REPORTERII ÎNTREABĂ, PRIMARUL SOÓS ZÓLTÁN RĂSPUNDE

Continuăm în a vă prezenta conferința de presă din data de 11 martie a.c., cu întrebările ziariștilor și răspunsurile primite de la primarul Soós Zóltán, cât și de la directorul Serelor din Târgu-Mureș, Daniel Lajos.

- Referitor la salubrizarea orașului. Veți avea capacitatea gestionării problemei? Aveți mașinile necesare pentru a face curățenia?

Daniel Lajos: Deocamdată n-avem. Nici nu suntem în situația să ne procurăm. Deocamdată trebuie să aflăm ce mașini și utilaje ne trebuie. După conferința asta de presă vom discuta cu ADP-ul (Administrația Domeniului Public). Va veni domnul Moldovan Florin și vom discuta cu el.

- La economia de 600.000 de lei pe lună, pe care o preconizați, s-ar putea să cheltuiți mai mult, din moment ce trebuie să achiziționați mașinile.

- Achizițiile for fi făcute în termen mai lung. Dacă în fiecare an vom achiziționa câte o mașină, pe termen lung, nu va fi costisitor, pentru oraș.

- Am pornit de la ideea dacă se va licita serviciul de colectare și transport al deșeurilor, pe acel proiect european.

Soós Zóltán: Sunt două aspecte separate. Vorbim de salubrizarea menajeră, serviciu care se va licita și va fi un operator pentru oraș, care va colecta gunoiul menajer de la cetățeni și de la persoanele juridice, respectiv, curățenia stradală este ceea ce administrația orașelor o poate efectua, dar au și dreptul stabilit prin lege să opereze acest serviciu. Noi numai referitor la curățenia stradală vrem să inițiem acest program, luând exemplul altor orașe din România. Aici m-am referit la câștigurile imediate, pe care deja le simțim după facturile pe care trebuie să le plătim lunar. Procurarea utilajelor este pe termen lung. Acestea se pot obține și prin fonduri europene, fonduri pe care le putem aplica pentru achiziții de echipamente. În același timp, utilajele pot fi și închiriate, care, iarăși, presupun cheltuieli mult mai mici, iar riscul asumat este mult mai mic pentru Primărie, având în vedere că tot ceea ce înseamnă întreținere, repararea defecțiunilor, plata șoferilor, costuri de combustibili intră în închiriere, nu reprezintă cheltuieli suplimentare. Nu trebuie să angajezi șoferi, mecanici, deci, nu am cheltuieli de întreținere. În cazul în care vom putea achiziționa echipamente noi și performante, evident, va fi în beneficiul orașului. Vor fi achiziționate câteva, dar în fiecare an, în măsura în cât ne va permite bugetul. Și în cazul serviciului de deszăpezire, deja sunt cumpărate două autocisterne. În acest an vom cumpăra încă o            

 autocisternă pentru dispersarea clorurii de magneziu pe străzi. În anul viitor, în afară de cele trei autocisterne, vor mai fi încă vreo 4-5 utilaje, închiriate, modalitate care este mult mai ieftină, comparativ cu licitarea serviciului de deszăpezire. Dacă licitez acest serviciu, lunar, circa un milion și jumătate ar trebui să plătim doar pentru punerea la dispoziția noastră a utilajelor, dar asta fără intervenție. Închirierea înseamnă că plătesc doar intervenția pentru deszăpezire. În acest an, prin această soluție, deszăpezirea orașului Târgu-Mureș a costat în jur de 700.000 de lei. Dacă s-ar fi făcut o licitație, cu un minim de un milion de lei, doar punerea la dispoziție a utilajelor, am fi ajuns la cheltuieli de 5-6 milioane de lei. Vă dați seama cu cât am reușit să reducem cheltuielile. Un serviciu propriu înseamnă și beneficii, înseamnă și o intervenție mai rapidă, mai flexibilă, comparativ cu servicii prestate de o firmă privată, unde, mai întâi, trebuie să le trimit comanda. Până nu ajunge comanda la ei, nu pornesc la treabă. Degeaba zic că este o stare de alertă, urgentă. Analizând aspectul, este mult mai eficient, din toate punctele de vedere, să avem sub controlul nostru serviciile stradale ale orașului. În urmă cu 20 de ani a existat la Primărie acest serviciu de salubritate, dar s-a privatizat și am reușit să moștenim o serie de probleme legate de contracte neperformante, la partea de salubrizare, și nu numai acolo, din păcate. Dar, cam asta este ideea. Dacă facem un calcul simplu, anual, ar fi trebuit să dăm în plus circa 7 milioane de lei pentru salubrizare, în caz că acest serviciu ar fi în sarcina unei firme private, dar fără a ne putea manifesta mulțumirile legate de calitatea serviciului prestat. Economisind anual cele 7 milioane de lei, se pot cumpăra foarte multe utilaje.

