PANDEMIA COVID-19 A MODIFICAT COMPORTAMENTUL CONSUMATORILOR

Un studiu realizat recent de EY Future Consumer Index, citat de mediafax.ro, arată că pandemia de Covid-19 a generat patru comportamente distincte în rândul consumatorilor, și anume “Redu drastic cheltuielile”, “Păstrează-ți calmul și cheltuiește”, “Economisește și fă stocuri” și “Hibernează și cheltuiește”.

Pesimiștii economisesc și fac stocuri

Potrivit studiului, consumatorii care se încadrează în segmentul “Redu drastic” (27,3%) cheltuiesc mai puțin în toate categoriile de produse, deoarece pandemia are un efect mai sever asupra statutului lor profesional. Cei din categoria “Păstrează-ți calmul și cheltuiește” (26,2%) nu și-au schimbat obiceiurile de consum.

Cei mai mulți consumatori (35,1%) se înscriu însă în categoria “Economisește și fă stocuri”, ei fiind pesimiștii care privesc cu neîncredere viitorul. În schimb, consumatorii din segmentul “Hibernează și cheltuiește” (11,4%) cheltuiesc cel mai mult pe toate categoriile de produse.

“În timp ce 42% dintre cei intervievați se așteaptă la o schimbare permanentă a comportamentului lor cu privire la cumpărături, o treime sunt dispuși să plătească mai mult pentru produsele locale, un sfert pentru branduri mari pe care le consideră de încredere și un sfert pentru produse care respectă principiile etice”, afirmă realizatorii studiului.

Tinerii - îngrijorați, dar cheltuitori

Din perspectiva grupei de vârstă, a statutului familial sau profesional, cele patru categorii au următoarele caracteristici:

Redu drastic cheltuielile - Acești consumatori au, în general, peste 45 de ani și au fost cei mai afectați din punct de vedere profesional, activitatea a aproape un sfert dintre aceștia fiind suspendată temporar sau permanent. 78% dintre ei fac cumpărături mai rar, 64% cumpără doar produse de strictă necesitate, iar 33% consideră că marca produsului este mult mai puțin importantă pentru ei în contextul actual.

Păstrează-ți calmul și cheltuiește - Acești consumatori nu se consideră direct afectați de pandemie și nu își modifică obiceiurile de cumpărare. Doar 21% dintre ei cheltuiesc mai mult pe produsele de băcănie, iar 18% cheltuiesc mai puțin.

Economisește și fă stocuri - Acest segment este cel mai îngrijorat de viitorul familiilor lor și de perspectivele pe termen lung. Peste o treime (36%) dintre ei cheltuiesc mai mult pe produse de băcănie, iar majoritatea cheltuiesc mai puțin pe îmbrăcăminte (72%) și produse destinate petrecerii timpului liber (85%).

Hibernează și cheltuiește - Cuprinși majoritar în grupa de vârstă 18-44 de ani, acești consumatori sunt preocupați cel mai mult de impactul pandemiei. Cu toate acestea, doar 40% dintre membrii acestui segment au declarat că fac cumpărături mai rar. Și, deși 42% au spus că produsele pe care le cumpără s-au schimbat semnificativ, 46% au declarat că marca este acum mai importantă pentru ei.

Noi segmente

Odată cu evoluția comportamentului consumatorilor, după pandemie, cele patru segmente identificate s-ar putea transforma în cinci categorii distincte, odată cu atenuarea crizei, susțin realizatorii studiului.

Concluziile raportului sugerează că, în timp, majoritatea consumatorilor din segmentul “Economisește și fă stocuri” vor migra, de exemplu, către două noi segmente: “Păstrează moderația” și “Extravagant prudent”.

Prin urmare, noile segmente de consumatori care ar putea apărea după pandemia provocată de COVID-19 ar fi “Continuă să reduci” (13,1%), “Păstrează moderația” (21,7%), “Revino la normal” (31,4%), “Extravagant prudent” (24,7%) și “Revenire spectaculoasă” (9,1%).

Instituțiile medicale, cel mai înalt grad de încredere

Conform studiului, 54% dintre consumatori ar fi mai dispuși să își furnizeze datele cu caracter personal, dacă acest lucru ar ajuta la monitorizarea și urmărirea unui focar de infecție.

De asemenea, studiul arată că instituțiile medicale sunt considerate organizațiile cu cel mai înalt grad de autoritate, 47% dintre consumatori declarând că au încredere deplină în acestea, față de guverne (28%), mărci (17%) și instituții media (16%).

Timpul, abilitățile și resursele naturale ar putea fi considerate la fel de valoroase de către consumatori, iar noțiunile tradiționale de statut social pierd teren în favoarea binelui general și social.

Astfel, 33% dintre consumatori declară că vor reevalua, în mod categoric, lucrurile pe care le prețuiesc cel mai mult, ca urmare a pandemiei, în timp ce peste un sfert dintre ei sunt deja mai atenți la ce consumă și la impactul pe care îl are acest tip de comportament.

***                

Studiul s-a derulat în săptămâna 6-13 aprilie 2020, pe un eșantion de 4.859 de persoane, din SUA, Canada, Regatul Unit, Franța și Germania.

Lasă un comentariu