TRUCURI SĂNĂTOASE ÎN BUCĂTĂRIE

Mihaela Bilic, doctor în nutriție, oferă, pe pagina personală de Facebook, câteva safturi prețioase pentru a ne bucura de mâncare sănătoasă, gustoasă și... gătită acasă.

“Nu se compară nimic cu mâncarea gătită, mai ales când folosim ingrediente de calitate. Tot ce este gătit acasă este mai bogat în apăși mai sărac în grăsime, deci îngrașă mai puțin, ca să nu mai spun că atunci când gătim punem în oalăși un strop de iubire.

Însă, în orice situație, trebuie să aveți în vedere că hrana, chiar dacă este gătită, trebuie să conțină nutrienții necesari pentru ca organismul să poată funcționa corect”, explică Mihaela Bilic.

Dacă vreți să gătiți o ciorbă, puneți carnea la fiert în apă rece. În felul acesta, are timp să se gătească împreună cu legumele, să își combine aromele, important fiind să se consume tot lichidul, astfel încât să nu se piardă nimic.

În schimb, dacă gătiți rasol și vreți ca toate substanțele nutritive să rămână în carne, puneți apa la clocotit, iar carnea trebuie scufundată în apă fierbinte. Tot ceea ce înseamnă temperatură crescută, blochează pierderea de nutrienți în apă.

Pastele - “al dente”. Adică, trebuie să rămână un pic tari, ferme, pentru că acestea conțin amidon. Cu cât le fierbem mai mult, ele se înmoaie, iar amidonul poate fi absorbit în sânge.

Atunci, cu cât sunt mai bine fierte și mai moi, cu atât îngrașă mai tare. Italienii au și un obicei în a mânca pastele reci, sub forme de salate. Astfel, se recristalizează o parte din amidon și nu mai poate fi absorbit.

Și la cartof este valabilă aceeași rețetă. În momentul în care fierbeți cartoful, îl puneți la răcit și îl consumați sub formă de salată orientală. Îngrașă mai puțin decât un piure de cartofi, ca să nu mai vorbim de cât îngrașă cartofii prăjiți...

Despre orez. Nu economisiți timp cumpărând orez prefiert, despre care se spune că se gătește ușor. Acesta îngrașă cel mai tare. Mai bine cumpărați orezul clasic sau, dacă se poate, orez integral. Fibrele, prezente în orezul integral, împiedică absorbția unei părți din amidon. Tot ceea ce se gătește rapid se absoarbe rapid în sânge, crește glicemia și îngrașă.

Legume. Ca să fie fierte corect, ideal este să folosim o cantitate mică de apăși să scurtăm cât putem timpul de gătire. Ce se întâmplă cu legumele atunci când le fierbem excesiv? Se degradează, inclusiv pigmenții vegetali. Dacă legumele nu au o culoare vie, intensă, nici ele nu mai au rolul acela benefic pentru sănătate.

Pentru brocoli, scurtați timpul de fierbere și, imediat ce l-ați scos din apa fierbinte, puneți-l într-o apă cu gheață, pentru că în felul acesta efectiv se blochează tot ceea ce înseamnă fierberea aceea din inerție.

Fasolea, mazărea sau năutul au nevoie de timp mai mare de fierbere. Dacă se poate, puneți fasolea la înmuiat, chiar cu o zi înainte. Pentru că celuloza, acea fibră insolubilă din fasole, trebuie să își tragă apă, să se înmoaie pe cât posibil. În acest fel, nu o să mai avem probleme de balonare.

Lintea, quinoa și soia nu dau aceste probleme de balonare. În schimb, pentru fasole, insistați. Cu cât este mai mult fiartă, cu atât este mai ușor de digerat și mai gustoasă.

Dacă optați pentru fasolea gata fiartă, din comerț, sub formă de conservă, nu aruncați lichidul acela, pentru că este plin de minerale.

Lasă un comentariu