SERVICII SECRETE, ASASINATE, DOCUMENTE CLASIFICATE, TERORISM, TOTUL S-A SCHIMBAT

Distribuie pe:

Trăim într-o epocă în care totul se transformă, secundă cu secundă. Firește, nici lumea spionajului, cea care a inspirat mii de cărți și filme, nu face excepție, ba, mai mult, în unele situații, tehnologiile spionajului și abordarea secretelor se află în vârful schimbărilor societății omenești.

INFORMAȚII DORITE DE MULȚI

Aș dori să începem cu explicarea pe scurt a activităților de spionaj/contraspionaj, precum și cu expunerea cadrului normativ național și european în domeniul protecției informațiilor clasificate. Legislația românească și europeană este adaptată noilor riscuri și amenințări?

România îndeplinește cerințele cadrului european privind protecția informațiilor sensibile, aspect concretizat prin încrederea primită pe plan internațional. Cu toate acestea, nu pot să nu remarc o vulnerabilitate. Este vorba despre Legea nr 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, prin care câteva categorii de persoane (acestea fiind chiar beneficiarii informațiilor) sunt scutite de verificări de securitate.

Ionuț Riteș: Ca să putem vorbi despre spionaj și contraspionaj trebuie să o luăm cu începutul. Spionajul are ca paradigmă nevoia obținerii unor informații sensibile, în mod evident, care pleacă din locul unde se concentrează acestea, și de la persoanele deținătoare ale unor astfel de informații. Dacă este dificil să ajungi în acele locuri, este mai lesne să abordezi persoanele. Când devii țintă a unor servicii străine de intelligence, viața ți se schimbă. Nu doresc nimănui o astfel de experiență. Dacă ești o persoană cu vicii sau predispusă la șantaj, ori dacă te încântă latura materială, ești o țintă ușoară, ca să nu spun sigură. Urmările sunt destul de simplu de anticipat, mai devreme ori mai târziu, lucrurile se vor termina prost. Contraspionajul știe unde se concentrează astfel de date și informații, precum și identitatea deținătorilor acestor date, contracarând acțiunile de racolare ale unor persoane care au acces la informații sensibile, precum și restricționarea accesului în zonele de securitate. Acesta este punctul de divergență al spionajului și contraspionajului. Aici este locul de întâlnire al spionilor și contraspionilor de pretutindeni. Astfel, pentru o mai bună desfășurare a activităților de contraspionaj, se impune actualizarea cadrului legislativ și instituțional, atât în domeniul securității naționale, cât și în domeniul protecției informațiilor clasificate.

CE LEGI NE APĂRĂ DE ACESTE AMENINȚĂRI?

Ionuț Riteș: Nu aș vorbi aici doar de informații clasificate, aș vorbi mai degrabă de tot cadrul legislativ privind protecția informațiilor sensibile, și anume:

Secretul profesional, care cuprinde informații cu acces limitat, fără a face parte din categoria informațiilor clasificate (OUG 99/2006, Legea nr. 93/2009), pe care le regăsim în instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare ori furnizorii serviciilor de certificare.

Secretul bancar (OUG 99/2006) - instrument de protecție a datelor și informațiilor aflate la dispoziția instituțiilor de credit.

Secretul comercial (Legea nr. 11/1991, Legii nr. 298/2001 - pentru modificarea Legea nr. 11/1991), unde putem aborda problematica concurenței neloiale ori a spionajului industrial.

Proprietatea intelectuală și drepturile de autor impun de asemenea protecție.

Datele cu caracter personal (R.E. 679/2016), dezbătute pe larg în ultimii ani.

Secretul de serviciu (HG 781/2002) și Secretul de stat (Legea nr. 182/2002 - protecția informațiilor clasificate și HG 585/2002 - standardele de aplicare), date a căror divulgare pot aduce prejudicii grave instituției ori securității naționale.

Totodată, accederea în cluburile selecte EU și NATO s-a realizat tot cu respectarea cerințelor în domeniul managementului informațiilor, ocazie cu care voi aminti Hotărârea pentru aprobarea Normelor privind Protecția informațiilor clasificate ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord în România (HG 353/2002) și Legea pentru ratificarea Acordului dintre România și Uniunea Europeană privind procedurile de securitate pentru schimbul de informații clasificate (Legea nr. 267/2005).

