ÎNCURCĂTURI LA PLĂȚILE PRIN INTERNET BANKING

DE LA PLATA ÎN NUMERAR, LA PLATA ELECTRONICĂ

Am abordat acest subiect, deoarece, de dată recentă, o cunoștință mi-a relatat o experiență neplăcută prin care trece acum, fiind vorba de aceste plăți în formă electronică. Nu a trecut multă vreme de când salariile și pensiile se primeau exclusiv în numerar, iar plățile pentru achiziționarea de produse și servicii se făceau, evident, tot în numerar. În acea perioadă, a fost și una de glorie pentru hoții de buzunar care scormoneau prin buzunarele și gențile oamenilor. Un pas mare înainte a fost promovarea în sistemul bancar al cardurilor bancare, prin care veniturile lunare, fie salarii, fie pensii, au început a fi virate în contul bancar. Beneficiarul unui cont și card bancar își scoate din cont ce sumă dorește pentru a efectua plăți, în plafonul soldului disponibil.

O ÎNTÂMPLARE NEFERICITĂ

Cu aproximativ zece ani în urmă, o cunoștință îmi relata o întâmplare nefericită, petrecută în ziua precedentă. Fusese trecută în șomaj și primea ajutorul de șomaj în contul său bancar. Știind că I se virase ajutorul de șomaj în contul bancar, fiind și luna decembrie, înainte de sărbători, după ce și-a făcut socotelile unor cumpărături pe care urma să le facă, a ieșit, seara, la un bancomat din cartier. Era întuneric și puțină lume în stradă. La bancomat nu se afla nimeni, așa că a retras întreaga sumă din cont, 600 de lei. A introdus banii în portofel, portofelul într-un buzunar și s-a îndreptat spre casă. Atunci a văzut că la bancomat se mai afla o persoană. Mergând spre casă, aproape de blocul în care locuiește, a văzut că venea în urma sa un individ, altul decât cel care aștepta la bancomat. Ajunge la bloc. Când să intre în lift, individul, pe care nu-l cunoștea, intră și el. Apasă butonul pentru etajul V, iar individul, pentru etajul II. Coboară individul. El ajunge acasă. Când să-și scoată portofelul din buzunar, nu-i. Individul i l-a furat în lift. Atunci a înțeles că cel care aștepta la bancomat i-a transmis celuilalt, cu care forma o  echipă, în care buzunar și-a băgat portofelul, iar acesta, în lift, știa unde și ce să caute. Desigur că hoții s-au perfecționat și ei, ținând pasul cu evoluția sistemului informational și au descoperit o varietate mare de a avea acces la conturile bancare ale oamenilor, pe care să le golească de bani.

PLATA CU CARDUL BANCAR, UN PAS ÎNAINTE, FOARTE IMPORTANT

După ce cardurile bancare au luat amploare, foarte multe societăți comerciale au trecut la plata electronică pentru achiziționarea de bunuri și servicii, cu cardul bancar. După efectuarea cumpărăturilor, plata la casierie se face cu cardul bancar și cetățeanul nu mai are nevoie de bani în numerar pentru plată. Neavând bani lichizi acasă, nu mai trebuie să-și facă monetarul. Pentru a afla ce sumă disponibilă are în contul bancar, poate verifica soldul contului la un bancomat sau poate solicita un extras de cont de la banca la care este afiliată persoana. Cei care au în folosință telefoane mai performante, își pot descărca de pe internet câteva aplicații de pe site-ul băncii. În acest fel, cetățeanul nu mai trebuie să se deplaseze până la un bancomat pentru a afla soldul contului său. Oricând și oriunde se află, poate intra în contul său bancar de pe telefon să-și verifice soldul, dar și desfășurătorul intrărilor și ieșirilor din cont. Află, prin urmare, ce sumă a plătit, cui și la ce dată.

INTERNET BANKING

Această aplicație care a fost introdusă și promovată în sistemul bancar este cu adevărat foarte importantă, fiindcă cetățeanul are posibilitatea de a face plăți oricând și oriunde, atât pentru achiziții de produse, cât și pentru plata facturilor. Unele persoane se folosesc de acest sistem, altele preferă să-și achite facturile, primite în format tipărit, prin serviciile poștale la domiciliu, prin societățile care fac plăți electronice pentru populație. Și aici se pot întâmpla dereglări, fiindcă, uneori, se produc perturbări în rețea. După efectuarea plății se eliberează un bon care se atașează la factură. În această formă de plată, societatea care a emis factura și i s-a virat suma facturată în cont, trimite un mesaj pe telefon, prin care confirmă încasarea sumei.

