STUDIU UNICEF: ROMÂNIA, PE LOCUL AL DOILEA ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ LA RATA DE NAȘTERE ÎN RÂNDUL MAMELOR ADOLESCENTE

Distribuie pe:

România este pe locul al doilea în Uniunea Europeană la rata de naștere în rândul mamelor adolescente, sarcina în adolescență având numeroase consecințe negative asupra viitoarelor mame, precum și costuri sociale și economice, potrivit unui studiu realizat de UNICEF împreună cu Asociația SAMAS în România.

Fenomenul este ciclic, repetându-se în cadrul acelorași familii de la o generație la alta împreună cu precaritatea economică, socială și de sănătate.

Conform unui comunicat al UNICEF, în 2019 au fost înregistrate 16.639 de sarcini în rândul adolescentelor, în scădere cu 9% față de anul 2018. În cazul adolescentelor sub 15 ani, numărul de sarcini a scăzut în toate regiunile, cu excepția regiunilor Nord-Vest și Nord-Est, unde creșterea a fost de 11%.

În 2019, numărul întreruperilor de sarcină în cazul fetelor între 15 și 19 ani a fost de 4.290.

Vârsta primului partener sexual este apropiată de vârsta adolescentei în aproape 70% dintre cazuri.

La adolescentele între 15 și 19 ani, în 2019, cele mai multe sarcini au fost în județele Mureș (827 de sarcini), Brașov (761 de sarcini), Dolj (700 de sarcini), Iași (691 de sarcini), Bacău (654 de sarcini), Constanța (616 de sarcini), Bihor (593 de sarcini), Suceava (512 de sarcini), Dâmbovița (503 de sarcini) și Prahova (483 de sarcini).

Persoanele cu cel mai scăzut nivel de educație au cele mai multe sarcini (31,7 %), de peste trei ori mai mare decât cele care au absolvit învățământul obligatoriu sau ani de liceu.

“Concluziile raportului arată clar nevoia de măsuri complexe pe mai multe planuri și cu implicarea mai multor instituții ale statului, care trebuie să se coordoneze eficient. Sistemul de educație, cel medical, dar și autoritățile locale trebuie să acționeze, acordând o atenție sporită tinerelor din categoriile vulnerabile, în special în contextul pandemiei de COVID-19, în care vulnerabilitățile familiilor aflate la risc au crescut”, a declarat Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România.

Raportul arată că sarcinile în cazul mamelor de peste 15 ani ar putea fi prevenite prin educație și programe de planificare familială adaptată cadrului socio-cultural în care trăiesc aceste adolescente. De asemenea, nu există o delimitare a rolului și o corelare a atribuțiilor de acțiune pentru autorități în privința sănătății reproducerii generațiilor tinere și a prevenirii sarcinilor la minore.

“Nivelul de educație este direct proporțional cu vârsta primei experiențe de cuplu și cu apariția unei sarcini în viața unei adolescente. Un procent semnificativ de mame minore (31,7%, din datele noastre) nu finalizează ciclul de educație primar. Una din 6 adolescente care au avut un copil înainte de 15 ani va avea un al doilea copil înainte de a împlini 18 ani”, a declarat Marina Oțelea, unul din autorii studiului.

Autorii notează că nu sunt implementate măsuri educative pentru grupurile de adolescenți dezavantajați social și pentru cei care au abandonat școala, ceea ce sporește riscul pentru un comportament sexual riscant și apariția unei sarcini nedorite.

Raportul semnalează că este nevoie de o abordare complexă, multidimensională, în cadrul unor politici publice integrate care să vizeze educația sexuală, sensibilizarea comunității asupra nevoilor specifice în domeniu și asigurarea unor servicii adaptate profilului psihologic și emoțional al adolescentului.

Printre recomandări se numără inițierea unei reforme legal-administrative care să înlăture barierele ce îngrădesc accesul minorilor la informații și servicii de sănătate a reproducerii și sexualității, prin revizuirea și adaptarea cadrului legal privind politicile de sănătate a reproducerii.

Se mai recomandă și introducerea în programa școlară a educației în domeniul sănătății reproducerii și sexualității ca materie obligatorie.

“Este necesară și reorganizarea serviciilor de planificare familială, cu inițierea unor servicii prietenoase pentru adolescenți și tineri și identificarea posibilităților de a reface rețeaua de cabinete de planificare familială/servicii de sănătate a reproducerii. De asemenea, se recomandă asigurarea furnizării de contraceptive gratuite adolescenților, în general, și cu prioritate celor defavorizați”, a adăugat UNICEF.