Pe larg, România îndeplinește cerințele cadrului european privind protecția informațiilor sensibile, aspect concretizat prin încrederea primită pe plan internațional. Însă, după cum se poate observa, fără vreun efort, majoritatea actelor normative datează din anul 2002, fapt ce impune actualizarea acestora în concordanță cu evoluția riscurilor și amenințărilor, cele mai multe fiind asimetrice, cu atât mai mult cu cât riscurile din domeniul cibernetic se modifică, dar se și amplifică de la o zi la alta. Cu toate acestea, nu pot să nu remarc o vulnerabilitate. Este vorba despre Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, prin care câteva categorii de persoane (acestea fiind chiar beneficiarii informațiilor) sunt scutite de verificările de securitate.

SPIONAJUL ECONOMIC SAU DESPRE PROFITABILITATE

Observ că preferați folosirea termenului de contraspionaj și mai puțin pe cel de contrainformații. Există vreo diferență?

Ionuț Riteș: Bineînțeles. Aș dori, însă, să aveți în vedere tonul ușor ironic. În contraspionaj, după cum rezultă și din terminologia cuvântului, este necesară existența unui spion; față de contrainformații, în special cele militare, unde aspectele ar trebui privite după cum urmează: o unitate militară supradimensionată, acest lucru determinând reliefarea unor aspecte care nu au legătură cu activitatea de contracarare a scurgerilor de informații către terți interesați, obiectul de activitate nefiind pe profil. Știți, vorba aceea, n-am găsit spioni, dar am scris mult... Nu doresc să trag concluzii în scris, ca să nu deranjez pe cineva.

Dar spionaj industrial mai există?

Ionuț Riteș: Aproape întotdeauna, informația de calitate este cea care face diferența dintre succes și eșec. în cazul spionajului industrial, un secret obținut de la concurență creează cu certitudine un avantaj comercial. Cu toate că o bună parte din informații sunt publice, deci se obțin prin mijloace legale, unele corporații consideră că un mod mai bun de a obține o informație este prin căi ilicite. În Statele Unite ale Americii și Europa Occidentală există corporații considerate a fi de interes strategic. Aceste companii beneficiază, uneori fără nicio recunoaștere oficială, de sprijinul unor state, și, pe cale de consecință, se poate presupune că și de sprijinul unor structuri de intelligence ale statelor respective. Cel mai ușor de intuit, acest fapt este determinat de exemplul zonei industriei de armament și din zona cyber, statele lucrând cu conceptul, legal definit, de contractori privați. Spionajul industrial folosește metode ilegale de obținere a informației, cum ar fi: recrutarea unor angajați din partea concurenței, interceptarea ilegală și supravegherea operativă, filajul momentelor de interes și multe altele, dorind să obțină de la aspecte simple, cum ar fi listele clienților, până la informații sensibile din domeniul cercetării, experimentelor ori planurile unui viitor prototip. Dar ce este de reținut este faptul că spionajul industrial nu se mai realizează de multă vreme de către serviciile de intelligence, ci de către marile corporații, nefiind apreciat, încă, la adevărata lui valoare, în sensul vulnerabilităților și pagubelor create.

