REPORTERII ÎNTREABĂ, PRIMARUL RĂSPUNDE (I)

Distribuie pe:

La conferința de presă organizată la Primăria Municipiului Târgu-Mureș, la 26 februarie a.c., în final, primarul Soos Zoltan a răspuns întrebărilor ziariștilor. Vi le prezentăm.

- În acest moment, în municipiu există amplasate camere de supraveghere video?

- În momentul de față, există o rețea de supraveghere în oraș, există și un centru de comandă, însă, calitatea camerelor video, respectiv, starea lor tehnică, este precară. De multe ori când ni s-au semnalat probleme, efectiv, nu se pot identifica persoanele care au comis vreo infracțiune sau un accident rutier. Din acest motiv, pentru noi este foarte urgent ca acest sistem de monitorizare, până la sfârșitul acestei veri, măcar, să fie funcțional, în intersecțiile mari, și să avem camere performante, care să recunoască, să zicem, nu doar persoane, ci și numere de înmatriculare ale mașinilor. Aceste camere video să fie conectate la un soft care să ajute și poliția în demersurile făcute, pentru a elimina sau a preveni eventualele infracțiuni sau accidente în trafic, dar pentru asta este foarte important să începem modernizarea rețelei de supraveghere video. În momentul de față, există o rețea de camere, dar de o calitate destul de precară. Va fi un centru de comandă la Poliția Locală. Va avea acces, evident, și Poliția Județeană la aceste date. Orice problemă care va fi semnalată de populație, se poate verifica. De exemplu, dacă într-o zonă s-a depus gunoi, în mod clandestin, fără autorizare. În ultimele zile am solicitat Poliția Locală, ei au făcut mai multe verificări și au fost amendați mai mulți operatori economici care au depozitat gunoaie la marginea străzii, fără ca ei să fi făcut, în prealabil, comandă pentru container sau alte recipiente. Deci, și asta trebuie readusă la normalitate. Nu se poate depozita gunoiul menajer la modul clandestin, sau, gunoiul de la firme, doar în containere, în locurile stabilite. Trebuie să intrăm în normalitate. Nu se poate ca marginile străzilor, trotuarele să fie pline de gunoaie, fiindcă că o anumită firmă, așa consideră că, oricum, în ziua următoare vine firma de salubritate și își pot depune gunoaiele unde vor. Evident, populația trebuie să se obișnuiască cu ideea că gunoaiele clandestine nu sunt permise. Se pot comanda containere, iar firma de salubritate va avea grijă să transporte gunoiul.

- Cine face curățenia stradală?

- Curățenia stradală, conform Hotărârii de Consiliu Local, când a încetat de drept contractul cu firma Sylevy, în baza legii în vigoare, operatorul de salubritate, timp de 90 de zile, are obligația de a presta în continuare acest serviciu, deci, în momentul de față, operatorul de salubritate este Sylevy, atât pentru gunoiul menajer, cât și cel stradal. Însă, ambele servicii vor fi scoase la licitație. La noua licitație, aceste două servicii se vor separa. S-a aprobat în caietul de sarcini pentru gunoiul menajer, și gunoiul stradal va rămâne în administrarea municipiului. Gunoiul menajer, după finalizarea licitației, de ADI Ecolect, problema va fi preluată de un operator care va răspunde de întreaga zonă II. Până la intrarea în vigoare a operatorului de salubritate pe zona II, noi, totodată, suntem obligați să avem un operator de salubritate care să efectueze acest serviciu. Din acest motiv, s-a aprobat caietul de sarcini la ședința de ieri (25.02.2021) a Consiliului Local.

- Ce se întâmplă dacă nu se încheie licitația?

- Termenul se poate prelungi cu încă 30 de zile, până la finalizarea licitației. Dacă tot nu se finalizează, se prelungește cu încă 30 de zile, iar operatorul de salubritate trebuie să presteze în continuare serviciile de salubritate. Dar noi avem toate speranțele ca în cele 90 de zile să fie ales noul operator de salubritate.