 

WORLD VISION ROMÂNIA AVERTIZEAZĂ ASUPRA PERICOLELOR DIN ONLINE LA CARE SUNT EXPUȘI ELEVII ÎN PANDEMIE

World Vision România avertizează asupra pericolelor din online la care sunt expuși elevii în perioada pandemiei, iar potrivit unui studiu realizat de organizație, încrederea acestora în părinți a scăzut anul trecut, se simt singuri și unul din cinci copii afirmă că nu este susținut de familie.

“Pandemia și școala exclusiv în online au dus la o izolare a elevilor, care nu au mai comunicat la fel de mult cu profesorii, colegii și, din păcate, deși au locuit în aceeași casă, nici cu părinții. Pe fondul acestui sentiment de singurătate resimțit de copii, aceștia sunt mult mai vulnerabili la pericolele și modele negative din mediul online. Potrivit celor mai recente statistici realizate de World Vision România în timpul pandemiei de COVID-19, peste 20% dintre copiii care trăiesc în mediul rural afirmă că sunt doar uneori sau nu sunt niciodată fericiți, iar o pondere de 7% afirmă că au o viață rea”, conform unui comunicat al World Vision România transmis, miercuri, AGERPRES.

Copiii din mediul rural ori din alte categorii vulnerabile, fără posibilități materiale, sunt astfel “victimele perfecte ale manipulatorilor media”. Pentru ei, singura șansă la un viitor este educația, un sistem modern de învățământ, care să le ofere tuturor copiilor șanse egale, indiferent de mediul de proveniență și starea materială a familiei, prevede sursa citată.

Instigarea copiilor la atacuri împotriva profesorilor, pe care Fundația World Vision România o condamnă ferm, este simptomul unei crize de autoritate atât în familie, cât și în școală, unde corpul profesoral joacă un rol esențial. Profesorii nu pot fi în niciun caz considerați inamici ai copiilor sau ai drepturilor și libertăților acestora. Discuțiile și argumentele despre teme de interes pentru societate, precum educația, nu se pot duce decât într-un climat de civilizație, cu respect reciproc pentru punctele de vedere ale tuturor părților', afirmă World Vision.

În opinia organizației, de educație au nevoie însă și părinții, mai ales cei din categoriile vulnerabile. World Vision România lucrează cu peste 20.000 de copii și părinți din comunitățile rurale. Unul dintre programele de tradiție ale fundației este “Școala părinților”, o inițiativă destinată părinților din mediul rural care își propune să le ofere acestora instrumentele necesare pentru a-și crește copiii fără violență, cu căldură și înțelegere, conștientizând importanța școlii pentru viitorul acestora. Studiul “Bunăstarea copilului din mediul rural”, derulat în 2020 de Fundația World Vision România, arată că aproape o cincime dintre copiii de la țară nu se simt susținuți niciodată de toată familia, incluzând aici membrii familiei extinse (unchi, mătuși etc.). 6% nu au încredere niciodată, sau doar uneori, în adulții cu care locuiesc. 8% cred că familia nu este niciodată alături de ei când au nevoie de ajutor, iar 23% dintre ei susțin că un membru al familiei petrece timp cu ei doar uneori sau niciodată. Încrederea copiilor în părinți a scăzut cu 14% în 2020, ajungând la 79%. Pe acest fond, succesul public al unor personaje care insuflă și instigă la ură și care au priză la copii nu este deloc surprinzător.

Pentru acești copii, principala sursă de informare despre subiecte extrem de sensibile, precum violența sexuală, conform unui studiu World Vision din 2019, este Internetul (pentru o treime dintre ei), inclusiv site-urile pornografice.

World Vision România consideră că, în plus față de reforma sistemului public de educație, este nevoie de soluții de educație nonformală pentru a combate astfel de fenomene, precum și de dezvoltarea de competențe digitale și safe internet pentru copii încă din învățământul preșcolar.

 

MINISTRUL EDUCAȚIEI DOREȘTE UN REGISTRU UNIC NAȚIONAL INTEGRAT AL DIPLOMELOR ȘI ACTELOR DE STUDII

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat, joi, că dorește realizarea unui registru unic național integrat al diplomelor și actelor de studii, în care să se regăsească diplomele de bacalaureat, de licență, de master, dar și diplomele de doctorat.

