„TREBUIE ÎNTĂRITĂ CULTURA RESPONSABILITĂȚII COMUNE"

Distribuie pe:

Interlocutor: RAMONA FLEȘERU, director al Școlii Gimnaziale „Mihai Viteazul" din Târgu-Mureș, profesor de limba și literatura română, cu o experiență de 17 ani în învățământ.

- În condițiile pandemiei COVID-19, cum ați reușit să mobilizați cadrele didactice, elevii și părinții, pentru crearea unor contexte educaționale adaptate noii situații?

- „Fă-te ce te-ai face, fă-te ce poți, dar mai ales om cumsecade să te faci!", spunea Ion Agârbiceanu. Aceste cuvinte îmi apar mereu în minte și consider că sunt esențiale, mai ales în aceste timpuri, care greu ne încearcă. Timpul pare că s-a oprit în loc....

Perioada aceasta este pentru noi o provocare, deoarece vom putea să ne concentrăm pe soluții și ne determină să ne gândim la provocările profesorilor, în urma închiderii școlilor.

Încă de la începutul pandemiei COVID-19, am menținut legătura cu colegii mei, prin diverse platforme oferite de diverse instituții sau Inspectoratul Școlar Județean Mureș. Consider că noi suntem norocoși, deoarece atât elevii, cât și profesorii dispun de logistica necesară pentru a păstra legătura.

Într-adevăr, a existat un moment în care m-am întrebat cum se vor descurca cei care nu dispun de această logistică... și, recunosc, nu am găsit un răspuns foarte clar, dar cred că fiecare comunitate a făcut ceva. De aceea trebuie pus accent pe îmbunătățirea școlilor, pe crearea de condiții...

- Care sunt provocările/dificultățile cu care vă confruntați în această perioadă?

- Tot ceea ce facem, pornește întâi, în mintea noastră, de la un gând și gândul acela este ... TOTUL VA FI BINE! Ne-am familiarizat cu diverse platforme și programe, am descoperit multe lucruri noi, pe care cu siguranță le vom folosi și de acum înainte, am planificat totul în funcție de instrucțiunile primite de la Inspectoratul Școlar Județean Mureș și am reușit să mutăm sala de clasă și cancelaria în mediul virtual. Primele întâlniri au fost mai stângace, dar ajutorul a venit uneori din partea elevilor din ciclul gimnazial... care, trebuie să recunoaștem, se descurcă foarte bine în mediul virtual. La ciclul primar, una dintre dificultăți ar fi faptul că particularitățile de vârstă ale școlarului mic, de 6-8 ani, creează dependența copilului de disponibilitatea părinților în ceea ce privește folosirea aparaturii și/sau accesarea diferitelor paltforme de învățare online. Aceasta înseamnă că în fiecare familie un adult să fie în preajma copilului, la ore dinainte stabilite, pentru a-l sprijini și chiar supraveghea. Ar mai fi disponibilitateam psihică a familiei în „a înlocui dascălul" în învățare, dar și acest lucru este mai greu de realizat, în condițiile în care, cel puțin în 10 familii din 31, unul dintre părinți lucrează în sănătate, iar stresul psihic al acestora este maxim în această perioadă, nemaiavând răbdare de fișele de lucru. Problema cea mai mare cu care ne confruntăm este incertitudinea și nesiguranța legată de durata acestei perioade de „suspendare a cursurilor". Avem totuși convingerea că, indiferent de modul în care se va relua activitatea, vom reuși să parcurgem toată materia rămasă și să încheiem cu bine acest an școlar, atât de încercat. Spunem acest lucru, deoarece știm că avem copii isteți și buni, care își vor da interesul pentru ca „totul să fie bine".

- Proiecte în derulare, pe timp de pandemie? Cum a fost influențată desfășurarea acestora?

- În săptămâna 30 martie - 3 aprilie am avut săptămâna „Școala Altfel", care s-a desfășurat conform unei planificări, elevii fiind provocați să facă diverse activități. Inclusiv excursiile s-au desfășurat … dar de data aceasta virtual. Toate celelalte proiecte, concursuri pe care trebuia să le desfășurăm, le-am amânat. Elevii de clasa a VIII-a au continuat recapitularea și sistematizarea cunoștințelor pentru evaluarea națională, prin intermediul lecțiilor online.

- Perspective?

- Trebuie dezvoltat sentimentul de încredere în școală, deoarece acesta este poate ingredientul care ne lipsește cel mai mult. Prioritar este sănătatea tuturora acum, dar trebuie întărită cultura responsabilității comune, pe lângă responsabilitatea individuală a fiecărui cadru didactic din școală și să ne asigurăm că tot personalul înțelege cerințele educaționale și personale ale echității.

Un mesaj adresat elevilor Școlii Gimnaziale „Mihai Viteazul" și colegilor mei: Dragii mei elevi, mi-e dor de fiecare dintre voi, în parte, de glasurile și de râsetele voastre. Vă doresc sănătate, aveți încredere că în noi găsiți un sprijin și să ne revedem cu bine! Stimați dascăli, vă adresez îndemnul de a vă pune în slujba școlii cu aceeași dăruire și tenacitate de care ați dat dovadă mereu, răbdare, să aveți gândul înalt și spiritul curat, dar mai ales convingerea că TOTUL VA FI BINE!

Lasă un comentariu