DICTATURA FARMACEUTICĂ

Deschideți televizorul, calculatorul, telefonul sau radioul. La o simplă încercare de a urmări un program, de a citi un articol, sunteți inundați cu zeci de reclame. Nu la medicamente, ci la suplimente alimentare sau dispozitive medicale. Cuvinte magice care îți permit să vinzi orice nimic, doar să ai grijă să nu spui că tratează vreo boală.

Poți spune că aiureala promovată ajută, ameliorează, că face să fie ceva de mii de ori mai bine, dar nu ai voie să spui sau să scrii că vindecă vreo boală, nefiind testată clinic și fără avize ca fiind medicament verificat. Ca organ de reglementare pentru ce se întâmplă, avem Agenția națională a medicamentului și a dispozitivelor medicale din România, din fericire, deocamdată, cu sursa de finanțare buget, fără sponsorizări de la industria farma care să creeze obligații dubioase. Și ajungem la problema cu numărul 2. Dacă tot avem o mulțime, probabil 90 la sută dintre reclame, la ceva ce nu vindecă nimic, fiind doar suplimente alimentare, unde se duc banii atunci când nu ajung la televiziuni, în presa scrisă sau în presa electronică? La sponsorizat mii de medici! Interesele farmaceutice nu sunt doar în a plasa reclame la produse de care vă puteți lipsi, probabil, fără prea multă bătaie de cap, ci în a capta atenția medicilor, prin sponsorizări! Medicii au nevoia indusă de sistem de a fi la curent, de a participa la cursuri. Cum ei nu mor de foame, dar nici nu au chef să investească banii lor în dezvoltarea profesională proprie, e nevoie ca sponsorul farmaceutic să sară și să arunce cu multe mii de euro pentru fiecare medic. Medicul va fi, desigur, recunoscător și va reveni la generosul sponsor, prescriind unor pacienți exact produsele firmei atât de generoase. Și ajungem la un cerc vicios: recomanzi ca să primești, primești ca să recomanzi. Nu toți medicii fac asta, e de înțeles, cei care o fac pot fi găsiți ușor, navigând pe internet, fiindcă sponsorizările respective trebuie să fie la vedere. Cât costă... atenția medicilor? În 2016, cei de la Libertatea descopereau, într-un an, 12.000 de contracte, pentru a se primi 5 milioane de euro, majoritatea sponsorizări și consultanță pentru Pfizer, Novartis, Merck, Rôche și Sanofi-Zentiva. Venind în zilele noastre, avem un alt subiect fierbinte, vaccindul anti-covid, iar 9 companii farmaceutice dintre cele care dezvoltă vaccinuri pentru noul coronavirus s-au angajat că vor respecta integritatea procesului științific. Cine sunt ele? AstraZeneca, BioNTech, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Merck, Moderna, Novavax, Pfizer și Sanofi. Lăsăm în seama posibililor amatori de conspirații mondiale să descopere conexiunile unor firme menționate cu medicii români și interesele farmaceutice normale și putem concluziona că suntem prea săraci și prea puțin bolnavi pentru a lua toate prostiile promovate și care nu vindecă nimic. Părinții, bunicii noștri nu luau vitamine cu pumnul și trăiau cam 70-80 de ani. E adevărat că lucrau mai mult, mâncau mai sănătos, erau mai puțin stresați și mai consumau și fructe și alimente preparate chiar de ei. Pesemne asta e soluția, să ne regăsim mediul de viață mai sănătos fiind atenți ce mâncăm, cât ne mișcăm, ce punem la suflet, ce elemente ale progresului ne fac rău și mai puțin memorând denumiri stupide de suplimente alimentare care trebuie căutate în farmacii, ajunse ca niște mall-uri luxoase, în care farmaciștii nu mai prepară medicamentele sau alifiile și se comportă mai mult ca niște agenți de vânzări ai firmelor de distribuție a medicamentelor.

 

Lasă un comentariu