“În calitate de ministru al Educației, chiar înainte, am propus și s-a preluat în Planul de guvernare. Este un rol pe care mi l-am asumat - acela de promovare a unui registru unic național integrat al diplomelor și actelor de studii. În acest registru unic național integrat, care nu pleacă de la zero, se bazează pe interconectarea unor baze de date deja existente și pe completarea acestor baze de date, în acest registru unic am putea să găsim, ar trebui să găsim, va trebui să găsim toate diplomele de bacalaureat, toate diplomele de licență, toate diplomele de master și toate diplomele de doctorat. (...) Ar trebui să găsim toate tezele de doctorat”, a spus ministrul la Realitatea Plus.

Potrivit lui Cîmpeanu, în acest fel va fi ușor să se verifice veridicitatea diplomelor.

“Surpriza plăcută a fost că am avut acordul studenților, astăzi, ca în acest registru să putem să vărsăm, dacă îmi permiteți termenul, toate lucrările de licență în format electronic și toate lucrările de disertație în format electronic, în așa fel încât să putem verifica și veridicitatea diplomelor și să putem să eliminăm acea umbră care planează asupra sistemului de educație românesc cu privire la plagiat. Pentru că, atunci când le ai pe toate la un loc, într-un sistem electronic, este evident foarte ușor să verifici similitudinile și să taxezi ca atare eventualele derapaje. Este un proiect pe care mi l-am asumat, în nume personal, înainte să fiu ministru. Odată ce am ajuns ministru, este o obligație încă și mai mare”, a subliniat Cîmpeanu.

 

VOM REUȘI SĂ DESCHIDEM ȘCOALA ÎNTR-O FORMĂ SAU ALTA

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că se va “reuși” deschiderea școlilor în data de 8 februarie “într-o formă sau alta”.

Potrivit ministrului, problemele predării online sunt “structurale, nu sunt probleme circumstanțiale”, de care “se lovește orice stat”.

“Vom reuși să deschidem școala, este o convingere profundă, pe data de 8 februarie, fie că vom reuși toate școlile din România, fie că vom reuși să deschidem școlile în zonele care au o rată de infectare scăzută. O să prioritizăm învățământul primar și grădinițe, știut fiind că este cel mai dificil de abordat în maniera online, fie că vom prioritiza elevii claselor a VIII-a și a XII-a, care susțin examenele naționale. Într-o formă sau alta, vom reuși să deschidem școlile, este convingerea mea. Educația rămâne prioritatea acestui guvern”.

 

IOHANNIS TREBUIE SĂ CEARĂ IMPERATIV CA ACEST GUVERN SĂ NU VÂNDĂ PE NIMIC COMPANIILE ROMÂNEȘTI

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat vineri că șeful statului, Klaus Iohannis, trebuie să ceară “imperativ” Guvernului, la întâlnirea de la Palatul Cotroceni, să nu vândă “pe nimic” companiile românești.

“Iohannis trebuie să facă un singur lucru la șueta anticonstituțională cu miniștrii de la Cotroceni: să ceară imperativ ca acest Guvern să nu vândă pe nimic companiile românești! Timp de un an, nu am permis ca acest Guvern de dreapta, care a dus România în faliment, să vândă tot din casă! Ne-am bătut cu ei în Parlament și am reușit să stopăm vânzarea activelor celor mai profitabile companii de stat: Hidroelectrica, Romgaz, Nuclearelectrica, Transgaz, CEC și Aeroporturi București. Acum, însă, pentru că știe că în curând nu-l va mai împrumuta nimeni, Cîțu vrea să dea un nou asalt asupra avuției naționale și să treacă peste legea PSD care îl bloca să vândă activele în plină criză sanitară și economică. 10 miliarde de euro și aproape 18.000 de salariați. Aceasta este miza lui Cîțu. Îl avertizez pe Iohannis să nu fie părtaș la acest furt! Și să ia aminte că nici acum nu-i vom lăsa”, a scris Ciolacu pe Facebook.

Președintele Klaus Iohannis va avea, vineri, la Palatul Cotroceni, o întâlnire cu prim-ministrul Florin Cîțu și miniștrii propuși de PNL în cabinet.

Este vorba de ministrul Apărării Naționale, Nicolae Ciucă, ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan, ministrul Energiei, Virgil Popescu, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Adrian Oros, și ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu.

Potrivit Administrației Prezidențiale, întâlnirea șefului statului cu membri ai Guvernului va avea loc la ora 12.00.

Joi, președintele Iohannis a avut o întâlnire cu premierul Florin Cîțu și membri ai Guvernului din partea USR PLUS.

 

Lasă un comentariu