- Referitor la incubatorul de afaceri. Aveți un proiect în acest sens și ce costuri presupune?

- După ce se preia de la Inspectoratul Școlar clădirea Liceului de Chimie, se va face un studiu de fezabilitate. În prima etapă, noi vom pune la dispoziția tinerilor afaceriști birourile existente. Evident, vor fi modernizate, vopsite, chiar dacă clădirea nu va fi modernizată la standardele dorite, dar, ne dorim să începem această activitate și să susținem tinerii antreprenori. Deja, o parte din incubatorul de afaceri va fi pornit, iar după finalizarea studiului de fezabilitate, care prevede și extinderea imobilului, vă voi putea da date exacte legate de valoarea investiției și valoarea adăugată, în sensul facilităților pe care le oferă, în plus față de cele discutate până acum. Pentru acest fapt vom solicita fonduri europene. Astfel de investiții pot fi finanțate de fondurile UE și merită să profităm de această oportunitate.

- Legat de gunoaiele clandestine. Aveți în vedere o colaborare cu Garda de Mediu?

- Pentru gunoaiele depozitate ilegal, în mod normal, Poliția Locală este responsabilă să se deplaseze la fața locului și să aplice amenzi. În cazul în care identificăm cine a depozitat gunoaie, după cum știți, Poliția Locală, în perioada pandemiei, este subordonată Poliției Județene. Avem foarte puține patrule disponibile în momentul de față, care să efectueze aceste activități și, în acest fel, în ultimele zile, domnul comandant m-a informat că au fost date mai multe amenzi. Amenzile nu sunt foarte mari, dar este foarte important să conștientizăm, atât firmele cât și populația, că pădurile, pășunile, parcurile din oraș, trebuie să fie curate. Și prima condiție este ca noi să nu aruncăm gunoaie în aceste spații. Există un serviciu de salubritate, trebuie comandate containere pentru gunoaie. Nu presupune costuri mari, mai ales pentru o firmă, dar trebuie respectată legislația. Pentru viitor, evident, cu amplasarea camerelor video și după terminarea situației de pandemie, Poliția Locală va dispune de un efectiv mult mai numeros și eficiența activității lor va crește. În urmă cu un an și jumătate, au fost date foarte multe amenzi pe problema asta, fapt ce a determinat scăderea importantă a fenomenului de depozitare clandestină a gunoaielor.

- În privința amplasării camerelor video în municipiu, aveți în vedere și malurile râului Mureș? De exemplu, strada în care locuiesc eu, merge la malul râului Mureș, este vorba de strada Câmpului. Acolo este un dezastru, dar nici n-am văzut să fi trecut pe acolo vreo patrulă, în inspecție.

- În cazuri similare, evident, este foarte important ca cetățenii să ne anunțe, fiindcă se poate deplasa la fața locului o patrulă. Este foarte bine că ați menționat acest fapt, ca să știm. Această rețea video, care urmează a fi instalată, este proiectată, gândită la circa 1.000 de unități, dar, în caz că este necesar, se poate mări rețeaua camerelor video. Cel mai bine ar fi ca oamenii să nu arunce gunoaie în locuri nepermise. Și pentru noi ar fi mai ieftin, să nu fim nevoiți să montăm prea multe camere video. Din păcate, în momentul de față, suntem nevoiți să investim în acest sistem de supraveghere.

- Referitor la curățenia orașului, la disciplinarea locuitorilor, am făcut un tur prin oraș. Este dezastru: gunoaie pe lângă ghenele de gunoi, prin stațiile de autobuz. Aveți în vedere să dați și amenzi în acest sens?

