GREENPEACE ROMÂNIA: INDUSTRIILE CARE ÎNCALCĂ LEGISLAȚIA ÎN DOMENIUL POLUĂRII TREBUIE SANCȚIONATE FINANCIAR SAU SĂ LI SE SUSPENDE ACTIVITATEA

Distribuie pe:

 

Industriile din România care încalcă legislația în domeniul poluării trebuie să fie sancționate financiar sau prin alte metode, precum suspendarea activității, în cazul în care funcționează ilegal, însă la momentul actual amenzile sunt la același nivel cu cel aplicat restaurantelor care permit clienților să fumeze în interior, susțin reprezentanții Greenpeace România, într-un comunicat de presă transmis, vineri.

Avertismentul activiștilor de mediu vine după ce, joi, Comisia Europeană (CE) a anunțat că a trimis României o scrisoare de punere în întârziere, prin care îi cere să își aducă legislația națională în linie cu Directiva UE privind emisiile industriale.

“Procedura de sancționare confirmă argumentele reclamației adresate în 2019 de ClientEarth și Greenpeace România, privind transpunerea defectuoasă a Directivei privind emisiile industriale (prevenirea și controlul integrat al poluării) și amenzile mici aplicate operatorilor de centrale termice pe cărbune ce funcționează ilegal. ClientEarth și Greenpeace România s-au adresat, în 2019, Comisiei Europene în legătură cu nivelul foarte scăzut al sancțiunilor aplicate de către autorități operatorilor centralelor termice pe cărbune, care încalcă legislația europeană, cerând Comisiei să acționeze (...) Amenzile, care în unele cazuri sunt la același nivel cu cel aplicat restaurantelor care permit clienților să fumeze în interior, sunt parte a eșecului sistematic al României de a stabili și aplica sancțiuni corespunzătoare”, notează Greenpeace România.

Potrivit sursei citate, slăbiciunea sistemului juridic românesc subminează obiectivele cheie ale directivei, după cum urmează: eșecul de transpunere (legislativ) - România nu are o legislație adecvată pentru a asigura eficacitatea, proporționalitatea și descurajarea sancțiunilor în conformitate cu Directiva; eșecul de implementare (administrativă) - administrația română nu reușește să pună în aplicare legislația existentă, într-un mod coerent, la nivel administrativ, pentru a se asigura că sancțiunile sunt eficiente, proporționale și cu efect de descurajare; eșecul executării (judiciare)

- sistemul judiciar român nu reușește să confirme sancțiunile, anulând orice eficacitate și disuasivitate.

Reprezentanții Greenpeace România susțin că poluarea aerului are în continuare un impact negativ asupra țării noastre, unde 25.000 de morți premature au loc din cauza poluări aerului.

Comisia Europeană (CE) a trimis, joi, 18 februarie 2021, României, o scrisoare de punere în întârziere, prin care îi cere să își aducă legislația națională în linie cu Directiva UE privind emisiile industriale.

“Sistemul juridic din România nu garantează implementarea unor obiective cheie din Directivă, în special acela că instalațiile pot să funcționeze numai dacă au autorizație. Pe de altă parte, autoritățile române nu reușesc să implementeze actuala legislație într-o manieră coerentă la nivel administrativ (de exemplu prin suspendarea funcționării instalațiilor fără autorizație), în timp ce justiția din România nu reușește să pună în aplicare sancțiunile”, se menționează în comunicatul Executivului comunitar.

România are la dispoziție două luni pentru a remedia deficiențele identificate de Comisie, în caz contrar forul european ar putea decide să trimită autorităților de la București un aviz motivat.

 

SIIJ A REPREZENTAT UN MECANISM MENIT SĂ INTIMIDEZE ȘI SĂ PERSECUTE MAGISTRAȚII INCOMOZI

Ministrul Justiției, Stelian Ion, a afirmat, vineri, că Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) a reprezentat un “mecanism menit să intimideze și să persecute magistrații incomozi”.

“Unul dintre lucrurile cele mai grave care au fost făcute prin modificările Iordache la legile justiției a fost înființarea acestei Secții Speciale. A reprezentat de la bun început o anomalie juridică. Există multe probleme de structură referitoare la această secție. Și, până la urmă, avem un bilanț rușinos, tragem linie după peste doi ani de zile de activitate și vedem că ceea ce ar fi putut face bine, poate, această secție, nu prea s-a întâmplat. A fost o ineficiență totală, nici un caz de corupție depistat, scurgeri de informații, cazuri aproape scandaloase care au făcut titluri de presă în privința Secției Speciale. Deci, (...) a reprezentat un mecanism gândit de Liviu Dragnea și împins de ceilalți parlamentari PSD de atunci - Florin Iordache, Șerban Nicolae, Eugen Nicolicea, menit să intimideze și să persecute magistrații incomozi, cei care aveau curaj să-și exprime punctele de vedere. Și, pe de altă parte, am văzut clar că a fost gândit ca un mecanism ineficient, dacă ne gândim la faptul că ar fi trebuit chiar să se ocupe de cazurile într-adevăr reale și importante în zona magistraturii, a cazurile de încălcare a legii penale în zona magistraturii”, a declarat Stelian Ion, la RFI.

Cu privire la avizul negativ emis de Consiliul Superior al Magistraturii asupra proiectului de desființare a SIIJ, Stelian Ion a precizat că o parte a magistraților au considerat că, odată cu desființarea, ar trebui să existe niște imunități.

“CSM a dat aviz negativ la înființarea Secției Speciale și acum dă aviz negativ la desființare (...). Explicația mea este aceea că o parte a magistraților din CSM și evident o parte a magistraților din țară, eu spun că o mai mică parte, au considerat că ar trebui, odată cu desființarea Secției Speciale, să existe niște imunități suplimentare pentru magistrați, cu care eu personal nu sunt de acord. Consider că nu sunt necesare acum imunități pentru magistrați, dacă avem în vedere egalitatea în fața legii, dacă avem în vedere faptul că există anumite imunități asemănătoare celor pentru parlamentari și anume la percheziție, arestare, reținere, există încuviințarea CSM, secțiilor din cadrul CSM”, a spus ministrul Justiției.

 

 

Lasă un comentariu