ALTE DETALII PRIVIND DEZVOLTAREA MUNICIPIULUI TÂRGU-MUREȘ

Distribuie pe:

La conferința de presă din 10 august a.c., de la Primărie, Soos Zoltan, primarul municipiului, și Daniela Miheț, arhitectul-șef al municipiului, au răspuns întrebărilor puse de ziariști, venind cu completări la cele expuse. Vă prezentăm principalele precizări.

În acest proiect PUG se află și planurile de dezvoltare pentru diferite zone ale orașului. Nu există o reglementare unică pe tot teritoriul. Orașul este împărțit în zone și subzone, fiecare cu diferite destinații: pentru locuințe colective, individuale, centru de cartier, zone mixte. Este foarte important ca cetățenii orașului, care sunt interesați de aceste aspecte, să consulte site-ul pentru a se transmite observațiile primite celor ce lucrează la proiect. PUG-ul are în vedere dezvoltarea circulației rutiere, a celei industriale și altele, care sunt localizate pe hartă. Aici sunt incluse și observațiile primite pe parcurs și de la avizatori: Mediu, Cultură, Transporturi. Proiectul include și dezvoltarea zonei periurbane și a circulației rutiere, proiecte de posibilă regenerare urbană, deoarece sunt diferite amplasamente care n-au fost folosite și care, prin noul regulament, oferă posibilitatea de a fi refolosite. În paralel cu PUG se lucrează și la Proiectul Urbanistic Zonal pentru zona centrală protejată, pentru care, în perioada următoare, se va veni cu o dezbatere publică privind protecția patrimoniului construit. Sunt cuprinse și propunerile pentru dezvoltarea educațională la nivelul municipiului, centurile de ocolire ale orașului, în zona interioară a orașului și cea periurbană. Referitor la construirea unor clădiri în zona centrală a orașului, toate avizele au fost date conform PUG-ului anterior, cu reglementări aprobate. S-a respectat inclusiv legislația privind spațiile verzi aferente construcțiilor propuse. Pentru zona centrală, reglementările sunt mai stricte, PUZCP - Plan Urbanistic Zonal pentru Zona Central-Protejată, inclusiv să includă pe lista monumentelor istorice ale unor noi clădiri. Toate avizele s-au dat în baza reglementărilor PUG sau PUZ, inclusiv al Direcției Județene de Cultură și Patrimoniu. PUG-ul are și un studiu aferent circulației rutiere, posibilități de degrevare ale anumitor zone. Pentru zona centrală PUG vine cu propuneri concrete pentru soluționarea traficului rutier, cu posibilitatea devierii parțiale a circulației. PUG-ul este o documentație strategică de dezvoltare pe termen mediu și lung, care propune direcții de dezvoltare. Sunt propuse variante pentru zona centrală, amenajarea de parcări, apoi dezvoltarea transportului public urban, posibilitatea dezvoltării circulației alternative.

Există proiecte și privind străzile care fac intrarea în oraș, precum Gheorghe Doja, 22 Decembrie 1989, 1 Decembrie 1918, în baza fondurilor europene, unde se fac propuneri pentru dezvoltarea circulației rutiere alternative, cum ar fi transportul în comun, biciclete, pietoni. O parte din aceste proiecte sunt deja în derulare, pentru care există deja finanțare. Cetățenii care vin cu propuneri mai complexe sunt invitați ca ele să fie depuse în scris. Pentru elaborarea noului PUG s-au obținut 35 de avize din partea forurilor competente. Ministerul Dezvoltării, după consultările preliminare avute cu echipa de lucru a Primăriei, a venit cu unele observații și propuneri de care s-a ținut cont în elaborarea documentației. În luna ianuarie a anului în curs s-a aprobat un nou regulament privind zona centrală a municipiului și a cartierelor. În zona centrală nu se mai permite folosirea termopanelor din material plastic. Astfel de intervenții nu se mai permit, chiar dacă se deține un aviz de la Ministerul Culturii. Se solicită păstrarea fațadei clădirii. Se dorește păstrarea elementelor valoroase arhitecturale. Așa se procedează în toate țările din Europa. Dacă o clădire nu mai este funcțională, i se păstrează fațada, și, în rest, se poate construi o clădire. Proiectul privind noul pod peste râul Mureș are deja aprobare din partea Consiliului Local. Proiectul va fi finanțat prin PNRR. Va face legătura între nodul de autostradă din zona Azomureș, spre Sâncrai, Pănet. Vor fi patru benzi de circulație rutieră, pe două sensuri, care vor face legătura cu Autostrada Transilvania. Astfel se va reglementa circulația rutieră a orașului din partea de vest. Același proiect prevede și prelungirea străzilor Libertății și Insulei. Pentru construirea podului, anul viitor se va depune studiul de fezabilitate și dacă va fi aprobat, este posibil ca peste patru ani să fie dat în folosință. Legat de problema salubrității, este vorba de tarifele Stației de Sortare de la Cristești. Tarifele de salubritate din Târgu-Mureș nu se modifică. Doar cuantumul pe care Primăria trebuie s-o plătească firmei se va modifica. Pe total, valoarea pe cantitate de deșeuri nu se schimbă. Acum se plătește 160 lei pe tona de deșeuri, va fi 300 lei pe tonă, în funcție de cum s-au modificat prețurile. Stația de Sortare a Deșeurilor lucrează la o capacitate de sub 20%. De această Stație de Sortare depinde selectarea gunoiului care poate fi reciclat. Prin valorificarea materialelor refolosibile, astfel, o parte din sumă nu va mai trebui plătită. După întocmirea caietului de sarcini, se va reporni licitația pentru colectarea gunoiului menajer, care, din luna septembrie, va începe și colectarea selectivă a gunoiului menajer, treptat, pe cartiere, deoarece Primăria trebuie să investească în pubele, tomberoane. După ce va fi aprobat noul contract pentru gunoaie menajere, problema molozului rezultat din demolări și construcții va fi și ea rezolvată. Acest fapt, al transportului și depozitării molozului, este în sarcina constructorului. Nu este obligația municipalității. Va fi disponibil un număr de telefon. Cei interesați vor avea posibilitatea de a solicita ridicarea molozului, care, contra-cost, va fi preluat și depozitat pe o platformă. În contractul anterior nu era prevăzut nimic în legătură cu colectarea molozului. Primăria va pune la dispoziție un teren pentru platforma de depozitare a molozului, de unde, o parte va putea fi refolosit. Se prevede ca în decurs de un an proiectul să fie viabil. Deocamdată, molozul este depozitat în diferite locuri și chiar dacă se percep amenzi, este foarte greu de a fi identificați autorii, deoarece se fac transporturi pe timpul nopții. Operatorul de salubritate nu are obligația de a prelua și molozul, alături de gunoiul menajer. Mașinile care vor transporta ilegal astfel de deșeuri vor fi confiscate. Se prevede amenajarea unei platforme pentru depozitarea molozului pe un teren aparținând de Primărie, pe strada Depozitelor. Tariful de transport va fi de maxim 100 lei.

Text și foto: VIOREL CONȚIU

Lasă un comentariu