ATELIERUL - ȘCOALĂ A ASOCIAȚIEI ARTIȘTILOR PLASTICI MUREȘ DIN TÂRGU-MUREȘ

Distribuie pe:

- Convorbire cu profesorul Vasile Mureșan, artist plastic profesionist -

De mai mulți ani încoace, în cadrul activităților Asociației Artiștilor Plastici Mureș din Târgu-Mureș funcționează și un fel de, hai să-i spunem “atelier - școală”. Pentru a afla despre ce este vorba, am fost la fața locului, la Sala “Unirea” a A.A.P.M. în ziua de sâmbătă, 11 iulie a.c., spre ora prânzului. Cele cinci persoane lucrau intens, în acuarelă și tuș, sub îndrumarea artistului plastic profesionist, profesorul Vasile Mureșan, care, în timp ce picta, dădea explicații de tehnică procedurală. Într-o mică pauză de lucru am înregistrat un scurt interviu cu distinsul profesor de arte plastice, pe care-l reproducem în cele ce urmează:

- Ce se petrece acum, aici la Sala “Unirea” a A.A.P.M.?

- Ne aflăm la Asociația Artiștilor Plastici Mureș, într-o sâmbătă, ca de obicei, și facem acele lecții de învățare a tehnicii picturii. Asta o facem de ani de zile, sâmbătă, atunci când nu sunt organizate vernisaje. Facem aceste pregătiri alternativ cu vernisajele, deci, de două ori pe lună. Începem de la ora 9 până pe la ora 14. Oamenii își aduc cu ei cele necesare: pânză, culori, pensule și altele necesare, eu cu cunoștințele mele și, împreună, reușim să învățăm meseria. Pentru că asta se învață. Arta nu te-o învață nimeni, doar meseria. Dacă știi meserie este ca și cum ai cunoaște alfabetul, gramatica și topica frazei. Te poți exprima. Dacă nu le cunoști, nu te poți exprima. Degeaba ai trăiri extraordinare. Dacă nu ai cunoștințe tehnice, nu o să te poți exprima niciodată. În momentul acesta, poate ați observat că am lucrat, în principal, cu acuarele, cu metoda umedă, iar colegul Turcu face o combinație între tehnica umedă și cea uscată. Nu suntem mulți la aceste pregătiri. Cu mine împreună am fost în total cinci persoane, mai ales acum, cu restricțiile impuse de pandemie, ne-am limitat ca număr de persoane participante. Altfel, de regulă, vin mult mai mulți și lucrăm foarte serios, pentru că se învață pe gratis ceea ce se învață în altă parte la Școala Populară de Arte, la Liceul de Arte sau la Facultatea de Arte Plastice. De ce am făcut acum tehnici de lucru cu acuarele? Pentru că suntem în cadrul unei expoziții de acuarele și grafică.

- Ne aflăm în sala unei expoziții de grafică și acuarelă. Cum interpretați lucrările expuse?

- Este prima expoziție de acest fel organizată de Asociația Artiștilor Plastici Mureș. Președintele asociației, Czirjék Lajos, a propus această temă de expoziție și iată, a ieșit bine, o expoziție frumoasă cu lucrări de grafică și acuarelă, extraordinare. A venit, de exemplu, Lackó Aranka, cu lucrări de grafică de manieră puțintel naivă, amintind puțin de Kiss Szabó Béla. Sau celălalt, Vitus Loránd, care a făcut acele portrete de caracter absolut extraordinare. Sau, dincoace la pictura cu tehnica umedă, pe simeza asta mare (pe partea stângă a sălii), este Suciu Maria, din Sovata, cu o lucrare extraordinară, care ilustrează această tehnică umedă. Sau, de exemplu, colegele mele: Soó Emma, Conțiu Terezia, Merdar Elisabeta, Simona Mureșan, fiica mea. Am “păcătuit” și eu acolo, am venit cu două lucrări, dar eu am pictat, ca și Conțiu Terezia, pe pânză, acuarelă pe pânză, pentru că n-am avut la momentul când m-am hotătât să particip și eu la expoziție, hârtie de specialitate. Este o hârtie specială cea pe care se lucrează în acuarelă și în acest caz am pictat pe ce am avut. Dar a ieșit bine. Nu multă lume lucrează în acuarelă pe pânză. Anul trecut am făcut aici, la atelierul nostru, o asemenea invenție și apoi am dezvoltat-o, ca tehnică de lucru. Sunt și două lucrări de pictură în ulei. A venit cu ele Dora Mototolea și le-a corectat puțin, să le finalizeze. O pictură este lucrată în manieră realistă în care se vede cum lumina lunii străbate printre copaci, iar cealaltă în manieră modernă, non-figurativă. Asta este ceea ce facem noi. Aici, la tehnica aceasta umedă, ne uităm la lucrarea Tereziei Conțiu care a realizat acele transparențe care se fac cu o tehnică de lucru deosebită. O transparență în care se vede și albul pânzei. La Merdar Elisabeta vedem aceeași transparență și jocuri de culori, unde nu se merge pe o tehnică foarte realistă. În schimb, colegul Turcu, după ce a făcut acele transparențe, a revenit pe lucrare și i-a dat acele tente realiste, lucrarea devenind de o manieră mai realistă.