DATELE PERSONALE SUNT LA MARE CĂUTARE

Cu ochii larg deschiși, despre GDPR

Ionuț Riteș: Datele cu caracter personal sunt acele date care conduc direct sau indirect la identificarea unei persoane. Cu siguranță că aceste date trebuie protejate, însă, atunci când reglementezi un domeniu, filosofia de la care pleci este legată în primul rând de vulnerabilitățile sociale existente, intenționându-se ca, printr-un cadru legal, să se înlăture un fenomen care prezintă riscuri. Adică, legiuitorul a considerat că există niște riscuri în societate, cum ar fi furtul acestor date și folosirea lor în alte scopuri. Astfel, în expunerea de motive, s-a invocat, probabil, riscul persoanei, iar, în final, actul normativ a desemnat persoana ca fiind câștigătoare în lupta cu cei care doresc aceste date. Nimic mai nobil. Din ce am sesizat personal, au existat și există cazuri de transferuri de date, fără știința și acordul persoanei, însă eu nu am văzut acest aspect la dimensiunea unui fenomen în sensul riscului personal. Dar acest lucru nu minimizează importanța GDPR. Dezvoltarea IT și informatizarea societății conduc la amplificarea riscurilor de furt a datelor personale. Cea mai cunoscută metodă de furt de identitate rămâne phishing-ul. Deja este cunoscut faptul că furtul datelor personale este folosit în advertising, dar și ca mecanism de influențare a unor mase, exemplul cel mai elocvent fiind Cambridge Analytica. Analytica, o companie americană, a reușit să obțină datele a peste 50 de milioane de utilizatori Facebook, pe care le-a folosit pentru a înțelege psihologia utilizatorilor și pentru a le influența votul în favoarea lui Donald Trump sau a Brexit-ului. Totodată, am identificat indirect un câștigător al acestui regulament european. Și aș dori să exemplific. Dacă o persoană are o afacere de mici dimensiuni, nu își va permite o reclamă în audiovizual. Va trece la următoarea etapă, mai ieftină, încercând trimiterea de mii de e-mail-uri, ocazie cu care, cel care va primi acest e-mail îți va da acordul legat de continuarea reclamelor primite. Adică spre nimeni. Urmează etapa cea mai ieftină, și anume reclama prin intermediul rețelelor de socializare, pe care oricine și-o poate permite. Dar, așa cum cred toți și eu cred că cetățeanul este adevăratul câștigător al regulamentului privind protecția datelor.

SPIONII SUNT PRINTRE NOI

Ce părere aveți despre ONG-uri?

Ionuț Riteș: Pe unele dintre ele le-aș numi rezidențe... doar priviți cu atenție scenariul și veți vedea regizorul...

Care este scopul serviciilor românești de intelligence în actualul context?

Ionuț Riteș: Aș răspunde pe scurt: stabilirea adevărului.

Ați văzut până acum un spion român?

Ionuț Riteș: Nu există spioni români. Doar trădători. În funcție de ipostază, pot exista și spioni, dar cu condiția ca ei să lucreze pentru serviciile externe de intelligence, dar altfel nu.

Care este cea mai terifiantă armă a unui serviciu de intelligence?

Ionuț Riteș: De departe, cea mai teribilă armă a oricărui serviciu de intelligence a fost și va rămâne instituția ofițerului acoperit. Nu știi cine este, cu ce se ocupă, ce medii accesează, iar beneficiile de pe urma sa pot fi mai mari decât a unei întregi unități militare. Fantome, cum li se mai spune în limbajul de specialitate... O glumă spune că mai sunt și ofițeri pe deplin conspirați, atât de conspirați, că nu știu nici ei de statutul lor.

NE EXPUNEM SINGURI

Se digitalizează activitatea de intelligence?

Ionuț Riteș: Dacă m-aș întoarce în timp aș marca debutul activității de intelligence deodată cu ridicarea gardului la casă, activitatea fiind aproape la fel de veche ca și prima meserie din lume. Mijloacele și metodele au rămas aceleași, cel puțin în domeniul human intelligence. Tehnica însă a evoluat enorm, dar nu sunt sigur că aceste lucruri ajută. În culegerea de informații da, însă ca mediu de stocare a informațiilor în format electronic, există păreri contrare. Kremlinul, de exemplu, a achiziționat mii de mașini de scris pentru a transfera informațiile pe suport de hârtie, eliminând astfel riscul păstrării datelor în format electronic, unde, evident, sunt mult mai vulnerabile. Accept că ne aflăm în era tehnologizării, iar să te ferești de ceea ce va urma este aproape imposibil. Vulnerabilitățile cresc pe de o parte, dar dacă duci o politică corectă de personal poți depăși noile riscuri date de mediul virtual.

Cum să faci astfel încât să nu te asculte nimeni?

Ionuț Riteș: Nimic mai simplu. Atât timp cât deschizi gura de față cu altă persoană, ori tastezi pe orice device, ești expus. Ca să nu te asculte nimeni, ar trebui să stai în camera ta și să nu deschizi gura. Dar nici așa nu este întotdeauna sigur...

Lasă un comentariu