CULMEA ADMINISTRAȚIEI MUREȘENE: PÉTER FERENC ÎI DĂ DREPTATE LUI DORIN FLOREA ȘI “FACE PRAF” CENTURA OCOLITOARE A LUI SOÓS ZOLTÁN

Distribuie pe:

Întortocheate sunt căile campaniei electorale: deși susținuți de același partid, la funcția de președinte al Consiliului Județean, respectiv la fotoliul de primar al Târgu-Mureșului, Péter Ferenc (actualul președinte al CJ) și Soós Zoltán au ajuns să se gâlcevească pe tema etern nerezolvatei probleme a centurii ocolitoare a municipiului. În capul listei de promisiuni ale viitorului posibil primar stă scris, la loc de frunte: “Vom construi o centură de ocolire de 25 de kilometri pe partea de nord-vest a orașului, în zona Ungheni - Nazna - Sântana de Mureș - Ernei”.

În replică, Peter Ferenc a explicat, pentru un portal media, că acest lucru este nerealizabil deoarece este... imposibil: drumurile ocolitoare nu sunt finanțate din bugetul administrațiilor locale, ci de Ministerul Transporturilor, prin “celebra” CNAIR, ele fiind de interes național. Mai mult, centura preconizată de colegul său de partid și de listă electorală nici măcar nu trece pe teritoriul municipiului Târgu-Mureș.

“Am tot vorbit la minister și peste tot... Problema mare a fost că spaniolii (Copisa) au câștigat proiectul și l-au lăsat acolo... pe chestia asta a trebuit să se facă o analiză/expertiză, care a trebuit să treacă prin toate fazele (birocratice), trebuia un proiect nou, la final nu s-a făcut un proiect nou, s-a înaintat (licitația) ca proiectare și execuție, au crescut suma cu 10 milioane de euro, ca să fie siguri că este realizabil (...) Ceea ce a fost ofertat la preț bun au construit, podurile și altele, cu buldozerul au decopertat linia drumului ca să nu zică lumea că nu se face... au luat avansurile și... salutare... Din cauza unor neconcordanțe legate de proiect, contractul a fost desființat... Din acest punct de vedere, pot să îi dau dreptate lui Florea - rareori pot să îi dau dreptate, dar trebuie să îi dau dreptate: lucrurile, de aceea au fost... biiip (n.n) și nu știu de ce, brânza ei de treabă, drumul are doar două benzi... de ce nu l-au făcut de patru benzi ???...” - explică și se întreabă președintele CJ.

... Chiar: de ce brânza ei de treabă - vorba dlui Péter Ferenc, nu l-au făcut, din start, cu patru benzi, și nici n-au de gând să-l facă? Președintele CJ detaliază: “Pentru că proiectul așa a fost predat... chestia asta din fonduri europene trebuia să se realizeze... Dă-ți seama... că pe drumul acela, pe centura aceea nu ai loc de întors... dacă, Doamne ferește, este un accident, acolo se oprește viața - nici înainte, nici în spate nu poți merge... Dacă un camion merge cu 30 km/oră, și tu trebuie să mergi cu 30 km/oră. Problema e așa: chestia asta a început pe vremea lui Virág Gyõrgy (președinte UDMR al CJ Mureș)... apoi Emöke ( Emöke Lokodi, președinte UDMR al CJ Mureș) a continuat... a fost un uriaș război între Consiliu Județean și Florea, pentru că Florea vroia ca nu pe aici să treacă drumul, ci pe la Spital... peste Platoul Cornești... și el cu tot dinadinsul vroia asta...”.

Un punct de vedere extrem de tranșant exprimă Asociația Proinfrastructura, manifestându-și neîncrederea în succesul proiectului și arătând cu degetul către CNAIR:

“Un alt proiect de infrastructură rutieră din lungul șir al rușinilor naționale îl reprezintă centura Târgu-Mureș. Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic au fost realizate în 2012, licitația pentru execuția lucrărilor în 2013, fiind contractate de către compania Copisa în iulie 2014. După 3 ani și jumătate contractul a fost reziliat la final de 2017, la un stadiu fizic de 35%, motivul principal fiind proiectul tehnic dezastruos ce nu avea legătură în multe aspect cu realitatea. Abia în iulie 2019 CNAIR și-a adus aminte de această centură, a scos-o din sertar și a re-licitat-o. Însă, în loc să refacă detaliile tehnice pe baze solide, CNAIR a mers pe cea mai facilă variantă pentru ei, însă cea mai păcătoasă pentru proiectele de infrastructură din România, aspect ce a dus la marile blocaje și rezilieri din ultimii ani: transformarea contractului într-unul de proiectare și execuție, în care toate riscurile izvorâte din documentația falimentară să fie împinse pe umerii viitorului constructor.

Din septembrie 2019 până în august 2020 licitația a fost suspendată, deoarece CNAIR a uitat să expertizeze lucrările executate de constructorul inițial și nu a fost capabilă să răspundă în timp util la sutele de neclarități ale ofertanților. Răspunsurile publicate recent sunt halucinante: numeroase detalii lipsesc din documentație, erori flagrante, prevederi contradictorii, precizări în bătaie de joc din care nu se înțelege nimic (...) Rezultatele sunt previzibile și le-am experimentat de nenumărate ori în ultimii ani: constructorii serioși nu vor depune oferte în aceste condiții, prețul estimat de CNAIR fiind mult subevaluat și riscurile imense”.

Asociația Proinfrastructura oferă și câteva exemple, dintre care unul este zdrobitor: “Constructorul va trebui să pună la dispoziția CNAIR diverse licențe și softuri, minim până la finalizarea lucrărilor. La întrebarea ofertanților ce înseamnă mai exact termenul minim, CNAIR răspunde că minim înseamnă minim.”

...Normal: dacă “minim” n-ar însemna “minim”, precis că ar însemna “maxim”... brânza ei de treabă și de centură ocolitoare... (surse - flux24.ro, facebook.com/proinfrastructura; foto - flux24.ro)

 

Lasă un comentariu