LANSARE DE CARTE: “OROLOGII MUZICALE ȘI CLOPOTELE LOR

În partea a doua a vernisajului expoziției de pictură și artă decorativă, care a avut loc la Galeria “Unirea” a Asociației Artiștilor Plastici Mureș, dedicată noilor membri ai asociației, eveniment care s-a petrecut în ziua de sâmbătă, 9 ianuarie a.c., s-a derulat o lansare de carte, intitulată “Orologii muzicale și clopotele lor”, având autori pe Monica Mănescu, Márton Ladislau și Elisabeta Savu, apărută la editura “F & F International” din Gheorgheni, în anul 2020. Trebuie precizat faptul că ideea acestei cărți și marea parte a aspectelor tehnice îi aparțin dr. ing. Márton Ladislau, iar coautoarele cărții sunt muzeografi la Ploiești și Iași. Moderator al evenimentului a fost Czirjék Lajos, președinte al A.A.P.M., iar alocuțiunile au fost rostite de conf. dr. Adrian Șimon de la U.M.F.S.T. Târgu-Mureș și Ilarie Gheorghe Opriș, președinte de onoare al A.A.P.M. Din prezentările expuse, am aflat că această apariție editorială este unicat în domeniu, deoarece, chiar dacă este în primul rând o carte tehnică, este, probabil, în egală măsură și o carte de artă, fiindcă îmbină elemente de sculptură, arhitectură și muzică. Despre orologii știm foarte puține lucruri, deoarece s-a scris foarte puțin despre ele. Este primul volum, la nivel mondial, care abordează tematica în complexitatea ei. Autorul, cel care a luat cuvântul în finalul evenimentului, ne-a destăinuit că pasiunea pentru orologii și clopote a dobândit-o cu mulți ani în urmă, pe vremea când, într-o mare fabrică, lucra la o secție de turnătorie, împreună cu alți peste douăzeci de ingineri, la care s-au adăugat tehnicieni și muncitori. Întreprinderea a primit o comandă pentru a face un clopot, dar acordat pe nota Fa. A fost o provocare, fiindcă una este să torni un clopot, alta este să fie acordat pe un anumit sunet. Istoricul orologiilor, cuprins în carte, ne dezvăluie că “...la Padova, în 1344, la Genova în 1353, la Florența în 1355, la Bologna în 1356, la Ferrara în 1362, la Paris în 1370 sunt instalate primele orologii...” Aflăm din carte despre structura și construcția orologiilor unde regăsim o serie de scheme, formule matematice de calcul. Un alt capitol se referă la orologii muzicale și cu figurine, în care se descrie modul de funcționare, cu exemplificări la orologii muzicale, din turnurile bisericilor de la Mediaș, Sibiu, Moșna, Saschiz și altele. Printre alte capitole, unul din cele foarte interesante este capitolul V, intitulat “Sunet și formă”. Probabil, prea puțină lume s-a gândit la acest aspect, cum că clopotele unei biserici emit sunete diferite, după mărimea lor, după greutatea lor, iar ele, pentru a scoate un sunet de o notă anume, trebuie să respecte datele tehnice. După o incursiune în capitolul următor, care ne introduce în China antică și clopotele sale, capitolul 7 se ocupă de proiectarea clopotelor. Apoi aflăm despre ansamblul muzical orologiu - clopot. Aflăm și despre un termen mai puțin cunoscut: “carillon”, un termen preluat din lexicul limbii engleze, fiindcă nu i s-a găsit un corespondent în limba română. Este vorba de un ansamblu de clopote, conectate la claviaturi asemănătoare pianelor sau la pedale, ca la o orgă, prin care se redă o melodie prin bătăile clopotelor. Se face apoi o prezentare a turnului cu orologiu din Sighișoara, a carillonului de la Palatul Culturii din Iași, a Bisericii cu Lună din Oradea, iar, în final, clopote și carilloane maramureșene. Nu este de mirare, că, după cum a declarat autorul, a urcat sute de turnuri de biserici pentru a le studia clopotele. Fiind o carte cu adevărat inedită și interesată, vă informăm că ea poate și procurată de la autor și studiată, consultată la sediul Asociației Artiștilor Plastici Mureș, de pe strada Republicii nr.9.

 

Lasă un comentariu