CONVORBIRI LA „CUVÂNTUL LIBER" „AȘTEPTĂM CU NERĂBDARE REÎNTOARCEREA LA O VIAȚĂ NORMALĂ"

Distribuie pe:

Interlocutor: prof. BÎNDILĂ Claudiu Gabriel - inspector școlar general, IȘJ Mureș

- În condițiile pandemiei cu Covid-19, cum credeți că se poate veni în întâmpinarea cadrelor didactice și a elevilor care nu dispun de logistica necesară?

- Ministerul Educației și Cercetării a solicitat o situație a elevilor care nu beneficiază de mijloace de comunicare online. Aceștia provin din medii defavorizate și avem un procent de 8,3% din totalul elevilor din județ, conform situației raportate de către conducerile unităților de învățământ.

În data de 22.04.2020 am primit Ordinul de ministru nr. 4.135, care stipulează obligativitatea pentru toate cadrele didactice și a elevilor privind participarea la procesul de predare-învățare-evaluare online. Deci s-a trecut de la stadiul de recomandare la cel de obligativitate.

Conform acestui ordin, la secțiunea 2: „Măsuri la nivelul MEC și a instituțiilor din subordine/în coordonare la art. 5 aliniatul 1 și 2 prevede: MEC va face demersurile necesare pentru introducerea în curriculumul programelor de formare psihopedagogică inițială, a disciplinelor de pregătire didactică și practică de specialitate, pentru dezvoltarea competențelor de integrare a tehnologiei în procesul de predare-învățare-evaluare, pentru cadrele didactice.

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei instrucțiuni, Casa Corpului Didactic va elabora programe de formare continuă destinate personalului didactic, iar comisia specializată de acreditare (CSA) din cadrul MEC va acredita, cu prioritate, programe pentru dezvoltarea competențelor de integrare a tehnologiei în procesul de predare-învățare-evaluare pentru cadrele didactice.

De asemenea, conform art. 3 alin. 4, informațiile relevante pentru monitorizarea, susținerea și îmbunătățirea accesului la învățare vor fi completate în SIIR (Sistemul Național Integrat al Învățământului Preuniversitar) de unitățile de învățământ, în conformitate cu solicitările MEC.

Așadar, se vor identifica cu foarte mare precizie numărul cadrelor didactice și al elevilor care au probleme în acest sens și se vor lua măsurile necesare. Probabil, MEC va elabora măsuri financiare în acest sens.

- Care sunt prevederile/dificultățile cu care vă confruntați în această perioadă?

- Principala problemă rezidă din unul dintre cele mai importante principii ale educației naționale „egalitatea de șanse, care presupune accesul egal la educație și formare profesională".

De asemenea, în Legea educației naționale nr. 1/2011, la nivel național trebuie să avem un sistem educațional stabil, editabil, eficient și relevant.

Ori în condițiile date, când nu toți copiii sau toate cadrele didactice nu beneficiază din motive obiective de aceste mijloace de comunicare online, de calculator, laptop, tabletă, abonament la diferite rețele de internet, nu cred că putem atrage obiectivele standard.

- Proiecte în derulare, pe timp de pandemie și cum a fost influențată derularea acestora?

- Proiectele sunt în derulare continuă, doar că online și sunt evitate mobilitățile, deplasările, datorită măsurilor impuse de starea de urgență. De exemplu, „CRED-Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți", proiectul „Profesori dedicați-copii educați", proiectul ,,Educația copiilor rromi, calea spre un viitor mai bun".

Mai mult, în această perioadă a fost conceput un al 2-lea proiect, în contextul pandemiei de Covid-19.

Ca urmare a recomandării MEC privind urgența depunerii cererilor de finanțare, IȘJ Mureș a depus două cereri de finanțare pentru achiziționarea de echipamente IT din 4 unități școlare. Obiectivul proiectului constă în accesul egal la educație prin achiziționarea echipamentelor IT care susțin învățarea la distanță pentru 179  de copii care provin din medii defavorizate, fără resurse.

I. 1. Școala Profesională Band - 90 de elevi (13 profesori);

 2. Școala Gimnazială Petelea - 39 de elevi (9 profesori).

Sprijin total 32.960 euro

II. 1. Școala Gimnazială „Deak Farkas" Miercurea Nirajului - structura Tâmpa - 25 de elevi (3 profesori);

2. Școala Gimnazială Beica de Jos - 25 de elevi (2 profesori)

Total: 12.730 euro

- Perspective? Când considerați că se pot relua cursurile?

- Data revenirii elevilor la cursuri va fi decisă de CNSSU. Acum există două scenarii, unul conform căruia anul școlar ar urma să se termine așa cum a fost programat inițial, iar al doilea, care prevede prelungirea cu o săptămână a anului școlar 2019-2020. MEC și partenerii educaționali au luat în calcul o posibilă revenire la cursuri la începutul lunii iunie, ceea ce ar plasa examenele naționale în luna iulie, ca termen probabil pentu organizarea acestora. Se lucrează la mai multe scenarii, în contextul pandemiei, dar niciunul nu ia în calcul anularea examenelor de anul acesta sau amânarea pentru anul școlar viitor.

- Propuneri, soluții pentru situația actuală?

- Una din atribuțiile IȘJ Mureș, ca instituție publică deconcentrată a ministerului, este aceea de a pune în aplicare politicile guvernamentale din domeniul învățământului în teritoriu, conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru realizarea obiectivelor specifice domeniului nostru.

Așteptăm să vedem cum va evolua situația, ce se va întâmpla, ce măsuri se vor lua la nivel național și ne vom adapta condițiilor pentru a merge mai departe.

Noi ne pregătim pentru reînceperea activității. Fiecare unitate de învățământ, inclusiv IȘJ Mureș, a realizat igienizările spațiilor și mai ales dezinfecția lor, iar înainte de începerea cursurilor, cu siguranță acestea se vor repeta. Așa că, așteptăm cu nerăbdare reîntoarcerea la o viață normală.

- Acoperă/suplinește TELEȘCOALA (adresată elevilor claselor V-VII și IX-XI) munca la clasă, nevoile specifice ale procesului instructiv-educativ?

- Primul pas în acest sens l-a realizat Ministerul Educației și Cercetării care, în colaborare cu T.V.R., a realizat programul TELEȘCOALĂ, care se adresează elevilor din clasele termi-nale, respectiv clasa a VII-a, ce vor susține Evaluarea Națională, și clasa a XII/XIII-a, ce vor susține examenul de Bacalaureat. Acest program se referă la toate materiile de examen.

 Noi, ca să diversificăm, ne-am gândit și la ceilalți elevi și am realizat un protocol de colaborare cu Televiziunea M9 Târgu-Mureș, prin care ne adresăm elevilor din clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a și a XI-a. Aceste emisiuni se difuzează la o altă oră decât Teleșcoala pentru ca și elevii din clasele terminale să le poată urmări pentru a-și rememora/recapitula materia.

 De asemenea, am realizat un protocol de colaborare cu Ardeal TV, axat pe elevii din clasa a XII/XIII-a pentru materiile specifice profilului/specializării, adică: istorie, geografie, biologie, fizică, chimie, informatică, pentru a diversifica informația.

Ministerul Educației și Cercetării a realizat un parteneriat cu T.V.R. pentru transmiterea lecțiilor în limba maghiară. Majoritatea grupurilor de lucru sunt din județul Mureș. Astfel, se predau: limba și literatura maghiară, matematică, fizică-chimie, istorie, informatică, geografie. Semnalele pe care le-am primit sunt pozitive, emisiunile sunt urmărite cu interes de elevi, dar și de părinți.

 

Lasă un comentariu