REPORTERII ÎNTREABĂ, OFICIALII PRIMĂRIEI RĂSPUND

- ÎN AFARĂ DE INTERZICEREA, ÎN ZONA CENTRALĂ A ORAȘULUI, PENTRU CONSTRUCȚII, A MATERIALELOR DIN PVC, SE INTERZIC ȘI ACOPERIȘURILE DIN TABLĂ, PAVAREA CLĂDIRILOR CU GRESIE ȘI FAIANȚĂ?

Daniela Miheț, arhitect-șef al municipiului Târgu-Mureș: Și în prezent, toate autorizațiile de construcții, care se emit în zona centrală, se emit în baza avizului Direcției de Cultură și Patrimoniu, subordonată Ministerului Culturii, unde, deja, sunt luate la analiza dosarelor astfel de măsuri, vizavi de materialele care se pot pune în zona centrală. Noi avem în derulare planul vast de izolare, în zona protejată. Este un contract în derulare. Urmează ca într-o perioadă imediat următoare să se dea ultima etapă a studiilor preliminare, iar acest acest, PUZ, pe zona centrală protejată, va stabili până la cel mai mic detaliu toate regulile de construire, inclusiv la nivel cromatic, texturi de materiale folosite, care pot fi autorizate în zona protejată. Deja există un PUG al orașului, și, repet, la nivelul documentațiilor care trec prin Direcția de Cultură există aceste prevederi. E adevărat că ele se analizează și în funcție de valoarea clădirii asupra căreia se intervine, dacă este vorba de o clădire de patrimoniu sau mai este un ansamblu protejat, sau este o clădire modernă, în zona protejată. Deci, sunt prevederi diferite, în funcție de destinație, calitatea spațiului și vechimea spațiului respectiv. Dacă este restaurat sau o inserție de imobil.

- NU MĂ REFER STRICT LA ZONA CENTRALĂ. CRED CĂ DACĂ O FAIANȚĂ NU ARATĂ BINE NICI PE STRADA GHEORGHE DOJA, EA NU VA ARĂTA LA FEL DE BINE NICI PE STRADA PREDEAL, ȘI NICI ACOPERIȘURILE DE TABLĂ.

- Aceste reguli, acum, se aplică în funcție de tipul de arhitectură propusă și de zonă. Dacă este o zonă modernă, sau este zona centrală protejată. Dar toate materialele pentru construcții trebuie să fie omologate. Nu se pot folosi materiale improprii, la interior sau exterior.

- PENTRU ZONA CENTRALĂ.

- Aceste zone, trei propuse, sunt în zona imediat învecinată sectorului care a făcut obiectul concursului de soluții mai simple.

- AVEȚI ÎN VEDERE ACCESAREA DE FONDURI EUROPENE PENTRU REALIZAREA ACEASTOR OBIECTIVE?

