LA PRIMĂRIA TÂRGU-MUREȘ - REPORTERII ÎNTREABĂ, OFICIALII RĂSPUND

Distribuie pe:

- Domnule primar, ce măsuri ați luat față de gaura bugetară lăsată de anterioara administrație a Primăriei Târgu-Mureș?

Primarul Soos Zoltan: În primul rând, am luat legătura cu aceste instituții, firme sau persoane private, unde Primăria Târgu-Mureș a acumulat datorii. Am început deja plata acestor datorii. Faptul este foarte important. Au fost procese, cu sutele, cu Primăria, în care, cei care au reușit să finalizele procesul au obținut banii prin executorii judecătorești, în baza contractelor legal încheiate. Dar asta ne-a costat foarte mult. Înseamnă că a trebuit să plătim avocații, penalități. Dar, acum, în urma unor discuții și crearea unui ambient de încredere, majoritatea proceselor le-am oprit. Cei în drept, deja își primesc banii. Aceasta este o administrație care vrea să reglementeze aceste probleme. Oricum, datoriile din trecut trebuie plătite. Unde este vorba de sume mari, am propus reeșalonări de plată. Până la această dată, pot să confirm că toate instituțiile, firmele de seamă, au înțeles acest lucru și am reușit reeșalonarea plăților pentru a nu intra în colaps cu bugetul local, chiar din primele luni. De exemplu, cu Delgaz, unde aveam o penalitate de plată de 300.000 lei pentru neplata facturilor. Le-am spus că penalitatea nu se poate plăti, findcă este ilegală. Va veni Curtea de Conturi peste noi, care ne va spune că penalitatea se plătește de ordonatorul de credit. Ne-au înțeles și au renunțat la plata penalităților. Altfel, eu ar fi trebuit să dau în judecată vechea administrație, care ar fi fost încă un alt proces, poate cu durată de ani de zile. Aici este vorba despre un proces câștigat de Delgaz împotriva Primăriei. Este o altă problemă de ce s-au acumulat penalități și nu s-au plătit datoriile. Important pentru noi este să reglementăm această moștenire nefericită. Pe de altă parte, trebuie să mergem înainte, fiindcă, dacă ne ocupăm mereu de ceea ce a făcut administrația anterioară, nu vom reuși să facem proiecte pentru oraș și ne înecăm în mizeria moștenită. Este important că ce este ilegal, s-a constatat și s-a înaintat, fie la Curtea de Conturi, ori s-au întocmit dosare penale. Nu este treaba executivului să elucideze aceste lucruri. Important pentru noi este că, dacă văd că se petrece ceva ilegal, să dau spre cercetare organelor abilitate.

- În legătură cu problemele de salubritate...

- Din 18.000 de europubele achiziționate de municipiu au rămas doar câteva mii. Restul sunt degradate, nefolosibile. În momentul de față se lucrează la repararea lor. Majoritatea au roți metalice, care au fost furate în decurs de opt ani. Ne vor costa mulți bani repararea lor și să le redăm asociațiilor de proprietari, unde, după întâlnirile organizate cu ei, rezultă că este o dorință accentuată pentru a avea acest serviciu funcțional.

- Ce se întâmplă dacă, în timp de 90 de zile, nu găsiți un alt operator de salubritate?

- Legea ne permite să prelungim termenul cu încă 30 de zile, apoi alte 30, până la finalizarea procedurii de achiziție publică.

- Dacă societatea de salubritate nu acceptă prelungirea termenului?

