MATEMATICĂ ELEMENTARĂ COMPARATĂ ȘI STRUCTURATĂ PROACTIV

Minimă pledoarie pentru accentuarea gradului de structurare a matematicii elementare. După ani de zile de frământări metodico-matematice, au rezultat și următoarele idei, al căror grad de fezabilitate urmează să-l evaluați, voi, cei interesați de mai buna înțelegere a actualelor dificultăți ale matematicii elementare. Privind în urmă, îmi pare că observ în matematica elementară, predată în școală, nu puține structuri didactice uzate moral și cu “fața” spre un trecut ce nu mai poate fi valorificat.

Mereu m-am confruntat, în dialogul cu elevii mei, cu întrebări și dileme de genul: 1.) Să accept fără rezerve un gen de dialog didactic, insuficient structurat și sărac în alternative? 2.) Să îndrăznesc să depășesc programa și manualul de mate, printr-o altă interpretare a informației matematice școlare, mult mai impregnate de spirit critic? 3.) Să ignor acel gen de probleme de mate care nu-mi trezesc emoții creatoare, nici mie și nici învățăceilor mei? 4.) Să încurajez disponibilitatea latentă la dialog și creativitate a elevilor mei? 5.) Să consider că regula “Încercare și Eroare” poate deveni o regulă de bază în rezolvarea de probleme, că este necesar ca ea să fie evaluată prin dialog sincer și lipsit de prejudecăți, sau că acest tip de comportament trebuie sancționat și marginalizat? 6.) Empatia didactică are vreo legătură cu rezolvare de probleme de mate la clasă?...

Poate unii dintre confrații mei într-ale matematicii elementare au descoperit și alte metode didactice, dar eu am ajuns să apreciez mai mult valențele didactice ale înțelegerii matematicii prin structurare personalizată, prin studiul comparat al metodelor de rezolvare, de la cele mai fragede vârste ale școlarității.

Iată câteva exemple de probleme de mate, de nivelul claselor IV-VI, care încearcă să ilustreze cele de mai sus:

1. În anul 1999 suma vârstelor unei mame și a fiicei sale era de 46 de ani. În anul 2021 vârsta mamei este de două ori mai mare decât vârsta fiicei sale. Ce vârstă are fiecare în anul 2021?

2. Pentru 2 kg de morcovi și 3 kg de roșii s-au plătit 23 lei, iar pentru 4 kg de morcovi și 1 kg de roșii s-a plătit suma de 21 lei. Aflați cât costă 1 kg de morcovi și cât costă 1 kg de roșii.

3. La un concurs de cultură generală, pentru 8 răspunsuri, Andrei a primit 38 de puncte. Calculați la câte întrebări a dat Andrei răspunsuri corecte, dacă pentru fiecare răspuns corect a primit 10 puncte, iar pentru fiecare răspuns greșit i s-au scăzut 4 puncte.

Dilemele abordării structurate a acestui gen de probleme: să încerc rezolvări aritmetice prin metode specifice (metoda figurativă, a comparației sau a falsei ipoteze), sau să-mi exersez gândirea algebrică prin rezolvarea de ecuații și sisteme de ecuații?

În abordarea matematicii elementare există și necesare elemente de continuitate, dar, la orizontul matematicii școlare, se profilează și un alt gen de abordare didactică. De ce să nu-i oferim elevului șansa și bucuria de a-și alege singur metoda de rezolvare care i se potrivește - aritmetică sau algebrică? De ce să nu-l încurajăm să vadă structuri și strategii de abordare critică, dincolo de marea masă de probleme de mate, care nu-i trezesc nicio emoție de cunoaștere?

Democrația didactico-matematică înseamnă, pentru mine, marea șansă și posibilitatea de a alege între mai multe metode de rezolvare posibile. Aceeași șansă, aceleași bucurii de cunoaștere și satisfacții intelectuale, încerc să le sugerez și elevilor mei că le sunt posibile și necesare pentru o bună dezvoltare personală la toate vârstele.

Lasă un comentariu