- În momentul de față, legislația locală nu prevede amenzi pentru populație în cazul în care aruncă gunoaie pe stradă. Eu știu că în Germania se amendează chiar dacă arunci pe jos un chiștoc de țigară. Se mătură strada, după trei zile, străzile la noi, din păcate, sunt pline de chiștoace de țigări. În prima etapă vom face o campanie de educație, să atragem atenția populației să nu arunce gunoaiele la întâmplare. Sunt coșuri de gunoaie stradale. În acest an, vom amplasa peste 500 de coșuri stradale de gunoi, pentru a acoperi cât mai mult raza orașului. În acest moment avem circa 2000 de coșuri stradale de gunoi, dar nu sunt suficiente. Evident, și noi trebuie să acordăm mai multe facilități, dar populația trebuie educată să nu arunce gunoaiele la întâmplare. De exemplu, în luna octombrie, am fost, în baza unui proiect inițiat de un cetățean, am curățat malul pârâului Pocloș, în zona cartierului Tudor. Dacă revenim la fața locului, acum, din păcate, nu se mai poate vedea efectul acelei curățenii și este foarte important să conștientizăm cetățenii orașului să nu mai arunce gunoaie la întâmplare, pentru că, evident, ne produce disconfort și este bine să se păstreze curățenia.

- Ce măsuri ați luat împotriva firmei Sylevy, având în vedere că la 15 februarie a.c. s-a reziliat unilateral contractul, măsuri pe civil și penal?

- În ceea ce privește acest contract. Nu este vorba de o reziliere de contract. S-a încetat de drept. Contractul, dacă se reziliază de comun acord, din punct de vedere juridic, înseamnă un lucru, dacă se reziliază de drept, înseamnă că, contractul inițial nu mai are efecte. Ei au declarat că pe toată suma prevăzută pe un an de zile, perioada în care au avut contractul, au emis facturi. Noi am refuzat o serie de facturi emise de ei. Dar, deoarece ele au fost emise oficial, din evidențele contabile, am concluzionat că acest contract cu ei a ajuns la maturitate. Este de interesul atât al orașului, cât și al operatorului de salubritate să ieșim din impas. Din păcate, de atunci a mai intrat operatorul de salubritate în impas, având în vedere că groapa de gunoi Irideț nu mai vrea să preia direct de la Sylevy, ei doresc garanția orașului. Dar contractul inițial nu ne permite acest lucru. În contractul inițial, orașul nici nu ar trebui să cesioneze, ar trebui să plătească către operatorul de salubritate, iar el are obligația de a-și rezolva toate cheltuielile și plățile către groapa de gunoi. Sper să nu se repete disputa între groapa de gunoi și operatorul Sylevy, pentru că, în primul rând, cei afectați suntem noi, târgumureșenii, iar dacă situația se va repeta, va trebui să luăm măsuri de urgență. Sper să nu se repete.

- Aș dori date în plus față de creșterea taxei de salubritate.

- Referitor la taxa de salubrizare, aici, contrar opiniilor cum că ar fi o creștere, am declarat, de mai multe ori, că nu este vorba de o creștere a taxei. S-a aprobat doar taxa de economie circulară. Este introdusă acea taxă de salubrizare printr-o Hotărâre de Guvern care s-a aprobat, de 1,5 lei pe o persoană. Această taxă nu a fost introdusă în anul trecut, deși a fost obligația Primăriei. Probabil, având în vedere faptul că se apropiau alegerile, au zis că nu trebuie introdusă această taxă obligatorie. Noi a trebuit s-o introducem, acum. În momentul de față, este 11,87 taxa de salubrizare pe o persoană, în Târgu-Mureș. Dacă comparăm cu orașe ca Luduș, Reghin, Cluj, Alba Iulia, Sibiu, peste tot, observăm că avem cele mai ieftine servicii de salubritate în zonă, în momentul de față. Taxa de salubrizare conține încă o taxă, pentru curățenia de primăvară și toamnă, care presupune adunarea a mii de tone de gunoaie, și această curățenie efectuată trebuie plătită.

- Dar, legat de cei care sunt scutiți de plata unor taxe și impozite?

- Ei pot să solicite să primească banii înapoi. Cei care, de acum încolo, intră în careva dintre categoriile menționate, vor deveni neplătitori, din prima zi a lunii următoare.

 

(Va urma)

Lasă un comentariu