo, Zoom, Cisco Webex sau Teamlinks, grupuri de Facebook sau de Whatsapp, e-mail - fie direct, fie prin intermediul diriginților. Foarte puțini elevi ai ciclului gimnazial nu au avut acces la internet sau nu s-au implicat în activități, deși aveau mijloacele necesare.

- Cum ați reușit să-i mobilizați?

- Cu activități interesante, care au presupus și utilizarea noilor tehnologii. Sarcinile de lucru au permis, așadar, și dezvoltarea abilităților digitale, elevii fiind provocați să utilizeze diferite aplicații gratuite, online, pentru a le realiza.

- Provocări ale perioadei actuale?

- Mutarea în clasa virtuală. Chiar dacă unii dintre noi am utilizat platforme educaționale și aplicații online și înainte de data de 11 martie 2020, faptul că lecțiile se derulează exclusiv în mediul virtual este o provocare și pentru cei mai experimentați. Ne lipsește contactul cu elevii, zâmbetul larg, privirea lor iscoditoare, zumzetul de pe coridoare, joaca din pauze, joaca de la oră, răspunsurile amuzante, poveștile... Sesiunile de videoconferințe și platformele educaționale ne-au permis să-i vedem și să interacționăm cu majoritatea dintre ei, însă ecranul calculatorului rămâne un simplu substitut al contactului uman. Ne dorim să revenim la normalitate! Învățarea online are, desigur, avantajele ei - este personalizată, copilul învață în ritm propriu și poate greși fără consecințe, conținutul poate fi accesat de oriunde și oricând, feedback-ul este imediat - și completează educația clasică. Tocmai în acest scop, școala noastră a fost dotată cu videoproiectoare, calculatoare și acces la internet, în fiecare sală de clasă. Colegii mei utilizează mijloacele TIC la oră, în mod constant, nu doar pentru manualele digitale. Eu, personal, lucrez cu elevii ciclului gimnazial, pe platforma Edmodo, încă de anul trecut, și utilizez în mod constant aplicații online, chiar și la ciclul primar, iar elevii mei au în permanență telefonul la oră, pentru un joc în Kahoot, Quiziz, Quizlet sau pentru o sesiune de Baamboozle.

Concursul F.A.S.T. English, pe care îl coordonez, constă în evaluarea competențelor de limba engleză și dezvoltarea celor digitale, prin rezolvarea provocărilor cu ajutorul diverselor platforme și aplicații din mediul online: Padlet, PowToon, Voki, Wordart, Animoto, PosterMyWall, Wakelet, Kahoot, etc.). Digitalizarea este, așadar, un aspect important al educației pe care școala o oferă, desigur necesar pentru ralierea la contextul social global, însă nu se substituie educației clasice, realizată în școală.

- Dificultăți cu care v-ați confruntat?

- Lipsa accesului la internet a unor elevi și a dispozitivelor de accesare, mai ales la familiile unde ambii părinți lucrează de acasă, în regim de telemuncă. În ciuda faptului că s-a luat legătura și cu părinții, au fost și cazuri de elevi dezinteresați care au profitat de această perioadă pentru a lua o pauză de la propria educație. Majoritatea însă s-au implicat exemplar în activitățile de învățare propuse.

- Care dintre elevi au fost mai receptivi la activități, din ciclul primar sau gimnazial?

- Da, probabil și datorită faptului că la această vârstă sunt încă mult supravegheați de părinți sau dependenți de aceștia pentru contactul cu mediul online. Eleva László Evelin din clasa pregătitoare C a fost atât de încântată de ideea „Știrilor de acasă" încât a ținut morțiș să realizeze și ea un videoclip „Breaking News", chiar dacă aceasta fusese provocarea elevilor din gimnaziu. Îl puteți viziona pe pagina noastră https://www.facebook.com/scoala20/, alături de celelalte produse ale activităților de care noi suntem foarte mândri!

Lasă un comentariu