- Când va începe toaletarea arborilor?

- Toaletarea arborilor a început și este în curs de desfășurare, pe cartiere. În cartierul Bălcescu s-a finalizat. În săptămâna viitoare se va lucra pe strada Budiului, cartierul Budai Nagy Antal. La solicitări, colegii vor mai face intervenții.

- Cine se va ocupa de curățenia trotuarelor? Dacă rămâne în sarcina populației, gunoiul stradal va fi, de regulă, măturat pe stradă și de acolo se va împrăștia pe carosabil.

- Serviciul stradal înseamnă atât curățenia drumurilor, cât și a trotuarelor. În momentul de față, prin contract, acest serviciu este atribuit operatorului de salubritate existent, care ar trebui să curețe și trotuarele, dar eficiența este vizibilă. Există, evident, opinii diverse. Ei sunt de părere că le trebuie bani mai mulți, noi suntem de părere că au, zilnic, o suprafață de 300-400 mii m.p. de curățat, nu doar “mângâiat”, adică, să treacă puțin cu mătura pe suprafețe, iar gunoaiele să rămână acolo. Nu mai vrem să avem problemele acestea pe viitor, să avem un control eficient asupra curățeniei. Vrem să avem și aspiratoare stradale, care, după ce se curăță suprafețele de noroiul acumulat pe timp de iarnă, să fie aspirate și trotuarele și străzile să fie curate.

- A apărut o știre în presă, conform căreia, cetățenii ar trebui să achite costul transportului deșeurilor, cât și depozitarea lor, cu ocazia curățeniei pe care o fac în gospodării. Care este realitatea?

- Este vorba despre o informație care a apărut, din nefericire, fără să fie consultată conducerea Primăriei, legată de eventualele cheltuieli, dacă cineva dorește să fie transportat deșeul verde din curtea unei locuințe private. Am precizat că curățenia de primăvară și cea de toamnă rămân valabile. Deci, Primăria transportă toate aceste deșeuri, respectiv operatorul de salubritate, la locul destinației. Aceste două campanii de curățenie sunt deja plătite de populație. În cazul în care pe parcursul anului, cineva își face curățenie în curte și se adună o cantitate mai mare de deșeuri biologice, vegetale, ele pot fi transportate la Sere. Evident, dacă proprietarul vrea să scape mai repede de acele deșeuri, le poate aduce la Sere și vor fi preluate, gratuit. Serele adună aceste deșeuri vegetale, pe tot parcursul anului, dar pentru curățenia de primăvară și toamnă rămâne vala-bilă precizarea anterioară. Probabil, în luna aprilie, după ce vom avea bugetul votat, vom anunța și vom începe campania curățeniei de primăvară. Acest lucru este așteptat de multă lume și chiar am fost semnalați de acest fapt. După aprobarea bugetului, vom anunța care vor fi primele străzi și cartiere pentru campania de curățenie de primăvară.

- Pentru serviciile de salubrizare se impune angajarea de personal, sau nu?

- Nu se vor angaja. Vor fi servicii prestate din partea unei firme. Foarte pe scurt, de la ADP, inspectorii vor trece în structura organigramei serelor, adică, acest serviciu de salubrizare, respectiv, forța de muncă necesară pentru curățenia străzilor, va fi angajată prin firma de resurse umane. Deci, nu este necesar să se încarce organigrama Direcției cu angajați, de vreme ce se poate, în mod legal, prestarea serviciului în baza unor contracte pe termen lung, prin care să fie angajate zeci de persoane, sau peste o sută de persoane, care să efectueze acest serviciu, dar coordonat de Direcția Serelor.

- Aveți o statistică referitor la câte flori puteți pune la dispoziția cumpărătorilor, sau dumneavoastră vă limitați strict la înfrumusețarea orașului.

Daniel Lajos: Avem, dar în ultimii ani nu s-a prea vândut la populație. Până acum s-au produs în jur de 350-400 de fire, anual. Nu vă pot spune exact cifra la ghivece, dar este, pe undeva, la 5.000. Dar noi facem și plante ornamentale, fire tăiate, facem mai multe lucruri. Veți vedea în sere, la modul concret, cu ce ne pregătim pentru primăvara asta.

- V-am întrebat în ideea în care dumneavoastră produceți strict pentru înfrumusețarea orașului.

- Ideea ar fi să producem și pentru populație. Dar vom reîncepe activitatea.

 

 

Lasă un comentariu