PROIECT: FĂRĂ FOLOSIREA TELEFONULUI MOBIL “PE ZEBRĂ”!

Pe site-ul oficial al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a fost lansat, în dezbatere publică, un proiect de modificare a Codului rutier (OUG 195/2002), ce vizează, în principal, anumite vehicule, precum bicicletele, trotinetele electrice, mopedele, vehiculele cu tracțiune animală și cele trase sau împinse cu mâna, dar și circulația pietonilor.

Folosirea telefoanelor la traversare, amendată

Proiectul de modificare legislativă interzice unele activități care să distragă atenția pietonilor atunci când traversează, și anume folosirea telefonului mobil:

“Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare, precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public.

Distragerea atenției la nivel mintal (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuție telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenția se canalizează către această activitate, pietonul mergând, practic, mecanic, fără a conștientiza locul efectiv de traversare”, se arată în nota de fundamentare.

În cazul în care proiectul va fi adoptat, cei care nu respectă noile reguli vor fi amendați cu minimum 145 de lei, dacă plata este realizată în 15 zile calendaristice.

Viteza maximă pentru bicicliști, 30 km pe oră

Conform noilor prevederi cuprinse în actul normativ, bicicliștii vor trebui să circule pe drumurile publice cu o viteză de maximum 30 km pe oră, iar trotinetele electrice se conduc numai în aliniament pe drumurile publice.

Schimbarea direcției de mers în cazul trotinetelor electrice se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, cu respectarea regulilor privind circulația vehiculelor trase sau împinse cu mâna.

De asemenea, se recomandă ca la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice, distanța laterală să fie de minimum 1,5 m. Prin excepție, pe pasajele denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri, pot fi depășite vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m.

Potrivit datelor Poliției Rutiere pe anul 2020, accidentele în care sunt implicați bicicliștii ocupă locul trei într-un clasament al principalelor cauze generatoare de accident, după indisciplina pietonilor și viteza neadaptată.

Noaptea, staționarea pe partea carosabilă este interzisă

Proiectul mai prevede că, în timpul nopții, nu este permisă staționarea pe partea carosabilă a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor, a mopedelor, a bicicletelor, a trotinetelor electrice, a vehiculelor cu tracțiune animală ori a celor trase sau împinse cu mâna.

În plus, conform noilor prevederi, bicicliștii nu au voie să transporte o altă persoană, cu excepția copilului în vârstă de până la 7 ani, care poate fi transportat pe bicicletă, de către un adult, numai dacă vehiculul este prevăzut din construcție cu un suport special sau dacă are montat un dispozitiv omologat.

Totodată, pe timpul circulației pe drumurile publice, conducătorul de bicicletă sau de trotinetă electrică, după caz, este obligat să aibă asupra lui actul de identitate.

*

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 20 de zile calendaristice (calculate de la data publicării anunțului - 14 aprilie 2021), pe adresa de e-mail dgj-transparenta@mai.gov.ro. (L.P.)

 

 

Lasă un comentariu