“EXISTĂ NIȘTE MARI «STRATEGI-DINOZAURI» PRIN MINISTERE ȘI AGENȚII CARE ÎMPIEDICĂ AVANSUL ȚĂRII NOASTRE ÎNSPRE MAI BINE”

Convorbire cu Ciprian Turdean - expert în implementarea investițiilor publice, achiziții publice și gestionarea serviciilor publice

- Suntem la început de nou an politico-administrativ, 2021, acum încep să se construiască bugetele, național, județean și bugetele comunităților locale, municipii, orașe, comune. Cum considerați că se achită cei aleși de către cetățeni de această imensă responsabilitate: cheltuirea banului public?

- Să sperăm că și cu responsabilitate, așa cum ziceți dumneavoastră. Cu moderație și prudență, pe de o parte, având în vedere și contextul pandemiei sanitare, care a provocat și va provoca, în continuare, bugetele publice și executarea lor, dar și cu o viziune care trebuie să caracterizeze orice demers privind funcționarea și dezvoltarea serviciilor și politicilor publice.

- Ce noutăți estimați pentru acest nou context bugetar?

- În primul rând, aș lăsa puțin deoparte construcția noilor bugete, pentru a racorda contextul despre care mă întrebați la finalizarea ciclului electoral, închis în luna decembrie 2020, cu alegerile parlamentare. Practic, sunt înainte patru ani în care deținătorii majorității guvernamentale își vor asuma și, mai mult sau mai puțin, pune în aplicare programele de guvernare centrală sau locală. Teoretic, aceste momente trebuie să coincidă cu aplicarea în piața publică a strategiilor și reformelor profunde ce sunt atât de necesare organizării noastre statale: poate o nouă Constituție, reforma administrativ-teritorială, a sănătății, a educației, a atât de des invocatei “digitalizări”. Vom vedea dacă și cum factorul politic majoritar va răspunde acestor provocări atât de necesare. Există o majoritate parlamentară și o acțiune guvernamentală concretă acum. O să urmărim cu mare interes.

- Care este situația cu administrațiile din județul Mureș, cum a influențat și cum va influența provocarea sanitară majoră, prin care trecem bugetele locale?

- La noi, ca și la alte județe, situația este puțin deosebită. Sigur, bugetele locale au fost și vor fi afectate de cheltuieli pentru gestionarea crizei provocate de noul coronavirus. Din nefericire,am asistat cu toții și la o cheltuire poate iresponsabilă și nejustificată a unor sume de bani publici consistente, să ne aducem aminte doar de celebrele dezinfecții a parcurilor și trotuarelor, din luna martie 2020, din multe localități ale țării, care au înghițit miliarde de lei. Cu știință sau neștiință! Precum și de alte achiziții de bunuri sau servicii neconforme sau neimperios necesare. A fost inclusiv o dispensă acordată procedurilor de achiziții publice, în baza căreia mulți “maeștrii” ai cheltuirii banului public au profitat. Sigur, și în America, în perioada prohibiției, vânzătorii de alcool au dus-o cel mai bine, iar pe timp de război, vânzătorii de armament. Sunt însă unele bugete publice care suportă astfel de “abateri” și altele care nu. Însă, trebuie eliminate orice circumstanțe și suspiciuini de cheltuire ilegală sau nejustificată a banului public.

- Ce se va întâmpla, în domeniul bugetar, anul acesta?

- Administrațiile locale, zic eu, trebuie să facă un efort în a construi bugetul public, începând din acest an, după acoperirea cheltuielilor de funcționare, bineînțeles, înspre realizarea documentațiilor tehnice și financiare, mai bine zis a proiectelor de investiții care au ca scop dezvoltarea comunităților, prin atragerea de fonduri europene nerambursabile. Asta în contextul în care statul român, prin guvern, va reuși să obțină acordul final pe programul de reziliență și redresare, practic, documentul de bază necesar accesări acestor fonduri. Din nefericire, și, ca de obicei, suntem din nou întârziați. Un alt aspect care trebuie modificat radical este modalitatea de obținere a acestor fonduri, de simplificare a procedurilor, practic de debirocratizare excesivă a conținutului cererilor de finanțare, de digitalizare și interconectivitate rapidă între “a cere și a obține”, deci și de evaluare precum și de implementare urgentă a acestor proiecte. Degeaba stăm la ușă, cu atâtea miliarde de euro. Și, să știți că primarii, în calitate de administratori ai treburilor publice locale, își construiesc destul de bine necesarul de proiecte, dezamăgirea intervine, zic eu, înspre spectrul voinței politice și guvernamentale parcă excesiv de reticentă la a modifica, curăța și simplifica aceste proceduri de accesare a fondurilor europene. O spun cu toată responsabilitatea: există niște mari “strategi-dinozauri”, prin ministere și agenții, care împiedică avansul țării noastre înspre mai bine și mult mai bine.

- Care ar fi soluțiile pentru a îndrepta toate aceste disfuncționalități?

- Așa cum am spus, factorul politic, care generează puterea parlamentară și, implicit, guvernamentală este singurul instrument care poate provoca aceste necesare schimbări, cel puțin în societățile democratice. Politicile publice trebuie să aibă la bază principii și valori sănătoase, coerente, simple. Nu este necesar un stat greoi, autorități ce suprareglementează sau, din dorința de a controla totul, un stat care mai mult te încurcă decât să te ajute. Și, de multe ori, nici măcar să te ajute, ci doar să-ți dea pace, cum se zice. Concret, este nevoie în administrarea sectorului public de o stabilire justă și echilibrată între salarizarea acțiunii publice și performanța acțiunii publice (raportat și la sectorul privat), între cauzalitate și efect la elaborarea normei legislative, prin simplificare principială și, cum spuneam inițial, la elaborarea adevăratelor reforme de care societatea noastră are atât de mare nevoie și pe care le așteptăm cu toții de peste 30 de ani.

 

Lasă un comentariu