ÎN TIMPUL EVOLUȚIEI UMANE, SEROTONINA A DUS LA CREȘTEREA CREIERULUI

În timpul evoluției umane, dimensiunea creierului a crescut, în special într-o regiune numită neocortex, parte a creierului care ne permite să vorbim, să gândim și să visăm, susțin cercetătorii germani de la Institutul Max Planck pentru Biologie Celulară, Moleculară și Genetică din Dresda, și cei de la Spitalul Universitar Carl Gustav Carus, citați de descopera.ro.

“În căutarea cauzelor care au dus la expansiunea neocortexului, în studiul nostru am identificat un nou rol adițional al neurotransmițătorului fericirii, serotonina, care este cunoscut pentru faptul că intervine în creier pentru satisfacție, optimism și încrederea în sine.

Acesta acționează extrinsec drept un factor de creștere pentru celule progenitoare bazale în neocortexul uman în curs de dezvoltare, dar nu și în cazul șoarecilor. În urma acestei noi funcții, serotonina derivată din placentă a contribuit la expansiunea evoluționară a neocortexului uman.

Cercetarea recentă s-a concentrat pe rolul jucat de serotonină, deseori numită neurotransmițătorul fericirii, pentru că transmite mesaje între celule nervoase care contribuie la fericire și starea de bine. În embrionul în curs de dezvoltare, placenta produce serotonină, care apoi ajunge în creier prin circulația sângelui. Însă, funcția serotoninei derivate de placentă în creierul în curs de dezvoltare nu era cunoscută.

Într-adevăr, am descoperit că serotonina, prin activarea acestui receptor, a cauzat o reacție în lanț, care a rezultat în producerea mai multor celule progenitoare bazale în creierul în curs de dezvoltare. Mai multe astfel de celule cresc apoi producerea de neuroni corticali, care astfel duce la un creier mai mare.

În concluzie, studiul nostru dezvăluie un nou rol al serotoninei care funcționează ca un factor de creștere pentru celule progenitoare bazale în creierul foarte dezvoltat, în special cel uman. Datele noastre implică serotonina în expansiunea neocortexului în timpul dezvoltării și evoluției umane.

Acești jucători acționează de obicei intrinsec în celule progenitoare bazale, celule stem din neo-cortexul în curs de dezvoltare, care au un rol esențial pentru expansiunea creierului”, explică oamenii de știință germani. (L.P.)