6 MOTIVE PENTRU CARE ROMÂNIA NU ARE AUTOSTRĂZI. ȘI NICI NU LE VA AVEA!

În ultimele luni, parcă s-a declanșat frenezia autostrăzilor. Românii visează la autostrăzile promise ani în șir de politicieni, visează să circule ca afară, să se reducă numărul de accidente rutiere. Au avut loc numeroase proteste împotriva lipsei de autostrăzi. Da', avem nevoie de autostrăzi?

Adrian Năstase, Traian Băsescu, Florin Cîțu, Victor Ponta, Liviu Dragnea, Viorica Dăncilă, Mircea Geoană, Rovana Plumb și zeci de alți politicieni, plus vreo 23 de miniștri ai transporturilor, toți, fără excepție, s-au jurat, cu mâna pe inimă, că dacă lumea îi votează vor face autostrăzi multe. Același Victor Ponta, care acum are partid nou, “garanta”, în numele PSD, nu cu mulți ani în urmă, ca până în 2019 vom circula pe autostrada de la București la Brașov, și de la Craiova la Pitești. Înainte de alegeri, Liviu Dragnea își punea fecioria la bătaie, se jura pe maică-sa și neamuri, că, imediat după alegeri, prioritatea programului de guvernare va fi construirea de autostrăzi. Nici nu concepea (înainte de alegeri) că PSD-ul condus de el să nu facă 1.500 de kilometri de autostradă nouă, în următorii 4 ani, de mandat. Nimic nou: autostrăzile nu există nici măcar la stadiul de proiect, doar promisiuni în campaniile electorale.

Un afacerist din Moldova a tras un semnal de alarmă și a construit, pe terenul propriu, câțiva metri de autostradă. În semn de protest împotriva tuturor politicienilor care ne-au mințit de-a lungul anilor că fac ceva, dar n-au făcut absolut nimic în afară de a arunca banii publici pe contracte date cu dedicație. De la acești metri de autostradă s-a născut o adevărată mișcare, un fel de grevă anti-politicieni. Pentru ce toată tevatura asta? Serios, acum, chiar e nevoie de autostrăzi în România?

O țară normală, civilizată, în care politicienii fură 5%, iar 95% din buget îl investesc în oameni și în țara lor, nu invers, cum sunt procentele în România, au construit autostrăzi încă din anii '50, imediat după Război. Iar cei care au ieșit din comunism, le-au construit după '90, dar le-au construit. Vezi Bulgaria, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovenia etc. Pentru că avantajele sunt clare, chiar și pentru cel mai naiv alegător ademenit cu o găleată cu ulei, zahăr și o șepcuță: timp și bani economisiți, plus siguranța rutieră. Dar pe cine interesează astea?

Doamna Rovana Plumb, ministru al Transporturilor la acea vreme, spunea, în februarie 2019, în cadrul unei conferințe de presă, că în acest an “se vor da în folosință 180 de kilometri noi de autostrada”. 10 minute mai târziu, la finalul conferinței, când a fost întrebată de un jurnalist cine răspunde dacă nu se vor da în folosință acești 180 de kilometri, Rovana Plumb a spus relaxată: “Eu nu am promis nimic”! Practic, s-a scos, nu a promis nimic, deci, nu răspunde domnia sa, nu e treaba ei, nu se bagă, nu știe.

Cam aceasta e situația autostrăzilor din România: politicianul te minte în față, cu zâmbetul pe buze, te convinge de ceea ce spune, se jură pe maică-sa că face autostrăzi, că sunt bani căcălău, după care, când ajunge la putere, uită tot. Nu mai știe nimic, el nu a zis așa ceva, chiar dacă scrie negru pe alb, chiar dacă sunt înregistrări video, chiar dacă l-a auzit toată țara zicând că în mandatul său se vor face 1.500 de kilometri de autostradă. Nu, a fost o neînțelegere, el nu a promis nimic. Și nimeni, nimic, nu mai are ce să comenteze. Cine să-l tragă la răspundere?

Într-o realitate pe care nu dorim să o conștientizăm și să o vedem, construcția de autostrăzi lipsește cu desăvârșire, din mai multe motive. Iată câteva din viziunea celor care ar trebui să le facă, de fapt, care ar fi trebuit să le facă de 30 de ani încoace.

