ÎN 2020, TINERII, CEI MAI AFECTAȚI DE SCĂDEREA VENITURILOR

Distribuie pe:

Din datele unui studiu realizat de Intrum România (parte a Intrum Grup, activ pe piața de credit management și colectare de creanțe), în 24 de țări din Europa, aflăm că peste jumătate dintre români spun că facturile lor cresc mai rapid decât veniturile, iar trei cupluri din 10 declară că relația lor ar putea fi mult mai bună dacă și-ar gestiona mai bine banii.

Veniturile au început să scadă încă din luna martie

Potrivit studiului, anul trecut, în România, categoria cea mai afectată de scăderea veniturilor a fost reprezentată de tinerii între 18 și 21 de ani, urmați de cei între 22 și 37 de ani.

O parte dintre ei sunt la primul loc de muncă după terminarea facultății sau tocmai și-au întemeiat o familie. Aceștia afirmă că, încă din martie 2020, veniturile lor au început să scadă și nici până la momentul efectuării studiului nu s-au stabilizat.

Deși pentru 41% dintre respondenți venitul a fost dezechilibrat la un moment dat pe parcursul anului, pentru 38% dintre aceștia, venitul nu s-a modificat sau chiar s-a consolidat. Însă 34% din eșantionul intervievat rămâne încă pragmatic cu privire la venitul gospodăriei, pregătindu-se pentru încă o scădere.

Facturile cresc mai rapid decât veniturile

Mai mult de jumătate dintre români (56%, media la nivel european fiind de 47%) afirmă că facturile lor cresc mai rapid decât veniturile, iar 40% spun că nu au avut bani cu care să achite toate facturile în 2020.

Comparativ cu anul 2019, românii sunt mai predispuși la împrumuturi pentru nevoi personale, trei din 10 cupluri declarând că relația lor ar putea fi mult mai bună dacă veniturile cuplului ar fi mai bine gestionate.

În 2020, categoria de persoane cea mai expusă la împrumuturi au fost românii cu vârsta între 22 și 37 ani, cu studii superioare, venituri medii, care dețin o locuință și au copii în întreținere.

În România, 55% dintre familiile cu copii susțin că s-au împrumutat cel puțin o dată pentru a face cumpărături dedicate copiilor, în timp ce media la nivel European este de 46%, cu observația că mămicile românce au tendința de a se îndatora mai mult decât tăticii.

Totuși, românii economisesc...

Paradoxal, chiar dacă au mai puțini bani după plata facturilor, 77% dintre români spun că reușesc să economisească lună de lună, procentul fiind ușor mai mare decât media la nivel european (76%). În plus, două treimi (66%) dintre consumatori afirmă că una dintre priorități rămâne imbunătățirea nivelului de siguranță financiară.

Cu toate acestea, consumatorii din România rămân la urma clasamentului în ceea ce privește alfabetizarea financiară, deoarece restul țărilor europene își îmbunătățesc an de an, considerabil, aceste noțiuni fundamentale.

Însă, pe măsură ce românii se adaptează restricțiilor mai mult sau mai puțin severe, facturile devin pentru ei prioritizate, cu accent pe serviciile care sunt vitale pentru a susține telemunca, precum internetul, gazul sau electricitatea.

Comunicarea, cheia unei relații sănătoase, inclusiv financiare

“Criza Covid-19 va avea un impact considerabil și de lungă durată asupra Europei, iar capacitatea oamenilor de a-și gestiona finanțele și economiile în 2021 cântărește foare mult asupra stării de spirit. Mulți sunt îngrijorați de facturile în creștere și nu sunt în poziția de a susține obligațiile financiare. Acest lucru este vizibil. La nivel european, unul din doi consumatori este îngrijorat mai mult decât oricând de bunăstarea financiară.

Raportul European al Plăților Consumatorilor ne arată că unul din trei europeni (34%) economisește în prezent o sumă mai mică de bani decât înainte de pandemie, iar accentul este pus mai degrabă pe sume punctuale decât pe depozite la termen. Însă, chiar dacă veniturile au scăzut pentru anumite categorii de persoane (în special pentru grupurile vulnerabile), cheltuielile zilnice diminuate ajută doar consumatorii cu venituri medii și mari să economisească.

De asemenea, observăm că în toate cuplurile există dorința de a comunica mai mult cu partenerul pe tema veniturilor și a cheltuielilor, iar 64% dintre femei și 71% dintre bărbați afirmă că le este dificil să aducă aceste subiecte în discuțiile de zi cu zi, deoarece acestea provoacă divergențe în cuplu (25%).

Ca o ultimă concluzie, comunicarea este cheia unei relații sănătoase și avantajoase, din toate punctele de vedere, inclusiv din punct de vedere financiar”, afirmă specialiștii.

***

Pentru realizarea acestui studiu, au fost analizate răspunsurile a 24.398 de respondenți, din 24 de țări europene (Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Elveția, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Marea Britanie, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Spania, Suedia și Ungaria). (L.P.)

Lasă un comentariu