ROMÂNII DIN MEDIUL URBAN ȘI... CINSTEA!

Distribuie pe:

Studiul „Semaforul Moralității", realizat de Exact Business Solutions, pentru HBO România, despre perspectiva românilor din mediul urban asupra moralității, arată diferențe serioase între generații privind percepția cinstei.

Probleme de moralitate

Potrivit studiului, peste 69% dintre românii din mediul urban consideră furtul de haine sau alimente, șantajul, șpaga pentru a obține permisul de conducere sau o autorizație, adulterul, întârzierea plății datoriei către un prieten, citirea unor conversații private fără consimțământ sau evitarea unei cozi la magazin ca fiind serioase probleme de moralitate.

În schimb, mai puțin de doi din patru români din mediul urban consideră furtul de materiale de la serviciu, traversatul pe roșu când nu trece nicio mașină, circularea cu viteză peste limita admisă și a minți pentru a proteja sentimentele unei persoane ca nefiind probleme grave de moralitate.

În comparație cu restul persoanelor din mediul urban, tinerii percep minciuna pentru a obține diverse avantaje, furtul de materiale de la birou sau citirea conversațiilor private ale unei persoane ca fiind probleme de moralitate mai puțin grave.

Politicienii, cea mai coruptă categorie

Majoritatea românilor din mediul urban (73%) consideră că politicienii de la nivel central sunt cea mai coruptă categorie economico-socială, urmați de politicienii de la nivel local (56%), preoți și înalți ierarhi (35%), mari oameni de afaceri (35%), angajați în sistemul sanitar (25%), angajați în administrația publică (24%), autorități de ordine publică (23%).

Mersul la vot și încurajarea altor persoane să participe la vot sunt contexte de implicare civică în care mai mult de 6 din 10 români din mediul urban declară că s-au aflat mai des comparativ cu celelalte situații de implicare civică testate.

În schimb, mai puțini de 4 din 10 români din mediul urban declară că participă la proteste, fac voluntariat sau raportează nereguli în aplicații (activitatea fiind mai frecventă în rândul bărbaților din eșantion).

Să ne testăm singuri cinstea...

„O parte din rezultatele studiului au fost cumva așteptate, însă ne-au surprins câteva diferențe dintre generații (tineri versus maturi), precum și unele diferențe pe grade de urbanizare (urban foarte mare versus urban mic și mediu).

Pe lângă rezultatele foarte interesante (cum ar fi, de exemplu, cui dau șpagă românii, care sunt cele mai corupte profesii, ce consideră românii a fi probleme de moralitate), designul acestuia a stat la baza unei versiuni scurtate de test, implementată în site-ul campaniei. Oricine își poate testa astfel moralitatea și implicarea în problemele societății și își poate compara profilul moral atât cu restul românilor, cât și cu prietenii apropiați.

Îi invităm, deci, pe toți românii să tragă pe dreapta în acest an 2020, singular în istorie, și să intre pe hbogo.semaforulmoralitatii.ro pentru un scurt moment de introspecție", ne îndeamnă realizatorii studiului.

*

„Semaforul Moralității" a fost realizat în perioada 29 septembrie - 15 octombrie 2020, pe un eșantion reprezentativ de 1.055 de persoane, femei și bărbați, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, cu educație medie și superioară.

Cercetarea a fost inițiată la solicitarea HBO România, parte din campania de lansare a serialului „Bani negri (pentru zile albe)", care va avea premiera pe 22 noiembrie 2020, în toate teritoriile HBO Europe. (L.P.)

Lasă un comentariu