Construind autostrăzi, nu se poate fura ca altădată?

Știți care este cel mai scump sector de drum construit vreodată de om pe planeta Pământ? Ați ghicit: autostrada Transilvania, neterminată nici azi, “realizată” de Bechtel, prin semnătura lui Adrian Năstase, prim-ministru PSD. Nu există nicăieri în lumea asta ca o autostradă să coste aproape 139 de milioane de dolari/kilometru, așa cum a costat porțiunea construită de Bechtel. Însă, afacerea Bechtel a fost una extrem de profitabilă pentru politicienii români de atunci: contractul păgubos a fost “răsplătit” cu niște șpăgi colosale. Practic, România a plătit aproape 2 miliarde de dolari din bani publici (din cei 2,7 ai contractului total) și a obținut 13 kilometri finalizați. Faceți voi calculele. Unde s-au dus banii? La americanii de la Bechtel, care i-au împărțit mai departe către politicienii români.

Acum, un asemenea “tun” nu prea mai e posibil. În primul rând, că nu mai există asemenea sume de la buget, totul făcându-se, mai degrabă, pe fonduri de la UE pentru lucrări de infrastructură de importanță internațională. În al doilea rând, nu se mai bagă nimeni la șpăgi așa de mari venite deodată, politica noului PSD și a actualei guvernări fiind, mai degrabă, mai multe șpăgi mici, dar sigure, decât una mare, care să bată la ochi: vezi modificarea legii care permite atribuirea de contracte fără licitație de până la 100.000 de Euro. În concluzie, construcția de autostrăzi nu mai e profitabilă pentru politicieni, că nu mai încasează șpagă de odinioară.

Fondurile europene nu se pot ciordi

De ce să faci ceva pentru țara ta, dacă nu poți să furi și bani? Cam asta e concepția celor ajunși la guvernare. Or, în cazul autostrăzilor, așa cum se întâmplă în orice domeniu în care, teoretic, se pot accesa fonduri europene nerambursabile de la UE, nu prea mai merge să ciordești. Da, sunt sute de cazuri în judecare despre politicieni și funcționari publici care au fraudat fondurile europene. Adică au cerut 1 milion de Euro pentru construcția unei școli dintr-un sat cu primar PSD, dar au făcut o lucrare de numai 150.000 de Euro. Restul, la ciorap, împărțiți până la vârf. Însă au fost prinși, cercetați, luați la întrebări, judecați și, uneori, chiar arestați. Așadar, nimeni nu se mai bagă să construiască autostrăzi din fonduri europene, că banii nu se mai pot fura așa de ușor. Nu furăm, nu ne băgăm!

Terenurile pe care se face autostrada nu sunt ale politicienilor

În caz că nu știai cum se fură pe baza autostrăzilor, te lămurim. Se face proiectul autostrăzii pe hârtie. Până să fie făcut public, niște șmecheri cu bani, de la conducere, cumpără tot terenul pe care urmează să fie realizată autostrada. Evident, majoritatea este teren agricol și extravilan, care e cumpărat pe bani de nimic. Un exemplu este porțiunea autostrăzii A3, care intră în București, zonă care, ciudat, a fost cumpărată de o singură persoană cu susținere politică, exact înainte de începerea construcției. Pasul următor este realizarea unui studiu de fezabilitate și demararea procedurilor de expropriere. Atunci, șmecherii care au cumpărat terenul cu 0,75 Euro/mp de la țărani și localnici, îl vând înapoi statului cu ce sumă vor ei. Pentru că cei care negociază contractele și sumele de despăgubire sunt tot oamenii lor. Și uite așa, cumpărând ceva cu 1 euro, politicienii și apropiații lor îl vând la stat, pe bani publici, cu 10 euro. Profit chiar și de 100%, după caz. Dar, cum acum nu prea mai vrea lumea să vândă terenurile pe nimica toată, că s-au cam prins de șmecherie, de ce să faci autostrăzi, când nu poți face bani așa ușor, peste noapte?