Primarul Soos Zoltan: În momentul de față există un proiect pentru accesarea fondurilor europene, pentru reabilitarea străzilor și a centrului municipiului, este vorba de străzile 22 Decembrie 1989, 1 Dcembrie 1918 și centrul municipiului. Este un proiect mai mare, dar vom prezenta mai multe detalii la o altă conferință de presă, după finalizare. În momentul de față este la stadiul de studiu al fezabilității și se pot depune propuneri din partea cetățenilor până la data de 7 martie. După ce vom avea depuse propunerile pentru zona centrală și a celor două artere mari de circulație, vom putea organiza o conferință de presă, să vedem, care, cu ce oferte au venit. Evident, ofertele de finanțare le vom afla doar după finalizarea procedurilor legale de analiză a acestor documentații. Referitor la fațade, din anul 2023 se vor putea solicita, din nou, din fonduri europene, bani pentru renovări. Sunt mai multe orașe din România, precum Botoșani, Craiova, care au folosit fonduri europene pentru reabilitări de fațade de clădiri și centre istorice. La rândul nostru, vom solicita astfel de fonduri pentru reabilitarea caselor, a clădirilor din zona centrală. Unde proprietarul nu-și permite renovarea și este foarte degradată fațada clădirii, legea ne permite ca din fondul bugetar al Primăriei să alocăm fonduri bănești pentru repararea acestor fațade de clădiri. Dar să vedem situația clară, mai întâi. Sunt peste 200 de imobile, cu probleme în zona centrală, și, asta nu înseamnă neapărat că prezintă probleme de prăbușire, dar, arată în mod neadecvat și este important ca ele să fie renovate. Până la sfârșitul acestui an vom finaliza și acest inventar al clădirilor. În momentul de față ne dăm seama, în baza unui regulament local care prevede renovarea fațadelor din oraș. Sunt cam 300 de imobile în oraș, unde proprietarii sunt în stadiul de a fi amendați, după ce a trecut mai mult de un an, după mai multe avertismente, pentru a renova fațadele. Unde nu s-a întâmplat acest lucru, chiar astăzi am vorbit cu domnul Szoverfi, să vedem această listă. Sunt peste 200 de imobile la care proprietarii urmează a fi amendați. Vom vedea care sunt cele mai problematice situații, unde avem proprietari care nu-și pot permite renovarea fațadei clădirii și ce măsuri putem lua noi. Degeaba amendezi un proprietar cu 500% impozit, dacă problema rămâne, în continuare, nerezolvată. Dar, situația asta o vom prezenta-o la următoarea conferință de presă, unde vom vorbi și despre reconfigurarea spațiului central al municipiului.

Daniela Miheț: În ajutorul lor, și procedura s-a simplificat, respectiv, sunt emise mult mai multe lucrări de refacere a fațadei, fără autorizare de construire, ceea ce simplifică mult lucrurile. Pe toți acești proprietari, noi i-am anunțat asupra acestor facilități privind modificarea legislației, iar amenda este de fapt calculată în impozit. Practic, se mărește gradual impozitul, în funcție de cât de degradată este fațada clădirii. O parte dintre cei care au fost înștiințați, au promis că și datorită acestor modificări legislative au renovat clădirile. Respectăm regulamentul. Ne-au întrebat, ne-am consultat, pentru că, dacă tot renovează, s-o facă așa cum trebuie.

- SE DOREȘTE MODIFICAREA REGULAMENTULUI PENTRU TAXIMETRIE?

- Primarul Soos Zoltan: În momentul de față încă n-am ajuns să ne ocupăm de acest domeniu. Eu, din câte știu, licitația anterioară este valabilă până în anul 2023, parcă. Deci, încă timp de doi ani, avem regulamentul și licitația de care nimeni nu se poate atinge. Putem reorganiza acest sector și, evident, va fi analizat și acest aspect, legat de numărul autorizațiilor emise, câte autorizații sunt date la anumite firme, dintre acestea, câte sunt folosite în mod real, câte sunt ținute în dulap și nefolosite. Cunoaștem problemele de taximetrie moștenite. Încă n-am ajuns să rezolvăm toate dificultățile moștenite, dar, lucrăm pe ele...

Aceasta a fost ultima parte din înregistrarea audio a conferinței de presă din data de 18 februarie a.c., la Primăria Târgu-Mureș, ținută de primarul Soos Zoltan și arhitect-șef al municipiului Târgu-Mureș, Daniela Miheț.

N.a. Am considerat a fi oportună redarea integrală a conferinței de presă, cu unele retușări, privind întrebările și răspunsurile, dar dat fiind faptul că administrația locală are o nouă conducere, și, spre corecta informare, în loc de un rezumat al celor comunicate, am considerat că este mai corectă redarea integrală a problemelor puse în discuție. Invităm cetățenii municipiului, ca pentru corecta lor informare să se adreseze cu întrebările lor Primăriei Municipiului Târgu-Mureș. În subsidiar, se pot adresa redacției ziarului “Cuvântul liber”, iar răspunsurile corecte vor fi primite în paginile ziarului.

 

Lasă un comentariu