FINAL DE STAGIUNE: UN BILANȚ ONORANT PENTRU TEATRUL NAȚIONAL TÂRGU-MUREȘ - COMPANIA “LIVIU REBREANU”

Distribuie pe:

“Aș vrea să vă vorbesc un pic despre vis. Nimeni nu vorbește în teatrul românesc despre vis. Vorbim doar chestiuni administrative, când rolul nostru este să facem spectacole de teatru. Visul fiecăruia dintre noi, cred cu tărie asta, o practic de foarte mult timp, este că noi contăm. Dacă fiecare dintre noi crede că suntem cea mai bună trupă din România, și o spun cu toată încrederea, atunci așa va fi”, a fost de părere Nicu Mihoc, Director artistic al Teatrului Național Târgu-Mureș - Compania “Liviu Rebreanu” cu prilejul discursului susținut la întâlnirea de închidere a stagiunii 2020-2021.

Deși pandemia a blocat în mare parte activitatea culturală din țară, Teatrul Național Târgu-Mureș a căutat mereu (și a găsit) variante de a produce și de a juca spectacole în condiții de siguranță, păstrând un nivel de exigență ridicat. Astfel, la finele anului 2020, au avut loc premiere în regim live streaming ale spectacolelor “Villa Dolorosa” de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu (producție nominalizată la Premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol), “Niște fete” de Neil LaBute, regia Laura Moldovan, și “Hoții” de Conor McPherson, regia Cristi Juncu.

Anul 2021 a adus o scădere a incidenței de infectare și, implicit, o relaxare a restricțiilor impuse de către autorități. Au fost astfel reluate spectacolele cu public și au urmat premierele spectacolelor “Kasimir și Karoline” de Ödön von Horváth, regia László Bocsárdi, “Dostoievski-Trip” de Vladimir Sorokin, regia Horațiu Mihaiu și “Întoarcerea” de Laurențiu Blaga, regia Adi Iclenzan.

Dacă mediul online a fost principalul canal de comunicare, dar și mediul prin care evenimentele culturale au ajuns la public, acesta s-a dovedit un canal eficient și pentru proiectul “Ro.Drama. Piese de teatru românești, de la începuturi până în prezent”, curatoriat și coordonat de regizorul Adi Iclenzan. Proiectul a debutat la începutul lunii noiembrie 2020 și, o dată la două săptămâni, în zilele de luni, și-a propus să urmărească cronologic istoria pieselor de teatru românești. Formatul și abordarea conceptuală se găsesc la intersecția dintre spectacol lectură, podcast și teatru radiofonic, având în același timp o structură clară, dar și căutând o atmosferă deschisă spontaneității și o deschidere înspre dialog autentic. Proiectul a fost realizat de către Asociația pentru Teatru Liviu Rebreanu, în parteneriat cu Teatrul Național Târgu-Mureș, și a culminat de Ziua Culturii Naționale cu un Maraton de 24 de ore în cadrul căruia au fost prezentate șapte piese.

Cum teatrul are o funcție socială puternică, prin implicarea sa în viața comunității pe care o deservește, proiectul Teatru la tine în școală, realizat de către Asociația pentru Teatru Liviu Rebreanu împreună cu Teatrul Național Târgu-Mureș, a propus o serie de activități menite să apropie și să îmbunătățească atitudinea adolescenților față de literatură și să-i familiarizeze cu tipul de lucru, atmosfera și noțiunile specifice teatrului. Astfel, elevi din ani terminali de la cinci licee din Târgu-Mureș s-au întâlnit în cadrul orelor de literatură română cu actori ai Companiei “Liviu Rebreanu” și au dobândit o altă perspectivă față de operele literare studiate pentru examenul de Bacalaureat.

Finalul de stagiune a adus publicului o surpriză inedită: proiectul Teatru popular modern, inițiat de către Asociația pentru Teatru Liviu Rebreanu, împreună cu Teatrul Național Târgu-Mureș, în cadrul căruia a fost prezentat spectacolul “Trei Titanici mici”, cuprinzând trei interpretări ale povestirii “Titanicul” de Florin Lăzărescu, utilizând trei limbaje populare diferite: sketch, spectaculos și hip-hop.

Spectacolul s-a jucat în aer liber atât în Cetatea Medievală, cât și pe strada George Enescu, în cadrul Nopții Muzeelor 2021, atrăgând un public divers, deschis și entuziast, iar odată cu debutul stagiunii 2021-2022, tripticul “Trei Titanici mici” va fi reluat.

Chiar dacă majoritatea festivalurilor de profil s-au desfășurat online în ultimul an, în septembrie 2020, la Timișoara a avut loc Festivalului FEST-FDR S.O.S. 2020, unde a fost prezentat și spectacolul “Constantin”, de Alexandru Popa, în regia lui Tudor Lucanu.

Prezența online poate sprijini un spectacol să ajungă în toate colțurile lumii și asta s-a întâmplat și în cadrul seriei RCI Digital Stage coordonate de ICR New York. Spectacolul “Tatăl meu, preotul” de Gabriel Sandu, regia Leta Popescu, a fost difuzat online pe paginile de Facebook și YouTube ale Institutului Cultural Român din New York în luna mai, urmând ca în 14 iulie, de la ora 21.00 (ora locală a României), să fie difuzat pe aceleași canale spectacolul “Kasimir și Karoline” de Ödön von Horváth, în regia lui László Bocsárdi.

Toamna va aduce un repertoriu bogat, din care vor face parte spectacolele “Trădare” de Harold Pinter, în regia lui Bobi Pricop și “Lucruri pe care nu le-am spus niciodată” de Maria Manolescu și Leta Popescu, în regia Letei Popescu. Vor urma și alte propuneri teatrale interesante și reluări ale unor producții din stagiunile trecute care, din motive obiective, nu au putut fi reprezentate în ultimul an. Sperăm ca timpul să fie generos cu noi. Iar noi vom fi la fel de generoși ca și până acum cu spectatorii. Le mulțumim că au fost mereu alături de Teatrul Național Târgu-Mureș, fiindcă sunt rațiunea noastră de a exista și de a ne desfășura activitatea.

Vă dorim tuturor o vacanță plăcută, reconfortantă și liniștită!

Lasă un comentariu