ESEU - SCRISOARE DESCHISĂ, ADRESATĂ TUTUROR PRIETENILOR MEI, INTERESAȚI DE MAI BUNA EDUCAȚIE A COPIILOR ȘI ADOLESCENȚILOR NOȘTRI

Dragă prietene anonim, nu știu dacă vei avea suficientă răbdare să citești până la capăt acest eseu didactic al meu, dar ... îndrăznesc să spun prieten, pentru că, de când cu rețelele de socializare, prietenia a primit și alte conotații. În ultimii ani, am devenit prieten cu mulți dascăli remarcabili ai învățământului românesc, dar și cu mulți dintre foștii mei elevi. Am impresia că, și între noi, s-a stabilit în aceste ultime luni, un virtual dialog pe teme didactico-matematice, dialog favorabil apariției unei relații de prietenie și de sinceră comunicare didactică. După cum poate ai observat, exprimările mele publice pledează pentru o altă abordare a educației matematice școlare și pentru a pune împreună bazele unei alte paradigme educaționale românești. În ce măsură efortul nostru comun din aceste luni va da rezultate palpabile, rămâne de văzut. Am în spate o experiență didactică de 30 de ani, de abordare transdisciplinară a matematicii elementare. Aceste vremuri de căutări didactice ale unor soluții operaționale la criza educațională cu care ne confruntăm necesită, în opinia mea, un efort sincer și profesionist de implementare concretă de nou, și vechi în același timp, strategii didactice nonstandardizate și de o altă abordarea oficială a învățării matematicii la clasă. Timp de 30 de ani, prin activitățile matematice de club al copiilor, pe care le-am inițiat din proprie inițiativă, mi-au creat marea șansă să individualizez educația, să dezvolt, la momentul oportun, aspirația spre creativitate și cercetare matematică școlară, la mulți dintre foștii mei elevi. Numeroși dascăli de mate fac și ei meditații particulare, așa precum au făcut și înaintașii noștri, dar păstrează o inexplicabilă discreție asupra rezultatelor concrete ale acestei forme de educație individuală (sau de microgrup), educație “particulară”, mai ales de efectuare a temelor de la clasă. Eu am ales o altă cale didactică - am ales să dezbatem stategii de învățare, am ales să ne dezvoltăm gândirea critică, am ales să înțelegem altfel matematica școlară. Astfel, cu majoritatea elevilor cu care am lucrat, exclusiv individual, la mate acasă, am descoperit satisfacțiile învățării în echipă, am devenit pasionați de misterele matematicii și încântați de bunele noastre realizări de echipă. Am asimilat, cu interes, moderne și eficiente strategii de învățare a matematicii elementare. A fost un bun prilej prin care am învățat să ne eficientizăm dezvoltarea noastră personală, de fiecare zi, am învățat să devenim parteneri de dialog, în echipe de doar câte două persoane. Dialogul didactic “face to face” este mult mai eficient și mobilizează aspirațiile noastre ascunse spre sinceritate și de acceptare a ceea ce suntem, de înțelegere a valorilor morale ale empatiei și solidarității umane. Am realizat acest deziderat educațional, în ultimii 30 de ani, de dialog matematic “de acasă” și în cel practicat la Clubul Copiilor Reghin, cu sutele de elevi din clasele IV-X, pe care i-am convins că merită să dea atenție și unei alte abordări a învățării matematicii elementare. Spre deosebire de activitatea clasică școlară, acești elevi au acceptat să fie constituiți în grupe eterogene. Acest tip de comunicare și interacțiune didactică mi-a schimbat în mod radical percepția asupra modului de înțelegere a matematicii elementare. La un moment dat, am descoperit un elev curios de clasa a V-a, care asculta cu atenție explicațiile mele despre operațiile cu logaritmi, destinate unor elevi de clasa a X-a. Reacția lui a fost una surprinzătoare: “Aș vrea să înțeleg și eu logaritmii!”. Nu am agreat niciodată blocarea gândirii critice a elevilor mei, nu am intenționat transformarea discipolilor mei, din toate timpurile, în niște “mici roboței”, ci i-am încurajat mereu să devină autodidacți și să-și afirme cu curaj personalitatea - să descopere sensul profund al învățării matematicii școlare, să încerce să transforme învățarea matematicii într-o bucurie, de-a lungul întregii lor vieți. Cele de mai sus reprezintă bucurii și realizări ale celor 45 de ani de când am devenit dascăl de mate-info.

Lasă un comentariu