ROMÂNII, TOT MAI DEZAMĂGIȚI DE CĂLĂTORIILE CU TRENUL...

Distribuie pe:

Un sondaj de opinie realizat în cadrul proiectului “România durabilă”, pe baza datelor Oficiului European de Statistică - Eurostat, și ale Institutului Național de Statistică (INS), relevă că românii sunt din ce în ce mai nemulțumiți de transportul cu trenul, deși 52% spun că este cel mai ecologic mijloc de transport.

În alte țări europene, nu există astfel de involuții

Potrivit sursei citate, în cazul României, comparativ cu alte țări europene, se înregistrează o reducere masivă a ponderii transportului feroviar în transportul de pasageri, în ultimele două decenii. Astfel, România înregistrează o scădere de la 16,3% din totalul de pasageri, în anul 2000, la... 4,2%, în prezent!

“Situația este cu atât mai interesantă, cu cât nu vedem astfel de involuții și pentru alte țări. În Germania, ponderea era de 7,7% în anul 2000 și de 9,4% în 2019. În UE28, media era de 7,1% în 2000 și de 8,1% în 2019.

În timp ce tendința generală în Uniunea Europeană (UE) și în statele dezvoltate este de a investi și utiliza mai mult transportul feroviar pentru transportul pasagerilor, România a evoluat masiv în direcția opusă, ceea ce aduce în prim-plan nevoia unei mult mai mari atenții pentru transportul feroviar de pasageri”, se menționează în sondaj.

În 10 ani, România a pierdut 246 de kilometri de cale ferată

Datele centralizate de către specialiștii din Departamentul pentru Dezvoltarea durabilă arată faptul că reducerea utilizării transportului feroviar de către pasageri este în strânsă legătură cu reducerea lungimii rețelei totale funcționale de cale ferată.

În acest context, statistica evidențiază că numărul total de kilometri de cale ferată a ajuns la 10.769, de la 11.015 kilometri totali în funcțiune în 2000, România pierzând 246 kilometri.

“Valoarea medie a emisiilor de dioxid de carbon pe kilometru pentru mașinile noi de pasageri s-a redus în ultimii ani. De la un nivel de 154,8 în 2007 la 124,3 în 2019. Aceste evoluții sunt prezente nu doar pentru România, cât și pentru media UE28 și pentru țări de referință, precum Polonia și Germania, însă obiectivele europene pentru următoarele decenii sunt mai ambițioase”, se precizează în cercetare.

Românii prefer tot mai puțin trenul...

Cu excepția transportului naval, unde gradul de satisfacție la nivel de populație este de 21%, românii sunt cel mai puțin mulțumiți de transportul feroviar (29% grad de satisfacție), comparativ cu transportul aerian (46%).

“Datele obiective și subiective spun aceeași poveste: românii preferă tot mai puțin trenul, deși transportul feroviar este indicat chiar de către români ca fiind cel mai ecologic, comparativ cu alte moduri de transport (proporția celor care spun acest lucru este de 52%).

Calitatea infrastructurii și confortul personal ar putea explica, în parte, această evoluție, care merită a fi investigată mai în amănunt în viitor”, explică realizatorii studiului.

Viteza trenurilor de marfă, foarte scăzută

În ceea ce privește transportul de mărfuri, sunt de remarcat datele Eurostat, conform cărora, la nivelul anului 2018, ponderea transportului feroviar și a căilor navigabile interioare în transportul total de mărfuri din România era de peste 57%, mult peste media europeană de aproape 23%.

Pe de altă parte, viteza medie a trenurilor de marfă la nivel național este foarte scăzută (17 km/h, în 2018), ceea ce arată necesitatea de investiții în infrastructură, pentru încurajarea acestei forme de transport mai ecologică.

*

Proiectul “România durabilă”, cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă, este implementat de Departamentul pentru Dezvoltare durabilă din cadrul Guvernului României. (L.P.)

Lasă un comentariu