3 IUNIE, ZIUA NAȚIONALĂ A BICICLETEI

Distribuie pe:

În Monitorul Oficial nr. 1.166, din 2 decembrie 2020, a fost publicată Legea nr. 277/2020 privind instituirea datei de 3 iunie ca Zi națională a bicicletei.

Cu această ocazie, autoritățile publice din România vor putea acorda sprijin logistic și aloca fonduri din bugetele proprii pentru organizarea și (sau) participarea la programe și manifestări educative, de voluntariat, cu caracter social sau sportiv.

Menționăm că inițiativa aparține Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, care a adoptat, la 12 aprilie 2018, o rezoluție prin care a stabilit că ziua de 3 iunie va fi, în toată lumea, Ziua mondială a bicicletei, prin care statele membre sunt încurajate să acorde o atenție deosebită bicicletei în strategiile de dezvoltare și să includă bicicleta în politicile și programele internaționale, regionale, naționale și subnaționale.

În lume sunt în jur de două miliarde de biciclete, iar estimările vorbesc despre cinci miliarde până în anul 2050, ceea ce înseamnă că mai mult de jumătate din populația planetei știe să meargă pe bicicletă.

„Mersul pe bicicletă e una dintre cele mai sănătoase abordări ale vieții cotidiene. E bucurie și e libertate. Și e, deloc în ultimul rând, una dintre cele mai simple și mai eficiente căi de a ne purta prietenos cu Pământul.

Infrastructura sigură pentru mersul pe jos și mersul pe bicicletă reprezintă o cale de realizare a unei stări echitabile de sănătate. Pentru cei mai săraci locuitori ai orașelor, care de multe ori nu își pot permite vehicule personale, mersul pe jos și cel pe bicicletă pot oferi o alternativă de transport, reducând totodată riscul de boli de inimă, accident vascular cerebral, anumite tipuri de cancer, diabet și chiar deces. În consecință, un transport activ îmbunătățit nu este numai sănătos, ci și echitabil și rentabil.

În timpul carantinei, cauzate de pandemia de Covid-19, bicicleta s-a dovedit a fi cel mai sigur și cel mai eficient mod de transport”, consideră Organizația Mondială a Sănătății.

În acest context, Federația Europeană a Cicliștilor a făcut o serie de recomandări autorităților europene, naționale și locale pentru promovarea ciclismului, sub titulatura „Ciclism, dincolo de criză”.

Printre acestea se numără realizarea unei infrastructuri bine concepute pentru biciclete, prin așa-numitele „benzi Covid”, reducerea vitezei de circulație pentru mașini, în orașe, la 30 de km pe oră, și crearea de către instituțiile europene a unui fond pentru bicicletele electrice, de cinci miliarde de euro. (L.P.)

 

Lasă un comentariu