Durează prea mult construcția unei autostrăzi

De ce să te apuci de o autostradă acum, când partidul tău e la conducere, dacă va fi finalizată peste 4-5 ani, când sunt toate șansele să fie alt partid la guvernare, care să se laude cu reușita? Vezi cazul dnei Gabriela Firea, care se laudă peste tot că a făcut, că a construit. Dna Firea crede că toată lumea e proastă, când apare în fața camerelor de televiziune și spune că ea a deblocat și a construit Pasajul Berceni, podul Văcărești, podul Ciurel, podul peste Dâmbovița și așa mai departe. În absolut 100% din cazuri, au fost lucrări începute de alți primari, construite în proporție de 90%, finalizate în timp ce dna Firea era primar. Cam așa se va întâmpla și cu eventualele autostrăzi: le începe

PNL-USR, după care vin alții și spun că ei le-au făcut. Păi e frumos? Nu mai bine stăm cuminți și nu construim nimic?

Mașinile vor consuma mult mai puțin

Țările civilizate au construit autostrăzi, pentru ca șoferii să circule constant și să consume mai puțini carburanți, în timp ce durata călătoriei se micșorează simțitor. Dar pe cine din actuala guvernare interesează asta? De ce să faci mașinile să consume mai puțin și să le rămână oamenilor mai mulți bani în buzunare? Păi, nu faci o asemenea gogomănie. Deoarece, scopul tău este să trimiți cât mai mulți bani spre companiile petroliere. Adică, cele mai profitabile afaceri din lume și, automat, din România. Sunt companiile care plătesc cele mai multe taxe și accize la stat, iar din acești bani se fură cel mai ușor, construind și făcând proiecte păguboase. Așadar, e important pentru buzunarul politicianului să trimită cât mai multe mașini la benzinărie, deoarece banii se vor întoarce la el. Deci, nu sunt bune autostrăzile din acest punct de vedere...

Nu mai avem subiect de mințit pentru alegeri

Oamenii sunt extrem de naivi, ca să nu zicem “proști”. E vorba de majoritatea țării, cei din mediul rural, care nu știu să se informeze. De fapt, e vorba de votantul clasic care pune ștampila fără să pună întrebări. Acel om care e ușor de cumpărat cu un pix, șapcă, umbrelă sau o sticlă de ulei, cu 3 zile înainte de alegeri. Este același om mințit iar și iar, dar care mereu pune ștampila când e “cumpărat” cu niște cadouri de 5 lei. Este același om mințit, de 30 de ani, că i se va face autostrada, că i se va mări pensia, însă nu primește nimic, dar el votează cu aceiași oameni. Păi tu nu îți dai seama ce s-ar întâmpla dacă politicienii chiar și-ar respecta promisiunile???

Vă dați seama ce s-ar întâmpla dacă PNL-USR ar face acum o autostradă întreagă într-o anumită zonă? Ar însemna să-și piardă avantajul. Cu ce l-ar mai minți pe omul din acea regiune, data viitoare, dacă și-a pierdut deja una din promisiuni, îndeplinită între timp? Pentru politicieni nu este important ce au făcut, ci ceea ce ar putea face. Contează că “ar putea” face pe viitor o autostradă, că ar putea mări pensii, că ar putea mări salarii, ar putea construi școli și spitale. La ce bun este să spui că deja ai construit ceva, în ochii românului nu are nicio valoare, ci românul vrea să fie mințit că în viitorul apropiat se vor face milioane de lucruri. Or, dacă guvernul face o autostradă, nu mai are cu ce să-și mintă alegătorii la următoarele alegeri. Pe om nu-l interesează ce deja are, ci ce ar putea să aibă.

Lucrurile sunt cât se poate de clare. Nu avem nevoie de autostrăzi. Da, noi, românii, nu avem nevoie de autostrăzi. Pentru că noi suntem, de fapt, acei 600 de deputați și senatori care ne conduc. Noi, restul de circa 20.000.000 de oameni, nu avem niciun cuvânt de spus. Am fost, sau nu, la alegeri, i-am ales, gata, s-a terminat. Protestăm degeaba, facem campanii de proiecte și marketing degeaba. Noi, românii, suntem politicienii aleși de noi în acele funcții. Și noi, politicienii de la conducere, nu avem nevoie de autostrăzi, de școli și spitale. Din motivele de mai sus, plus altele nenumărate.

Lasă un comentariu