ÎN PANDEMIE, ADOLESCENȚII, CEI MAI AFECTAȚI DE ANXIETATE!

Distribuie pe:

Un studiu recent, realizat de Organizația Salvați Copiii România, arată că peste 90% dintre copiii care au avut nevoie de terapie psihologică în ultimul an au dezvoltat tulburări emoționale legate de contextul pandemic, iar unul din doi adolescenți a fost diagnosticat cu anxietate.

Tentative de suicid...

Potrivit sursei citate, un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport psiho-emoțional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților, mergând până la consecințe extrem de grave, și anume tentative de suicid.

Totodată, în doar 8,1% dintre cazuri, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic, respectiv ADHD (ADD), tulburări de vorbire, intelect liminar sau tulburări de neurodezvoltare.

În anul marcat de restricțiile sociale impuse de pandemie (martie 2020 - martie 2021), printre care închiderea școlilor și trecerea la educația online, centrele de consiliere ale Organizației Salvați Copiii au preluat un număr total de 678 de copii și adolescenți care au fost afectați de diferite tulburări emoționale, în proporție majoritară dezvoltate pe fondul contextului psiho-social.

Episoade de irascibilitate și furie

Cele mai frecvente diagnostice în cazul preșcolarilor au fost reprezentate de anxietate și anxietatea școlară (dificultățile de readaptare școlară), iar diminuarea concentrării la orele online, precum și scăderea abilităților și a interacțiunilor sociale au condus la multiplicarea episoadelor de furie și irascibilitate.

Imposibilitatea de a face activități în aer liber și de a ieși în afara casei a intensificat comportamentele de tip anxios, ceea ce se poate transforma în traumă.

“Restricțiile impuse de pandemie au modificat dramatic viața copiilor. Nu au mai mers la grădiniță sau la școală, nu au mai interacționat unii cu ceilalți, au fost expuși stărilor emoționale negative ale adulților (frica, angoasele, nesiguranța) și chiar îmbolnăvirii celor dragi.

Mai mult, copiii au fost nevoiți să facă un efort greu și pentru un adult, să își depășească temerile și incertitudinile și să facă față școlii online, pentru care nu aveau exercițiu. Anxietatea pe care au dezvoltat-o nu este simplă reacție, ea se poate transforma în traumă, dacă nu primește consilierea terapeutică adecvată”, a explicat Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România, citat de adevarul.ro.

Părinții, epuizați psihic și emoțional

În ceea ce privește distribuția pe vârste, pentru preadolescenți, respectarea regulilor de izolare pare să fi generat cele mai mari dificultăți, următoarele diagnostice ca prevalență fiind anxietatea și tulburările de control al impulsurilor.

Nevoia rapidă de adaptare la școala online, imposibilitatea menținerii interacțiunilor directe, dereglarea rutinelor cotidiene au produs un disconfort emoțional greu de gestionat, iar părinții s-au simțit epuizați psihic și emoțional, nemaigăsind soluții adecvate pentru a oferi suport copiilor.

Absența interacțiunilor directe cu grupul de prieteni, timpul crescut petrecut în fața ecranelor, avalanșa de emoții și intensitatea trăirii acestora au afectat capacitatea de autoreglare emoțională în rândul adolescenților. De asemenea, s-a remarcat o scădere a interesului pentru activitățile școlare.

*

Cercetarea a fost efectuată în perioada martie 2020 - martie 2021 și a vizat datele din cazuistica centrelor de consiliere ale Organizației Salvați Copiii, având ca grupuri țintă copii și părinți beneficiari ai serviciilor de consiliere.

Lasă un comentariu