FĂRĂ NUMELE LOCATARILOR LA AVIZIERUL BLOCULUI...

Distribuie pe:

Autoritatea Română de Protecție a Datelor (ARPD) a emis noi reglementări privind protecția datelor cu caracter personal, de acestea fiind obligate să țină cont și asociațiile de proprietari (locatari), conform Regulamentului UE nr. 679/2016 privind protecția datelor.

Consimțământul scris, obligatoriu

Astfel, numele și prenumele unui locatar pot fi folosite de către asociația de proprietari doar dacă există un temei legal. De exemplu, numele și prenumele proprietarilor (locatarilor) la avizierul scării de bloc, în lipsa unei prevederi legale exprese, pot fi dezvăluite doar pe baza consimțământului persoanei vizate.

“În ceea ce privește consimțământul, acesta trebuie acordat printr-o acțiune neechivocă, liber exprimată, specifică, în cunoștință de cauză și clară a acordului persoanei vizate pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal, cum ar fi o declarație făcută în scris, într-o formă inteligibilă și ușor accesibilă, utilizând un limbaj clar și simplu.

Absența unui răspuns sau absența unei acțiuni din partea persoanei vizate nu constituie un consimțământ valabil. Consimțământul trebuie să vizeze toate activitățile de prelucrare efectuate în aceleași scopuri, iar asociația de proprietari trebuie să fie în măsură să demonstreze faptul că persoana vizată și-a dat consimțământul pentru operațiunea de prelucrare a datelor cu caracter personal”, potrivit ARPD.

Supravegherea video, doar cu acordul locatarilor

Măsura instalării unui sistem de supraveghere video poate fi luată de către asociația de proprietari în baza interesului legitim al asociației, pentru asigurarea pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, a imobilelor și a instalațiilor de utilitate publică, precum și a împrejmuirilor acestora, dar și în zona de acces în imobil sau lifturi.

Argumentele privind justificarea interesului legitim trebuie să se regăsească într-o documentație la nivelul asociației de proprietari și, ulterior, hotărârea de a instala un astfel de sistem trebuie adoptată în cadrul adunării generale a asociației de proprietari, potrivit legii.

De asemenea, în spațiile monitorizate prin camerele de supraveghere video, trebuie instalată o pictogramă adecvată, care să conțină o imagine reprezentativă, poziționată la o distanță rezonabilă de locurile unde sunt amplasate echipamentele de supraveghere, astfel încât să poată fi văzută de orice persoană.

Perioada recomandată de stocare a imaginilor este de 30 de zile, cu excepția situațiilor temeinic justificate, în care s-au produs evenimente ce necesită stocarea doar a imaginilor relevante pe o perioadă mai mare (de exemplu, până la soluționarea definitivă a unei cauze penale).

Înregistrarea datelor în cartea de imobil

Potrivit ARPD, înregistrarea datelor personale în cartea de imobil, în măsura în care există o obligație legală în acest sens, datele pot fi prelucrate fără consimțământul persoanei vizate.

Înscrierea persoanelor în cartea de imobil se face în maximum 15 zile de la mutare, în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naștere.

Cartea de imobil se prezintă spre verificare numai polițiștilor și lucrătorilor de la serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor, se păstrează în bune condiții și nu se înstrăinează, iar mutarea din imobil trebuie anunțată președintelui asociației de proprietari. (L.P.)

 

Lasă un comentariu