ROMÂNII, MULT MAI PRUDENȚI: ECONOMISESC “BANI ALBI PENTRU ZILE NEGRE”

Distribuie pe:

Datele unui sondaj realizat recent de platforma de recrutare BestJobs arată că angajaților români le este teamă de șomaj și de tăierea salariilor din cauza pandemiei, susținând că economisesc și vor continua să economisească “bani albi pentru zile negre”.

Cheltuielile, limitate la strictul necesar

Potrivit sondajului BestJobs, criza sanitară i-a determinat pe angajații români să își drămuiască banii cât mai bine, limitându-și cheltuielile la strictul necesar, și să încerce să economisească mai mult, iar doi din trei vor să păstreze acest obicei căpătat în perioada stării de urgență și după pandemie.

Printre obiceiurile dobândite în ultima perioadă pe care angajații au în plan să le păstreze se numără și grija mai mare pentru sănătate și timpul petrecut în natură, alături de cei apropiați (60%). Alți 48% s-au obișnuit, totodată, să evite zonele aglomerate și să facă mai mult sport (39%), să gătească mai des acasă (35%), dar și să continue să lucreze remote (mod de lucru care le permite profesioniștilor să nu depindă de un anumit loc) cât mai mult posibil (32%) și să cumpere preponderent online (25%).

De altfel, 65,5% dintre cei chestionați afirmă că vor să mențină un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, motiv pentru care intenționează să pună mai puțină presiune pe ei (32%) și să prioritizeze viața personală în locul carierei (27%).

Regretă starea de siguranță din timpul izolării...

La capitolul achiziții pe care le-au amânat sau le-au redus în pandemie și vor continua să le limiteze și în perioada următoare, 48% dintre respondenții la menționează hainele, 45% au renunțat la călătorii și vacanțe, alți 44% s-au abținut să cumpere electronice și electrocasnice, iar 33% spun că au limitat achizițiile pentru hobby-uri.

Totuși, în perioada următoare, 33% dintre angajații românii au în plan să majoreze cheltuielile pentru concedii și 28%, pentru serviciile de îngrijire personală.

Din perioada izolării, 30% dintre cei chestionați spun că le lipsește timpul petrecut alături de cei apropiați, în timp ce 27,6% menționează starea de siguranță pe care au simțit-o, fiind mai puțin expuși riscului de infectare.

Recrutarea noilor angajați, prin... recomandare

Starea de urgență a schimbat și niște idei preconcepute. 33% dintre angajații români și 40% dintre angajatorii care au răspuns sondajului BestJobs consideră că recrutarea postCovid-19 se va face aproape în totalitate online. În același timp, 29% dintre angajați și 15% dintre angajatori cred că în procesul de recrutare va fi necesar, pe lângă CV, și un video de prezentare, iar un sfert dintre angajați și 35% dintre angajatori se așteaptă să fie introduse și teste mai amănunțite de aptitudini. În plus, firmele respondente subliniază că recrutarea se va face în principal pe bază de recomandări de la angajații existenți (22,5%).

De altfel, mai mult de jumătate dintre angajatorii români (55%) se pregătesc să reziste într-un mediu de afaceri postCovid-19 mai ostil, dar afirmă că vor menține un mix între promovări interne în poziții de management și recrutare de candidați din extern (50%).

Totodată, cei mai mulți (35%) spun că vor păstra în mare parte stilul de muncă remote din ultimele luni și vor continua să dezvolte componenta online a businessului (34%).

Numărul șomerilor a crescut

Despre impactul pandemiei asupra pieței muncii din România, atât angajații (82%), cât și angajatorii (70%) pun pe primul loc creșterea numărului șomerilor, urmată de scăderea salariilor și reducerea beneficiilor extrasalariale.

Dacă angajatorii au observat că a crescut numărul celor care vor să își schimbe jobul (25%), iar candidații sunt mai ușor de găsit (30%), 65% dintre angajați au constatat că joburile sunt mai greu de găsit...

*

Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 26 iunie - 2 iulie 2020, pe un eșantion de 969 de utilizatori de internet și 142 de companii mici și medii din România. (L.P.)

 

 

Lasă un comentariu