- Pentru banii pe care-i primesc, în mod sigur vor dori prelungirea termenului. Este probabil să participe și ei la licitație. Orice firmă care are autorizație, licență în România, poate participa la o licitație publică. Eu nu cred că nu vor participa la licitație, fiindcă este în interesul lor. Ei s-au exprimat cum că Târgu-Mureș este o piață importantă. Sunt și alte firme care și-au exprimat dorința de participare la licitație, dar vom vedea, în final, cine va prelua acest serviciu...Noul operator de salubritate va trebui să adune gunoiul selectiv. ADIE Colect va da 90 de zile termen pentru operatorul care va câștiga licitația. Deocamdată, timp de 90 de zile, va opera firma de salubritate existentă și vom avea o perioadă de 90 de zile de tranziție. În săptămâna următoare vor apărea caietele de sarcini, regulamentul, taxele, tot ce trebuie. În caietul de sarcini este precizat clar care sunt locațiile autorizate din județul Mureș, este vorba de rampa de sortare de la Cristești, rampa de gunoi de la Sânpaul, câteva rampe de unde se pot selecta gunoiuri clandestine, unde se depozitează moloz și alte și alte gunoaie care nu sunt în categoria gunoaielor menajere și stradale, iar ele pot fi depozitate și în altă parte. Dar tot în baza autorizației eliberate de Primărie.

- Ce obligații are o societate de salubrizare față de cetățeni?

- Foarte simplu: trebuie să curețe gunoiul din oraș. Atât gunoiul menajer, cât și cel stradal, de la ghenele de gunoi și de la coșurile stradale de gunoi. Gunoiul de la persoanele juridice se adună separat, deoarece au posibilitatea de a percepe un tarif diferit. Cei care stau la o casă particulară, își pun în fața casei, pe trotuar, pubela ori sacul cu gunoi. Deocamdată, rămâne aceeași procedură de până acum. Operatorul trebuie să asigure populației ghene de gunoi. În perioada de șase luni, nu vom putea cere operatorului să asigure pentru oraș 20.000 de ghene de gunoi.

- În strada pe care locuiesc eu, mașina de gunoi nu a venit pe strada noastră de 15 ani.

- Va trebui trimisă o solicitare către ADP, ca pe strada respectivă nu intră mașina pentru colectarea gunoiului.

- Le-am trimis anual.

- Le-ați trimis anual și nu ați primit niciun răspuns. Strada Sfântul Ștefan, despre aceea este vorba. Vă garantez că voi semnala și mașina va intra și pe acea stradă. Cu ocazia deszăpezirilor am aflat despre aceleași probleme, cum ar fi pe strada Munteniei.

- Am o întrebare legată de organigrama propusă. Se va desființa și contractul cu firma de parcări?

- În momentul de față, nu există contract cu vreo firmă de parcări. SC Imobile și Piețe este în regim propriu, adună aceste taxe. ADP va prelua serviciul de parcări, iar Imobile și Piețe se va integra în ADP, deci, la Administrația Domeniului Public, unde va urma să fie și Direcția Piețelor, deci, se va transforma într-o direcție, foarte probabil. În momentul de față, este în consultare organigrama. Până acum a fost propusă spre consultare organigrama Poliției Locale, care a apărut pe site. Procedura se va finaliza în 30 de zile. În curând va apărea pe site-ul Primăriei organigrama Direcției Serelor, care, iarăși, devine o direcție, adică o instituție separată de Primărie. Normal, creditor rămâne Primăria. Este un serviciu public mare, cu multe atribuții, cu peste 100 de angajați și este mult mai ușor, din punct de vedere administrativ, să fie o direcție separată și să nu funcționeze în cadrul Primăriei.

- Se va externaliza serviciul de parcări?

- Nu. Ar fi o pierdere imensă pentru bugetul local. Serviciul de parcări este efectuat de Primărie. La fel este la Sibiu, la Cluj. Am verificat.

- Este mulțumită Primăria de banii plătiți de Direcția Piețelor?

- Față de anul 2019, a fost evident o scădere semnificativă, din cauza pandemiei. Auditul nu a ajuns încă la piețe. Facem audit la fiecare direcție și vom stabili, la fiecare în parte, care sunt motivele exacte pentru reducerea sumelor. După ce vom primi rapoartele anuale, vom putea comunica exact cât au încasat cei de la imobile și piețe în anul 2019 și 2020, dar, în primul rând, să vedem propria lor evaluare, din ce cauze s-au diminuat veniturile, după care și Primăria va face o evaluare prin auditul intern, care sunt motivele principale.

Lasă un comentariu