CE TREBUIE SĂ ȘTIM DESPRE CARTEA ELECTRONICĂ DE IDENTITATE

Distribuie pe:

Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a declarat că o primă etapă a implementării cărții electronice de identitate va presupune testarea modului în care este utilizat acest document și modul în care infrastructura răspunde cerințelor tehnice.

“Aici vorbim de două etape - prima etapă - noi estimăm că va dura 5-6 luni, în care va fi emisă prima carte electronică de identitate și vor fi introduse treptat în circulație cărți electronice de identitate pentru persoane cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani și pentru copii cu vârste cuprinse între 0 și 14 ani. În această etapă va fi testat modul în care este utilizată cartea electronică de identitate și modul în care infrastructura răspunde cerințelor tehnice”, a spus Bode, într-o conferință de presă la Cluj-Napoca.

Cartea electronica de identitate va fi implementată în două etape

Ministrul a explicat că va urma o a doua etapă, estimată să dureze aproximativ 4-5 luni, în care va crește capacitatea de preluare a cererii și volumul de cărți electronice de identitate emise, în scopul determiării nevoilor de producție.

“Pentru implementarea ambelor etape sunt disponibile în acest moment 200.000 de cipuri. Producerea cărții electronice de identitate reprezintă un proces complex și acesta nu poate fi finalizat într-un termen mai mic de 10 zile - așadar vorbim de un termen de minim 10 zile în care aceasta poate fi înmânată, la care se adaugă perioada de transport, având în vedere că ele vor fi produse centralizat la București. Este foarte important să avem toate răspunsurile la eventualele neajunsuri ale proiectului, pentru momentul în care vom intra în etapa națională. Acest lucru se va întâmpla peste 18 luni”, a afirmat ministrul de Interne.

Potrivit spuselor sale, prin acest program pilot vor fi emise 5.000 de cărți de identitate electronice, înainte să fie extins la nivelul întregii țări.

“Doresc să mulțumesc echipelor tehnice ale Ministerului Afacerilor Interne, care, în colaborare cu partenerii instituționali, au pus în practică, prin forțe proprii, acest proiect pilot”, a spus Bode

Avantajele noii cărți de identitate electronice

Noul document de identitate va conține un certificat pentru semnătură electronică și datele biometrice ale titularului.

Cu ajutorul cărții de identitate electronice, titularul va putea să se autentifice online în sistemele informatice ale instituțiilor publice și private. Aceasta pentru a beneficia de servicii electronice bancare, fiscale, în relația cu ANAF etc. Cartea electronică de identitate va înlocui cardul național de asigurări sociale de sănătate, funcționalitățile acestuia urmând să fie asigurate de noul act de identitate.

Actul de identitate va conține o serie de elemente de securitate obligatorii, prevăzute de legislația europeană, care va permite libera circulație a deținătorilor în spațiul Uniunii Europene.

Cetățenii pot opta pentru cărți de identitate simple

Pentru cei care nu vor cărți de identitate electronice, cu cip, autoritățile vor pune la dispoziție cărți de identitate simple. Acestea conțin toate datele de identificare, mai puțin cele stocate pe cip-ul electronic.

Cărțile de identitate simple nu vor mai permite titularilor să circule liber în Uniunea Europeană, doar în baza actului de identitate. Ei vor avea nevoie și de un pașaport valabil.

Reprezentanții Direcției privind Evidența Populației din MAI au dat o serie de explicații legate de informațiile care vor fi conținute de cartea electronică de identitate. Noul document de identitate va conține un certificat pentru semnătură electronică și datele biometrice ale titularului. Este vorba despre imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Instituția abilitată de lege să producă noile cărți de identitate electronice este Compania Națională “Imprimeria Națională”. Această instituție va achiziționa echipamentele și produsele software necesare pentru punerea în circulație și personalizarea cărților electronice de identitate. De asemenea, va asigura comunicațiile și serviciile necesare funcționării neîntrerupte a echipamentelor și produselor software.

“În acest context, producerea cărților electronice de identitate se realizează, centralizat, de către Imprimeria Națională, fiind abilitată să achiziționeze și să pună la dispoziția structurilor M.A.I. responsabile, precum și a Ministerului Afacerilor Externe, echipamentele și produsele software necesare pentru punerea în circulație și personalizarea cărților electronice de identitate. Personalizarea documentelor se va realizeaza, centralizat, în Centrul Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice din subordinea Ministerului Afacerilor Interne”, se arată într-o comunicare a MAI pentru “Romania TV”.

Ce va conține cartea de identitate electronică

Cartea de identitate electronică va fi disponibilă începând din 2 august. Conform reglementărilor în vigoare, aceasta va conține o serie de informații cu caracter personal. Este vorba despre numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia titularului, data și locul nașterii, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, CNP și adresa de domiciliu. Aceste informații apar și pe actualele documente de identitate.

În plus, cartea electronica va mai conține un certificat pentru semnătură electronică și, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică, așa cum sunt definite în legislație. De asemenea, va mai conține datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Pe cale de consecință, cetățeanul va deține un singur document, actul de identitate, iar nu două - cardul de asigurări de sănătate. (evz.ro)

Lasă un comentariu