CUM EVITĂM DEPRESIA POSTVACANȚĂ

Pe măsură ce vacanța se termină, majoritatea oamenilor încep să experimenteze un sentiment de melancolie, iar înainte să ne dăm seama, tensiunea arterială crește și anxietatea se întoarce. Sunt primele semne ale instalării depresiei postvacanță, susțin cercetătorii de la Asociația Medicală Americană, citați de descopera.ro.

“Vacanțele sunt extrem de benefice pentru sănătatea noastră psihică și fizică. În vacanțe ne debarasăm de stresorii zilnici, tensiunea arterială scade, concentrarea se îmbunătățește, dormim mai adânc și devenim clar mai conștienți de emoțiile și gândurile noastre.

Presiunea noastră arterială poate scădea semnificativ în timp ce suntem în vacanță, încât va rămâne joasă chiar și după ce ne-am întors acasă. Riscul de accidente vasculare cerebrale și atacuri de cord este, de asemenea, diminuat corespunzător. Însă, după vacanță, revine depresia...”, explică oamenii de știință americani efectele benefice ale vacanțelor.

Psihoterapeutul român Simona Nicolaescu, susținător al vieții echilibrate în România, citată de adevarul.ro, ne sfătuiește ce ar trebui să facem după întoarcerea din concediu, pentru a nu cădea pradă depresiei postvacanță.

Ia din vacanță câteva obiceiuri utile – Atunci când ne întoarcem din concediu suferim pentru că avem tendința să ne dedicăm viața tuturor obligațiilor și uneori uităm de micile delicii ale vieții.

Fă o listă cu ce ai putea introduce în obiceiul zilnic și îți poate reaminti de momentele plăcute din vacanță (plimbare în parc, prânzul sau cina cu prietenii, desfată-ți simțurile cu o prăjitură, lenevește într-un fotoliu, uită-te la un film amuzant etc).

Privește lumea cu alți ochi - Poate că ai fost frustrat de o sarcină care nu îți reușea înainte de a pleca în vacanță, pentru că lucrurile nu funcționau așa cum îți doreai. După ce ai stat departe de ea o perioadă, poți să o privești dintr-o nouă perspectivă și să oferi noi soluții. Uneori, ai nevoie doar de timp pentru a obține startul de care ai nevoie. Uită-te la oamenii din jurul tău, la colegii tăi sau la cele mai nesuferite persoane și încearcă să găsești totuși câteva calități. Vei vedea că este mai ușor decât pare.

Pauzele dese, cheia marilor succese - Trecerea la modul de lucru full-time, fără pic de timp liber, este rețeta sigură pentru un burnout (epuizare profesională). Nu lăsa vinovăția să te forțeze să crezi că trebuie să muncești până la epuizare doar pentru că ai fost plecat. La un moment dat, și colegii tăi au fost plecați în vacanță. Ei nu se așteaptă (și nici nu ar trebui) să te epuizezi fizic și mental încercând să prinzi totul din urmă într-o singură zi.

Fii amabil cu tine - Amintește-ți că ți-ai meritat vacanța și timpul necesar pentru a te recupera. Fă o pauză de cinci sau zece minute, la fiecare trei ore, pentru a te decomprima și relaxa. Poate părea imposibil, dar vei reuși. Concentrează-te pe câte o sarcină pentru a nu te supraîncărca.

Începe diminețile cu un tonus pozitiv - Modul în care ne trezim dimineața și felul în care ne începem ziua ne influențează starea de-a lungul întregii zile, precum și modul în care vom reuși să facem față tuturor provocărilor.

Încarcă-te cu energie pozitivă în fiecare dimineață și fii recunoscător pentru toate lucrurile bune care ți s-au întâmplat până acum. (L.P.)

 

Lasă un comentariu