Altele nu transmit astfel de mesaje. Dezavantajul plăților prin banking este că plătitorul nu primește un bon fiscal pe care să-l atașeze facturii. Aceste forme de plată sunt recomandate, mai ales acum, în perioada pandemiei, deoarece se evită aglomerările și posibilitatea de transmitere a infecției virale.

UNEORI, PROBLEMELE SE COMPLICĂ

Legat de cele de mai sus, în aceste zile, o altă cunoștință care își primește pensia în contul bancar și face plățile cu cardul, pentru plata facturilor se folosește de aplicația „internet banking”. Mi-a sesizat o ntâmplare, care, pe cât este de ciudată, pe atât de neplăcută. Îmi spune că pe data de 1 mai a primit un anunț de la Electrica, prin care era anunțată că, având în vedere că este în întârziere cu plata unor facturi, urmează să fie decuplată de la rețeaua electrică. Persoana în cauză a rămas stupefiată, deoarece știa că este la zi cu plata facturilor, așa încât, a căutat să contacteze telefonic furnizorul de current electric, dar i-a fost imposibil acest lucru, deoarece nu răspundea nimeni la telefon. În cel mai fericit caz, după multe încercări, îi răspundea robotul telefonic. Drept urmare, a contactat societatea bancară, pe internet, la care își are deschis contul bancar, pentru confirmarea plăților efectuate. Într-un alt mesaj a comunicat serviciului Clienți Electrica – Furnizare, cum că a efectuat plățile și nu are restanțe. „Ultima factură primită a fost la data de 14.03.2021, pe care am achitat-o la 30.03 prin My mobile banking. Menționez că doresc să primesc factura tipărită și nu electronică, dar nici prin e-mail. Factura recentă am achitat-o ieri și este în curs de procesare. Niciodată nu am avut restanțe, așa că nu vă datorez nimic”, le-a transmis persoana celor de la Electrica. I se răspunde: „Buna ziua, atașat vă trimit factura care la momentul actual este neachitată și în preaviz de deconectare. Mai aveți pe cont încă 2 facturi neachitate, una de 36,24 lei, emisă în 14.03.2021, și una de 44,20 lei, emisă în 25.04.2021.Multumesc”. Ne spune, în continuare, persoana că a solicitat în mai multe rânduri ca facturile să-i fie trimise în formă imprimată, la domiciliu, dar a fost refuzată de fiecare dată. Ulterior, discutând cu mai multe persoane, a aflat că au trecut și ele prin aceeași experiență neplăcută. Este vorba, se pare, de a provoca neplăceri oamenilor, de a-i pune inutil pe drumuri. Poate că sunt mai multe cauze care generează astfel de situații, dar ele trebuie eliminate. Altfel, societatea va bate pasul pe loc. După ce le-a trimis prin internet extrasul de cont bancar primit de la societatea bancară, în format electronic, și pe care l-a transmis la Electrica, primește următorul răspuns: „Bună ziua, pentru a identifica eventuala plată vă rugăm să ne transmiteți atașat mesajului dumneavoastră copia (foto) a unui extras de cont de la banca dumneavoastră  pentru data plății respective. Vă așteptăm. Pentru orice informații suplimentare, rămânem la dispoziția dumneavoastră. Echipa Electrica Furnizare”.

CE AR FI DE FĂCUT?

În condițiile de față, în caz că nu poate comunica direct cu acea societate, recomandabil ar fi ca persoana în cauză să solicite un extras de cont bancar de la banca unde și-a deschis un cont. Acolo vor apărea toate operațiunile care s-au făcut în cont, și, având semnătura și ștampila societății bancare, să trimită un exemplar prin poștă la Electrica. În același timp, societatea poate fi acționată în judecată, poate fi reclamată la Protecția Consumatorului și poate renunța la serviciile acestei societăți în favoarea alteia. Să ținem cont de faptul că Electrica nu este producător de curent electric, ci este distribuitor. Pe de altă parte, această societate ar trebui să țină cont de faptul că unele persoane, care le sunt clienți și de la care își primesc salariile angajații, sunt mai în vârstă și nu rezistă oricând la eforturi fizice și psihice la care sunt supuse de funcționarii care prestează servicii către populație.

Lasă un comentariu