- Să revenim la ceea ce se lucrează acum.

- Dincoace, colegele mele, Dora Mototolea și Racolea, deprind tehnica umed pe umed, deci acuarelă, tehnica umedă. Se scot niște efecte absolut extraordinare. Acum se învață această tehnică de lucru, se deprind să lucreze și în această manieră. Asta contează. Aici nu îți pune nimeni o notă. Noi singuri ne-o punem. Adică, măi, am reușit, sau, am reușit mai puțin, data viitoare voi reuși mai bine. Dar învață. Acesta este rolul asociației, ne arătăm unii altora ce am lucrat și învățăm unii de la alții. Indiferent că este vorba de grafică. M-am uitat la lucrările lui Vitus Loránd, acele portrete ale sale, cu câtă expresivitate sunt lucrate, dar, din păcate, nu are prea mult timp să lucreze în grafică, nu are vreme să lucreze în artă, cu toate că are un talent ieșit din comun. Toți au venit la expoziție cu lucrări frumoase. Dacă vă uitați la lucrarea Dorei Mototolea cu acel trandafir roz, o lucrare în acuarelă pe pânză. Abia de acum lucrează pe hârtie. Este pentru prima dată când lucrează pe hârtie, prin tehnica umedă, dar se deprinde și în maniera asta de tehnică de lucru. Dincoace avem, de exemplu, lucrări tot în tehnică umedă combinată cu uscată în care vedem amprente de hârtie, de diferite plasticuri, realizări moderne ale lui Konya Sebe Emöke și Olteanu Rodica de la Luduș, pictoriță profesionistă. Avem în asociație atât profesioniști, cât și amatori. Avem și desene care se doresc a merge spre grafică ale lui Szabó Enikö. Pur și simplu vezi lucrări frumoase în expoziție, lucrări la care s-a muncit, pentru că sunt și din cei care din câteva mișcări zic că au și terminat lucrarea. Mă uit la tabloul pictat de Felegean Emil, cât a muncit la el, sau Baki Ildikó. E o muncă enormă pe care a depus-o pentru a picta acest tablou, scara Rákoczi, cu toate treptele sale din piatră, ca un chinez, bătrân și răbdător. Avem și lucrări frumoase de grafică, acele portrete de impresie ale lui Purcariu Petru. Chiar o colegă de-a noastră are acum o expoziție la Muzeul de Artă din Cluj.

Este vorba de Biró Éva. Expoziția este organizată în două săli, peisaj rural, în principal case vechi din zonele secuiești, cât și portrete, foarte bine realizate, picturi în ulei pe pânză, în manieră realistă, un realism care ne duce cu gândul la școala din Baia Mare sau Cluj, dar lucrate cu multă responsabilitate, cu mult simț, cu trăire și sunt expresive.

- Cine sunt cei care participă la aceste pregătiri teoretice și practice?

- Colegii de la asociație, cât și cei care vor să se înscrie, dar vin în principal colegii de la A.A.P.M. De vreme ce suntem colegi și prieteni, trebuie să ne ajutăm unii pe alții. Și eu am fost ajutat și, la rândul meu, îmi ajut colegii.

- Să înțeleg că sunt tehnici diferite de lucru în tuș, acuarelă, ulei și altele? Prin care metodă este cel mai greu de lucrat?

- Toate tehnicile de lucru sunt dificile, dar, acuarela în tehnică umedă trebuie s-o faci repede. Când lucrezi cu tehnică uscată, lucrarea o poți face în trei sau patru zile. În tehnica umedă trebuie să termini lucrarea până când nu se uscă hârtia, exact ca și cea în ulei prin tehnica de lucru pe care am inventat-o eu, cu acele transparențe. Dacă nu termini lucrarea în maxim 25 de minute, se uscă pânza, rămâi cu lucrarea neterminată și poți s-o arunci.

- Vă mulțumesc!

Lasă un comentariu