MAI PUȚIN DE 6 ORE DE SOMN, RISC MARE DE DEMENȚĂ

Oamenii de știință francezi de la Institutul Național de Sănătate și Cercetări Medicale și cei de la Universitatea din Paris, în colaborare cu cercetătorii britanici de la University College London, citați de descopera.ro, susțin că somnul de șase ore sau mai puțin, pe noapte, la vârste cuprinse între 50 și 70 de ani, este asociat cu un risc mai mare de demență.

“Studiul nostru a fost realizat pe aproape 8.000 de adulți din Marea Britanie, monitorizați timp de peste 25 de ani. Concluziile scot în evidență un risc mai mare cu 20 - 40% de demență la persoanele care dorm puțin, al căror somn are o durată mai mică sau egală cu șase ore pe noapte, la vârste de 50 sau 60 de ani, comparativ cu cele care dorm șapte, opt ore. Deși rezultatul sugerează existența unei asocieri între durata somnului și riscul de demență, acesta nu permite confirmarea unei relații cauză-efect.

Totodată, am constatat un risc mai mare cu 30% de demență la persoanele cu vârste cuprinse între 50 și 70 de ani, care au dormit puțin, în mod sistematic, indiferent de potențialele lor probleme de sănătate de natură cardiovasculară, metabolică sau psihică (depresie), factori de risc în apariția demenței.

Pentru acest studiu, participanții și-au evaluat durata somnului de șase ori, în perioada cuprinsă între anii 1985 și 2015, iar în anul 2012 aproximativ 3.900 dintre ei purtau un ceas cu accelerometru, care înregistrează mișcarea în timpul somnului, pentru a verifica acuratețea estimărilor. Acest lucru a confirmat rezultatele privind riscul de a dezvolta demență, pe o perioadă până în martie 2019.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, la nivel global, în fiecare an sunt consemnate aproape zece milioane de noi cazuri de demență, inclusiv boala Alzheimer, iar somnul este frecvent afectat la pacienții cu diagnosticați cu aceste afecțiuni.

Aceste rezultate sugerează că somnul, în a doua parte a vieții, joacă un rol important în sănătatea creierului, astfel confirmându-se importanța unei bune igiene a somnului pentru sănătate.

Pe lângă durata somnului, evitarea fumatului, consumul de alcool cu moderație, menținerea activității mentale și fizice, adoptarea unei diete echilibrate și controlul nivelului colesterolului și al tensiunii arteriale ajută creierul nostru să rămână sănătos, pe măsură ce îmbătrânim”, afirmă cercetătorii francezi. (L.P.)

Lasă un comentariu