JUMĂTATE DINTRE ROMÂNI NU AU FOST NICIODATĂ LA DENTIST...

Distribuie pe:

Potrivit celui mai recent studiu pentru piața de stomatologie, realizat de KANTAR, citat de cisd.ro, jumătate dintre români declară că nu au fost niciodată la medicul dentist, iar o treime (33,7%) dintre părinți nu au fost vreodată cu copiii la stomatolog.

99% din populație, afectată de carii

Potrivit studiului, rezultatele din acest an relevă cifre îngrijorătoare, în special în privința copiilor, pe care, de la an la an, tot mai mulți părinți nu îi duc la dentist, majoritatea din cauza lipsei banilor, deși conform Legii 95/2006 copiii sunt asigurați gratuit în sistemul sanitar românesc.

“Este timpul să ne unim (medici, autorități, părinți) și să găsim împreună o soluție pentru această epidemie de probleme dentare netratate. Studiile ne arată că neglijarea sănătății dentare de la o vârstă fragedă are efecte devastatoare pentru sănătatea generală și aduce probleme de creștere”, atrag atenția specialiștii.

Pe de altă parte, reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate au declarat că în 2020, din totalul cheltuielilor pentru asistența medicală din România, din fondul unic de asigurări sociale de sănătate, medicina dentară a reprezentat doar 0,33%, iar subfinanțarea cronică a sistemului de sănătate dentară se vede și în clasamentele europene, întrucât România este pe primul loc în Europa la incidența cariilor dentare, care afectează 99% din populație.

Probleme care îi trimit spre stomatolog

Deși rezultatele arată că un sfert dintre români nu consideră că au afecțiuni stomatologice, același studiu indică o creștere semnificativă a românilor care au venit anul acesta la dentist cu probleme acute, abcese și infecții.

În topul afecțiunilor din cauza cărora pacienții s-au programat la stomatolog anul trecut rămân cariile, tartrul și îngălbenirea dinților, iar solicitarea radiografiilor a crescut în acest an cu peste 40%.

Românii care au apelat la stomatolog în anul 2021 au investit 2.000 de lei pe an, cu 17% mai mult decât în anul precedent, iar 7,5% dintre cei care au accesat serviciile au ajuns o dată pe lună sau mai des. Pentru următoarele 12 luni, jumătate dintre români își declară intenția de a accesa serviciile stomatologice.

Cum își aleg medicul

Într-un procent covârșitor, românii își aleg medicul dentist pe criteriul încrederii (85%), următorii factori de decizie fiind recomandarea (63%) și tarifele avantajoase (56%).

Printre motivele prioritare pentru vizitele la medicul stomatolog în 2021, românii au amintit consultația (60%), tratarea cariilor (53%), radiografia (43%), detartrajul (34%), tratarea infecțiilor (25%, în creștere cu 7%) și extracțiile dentare (25%).

Evoluția s-a înregistrat pe zona de estetică dentară, gradul de solicitare a albirii profesionale a dinților crescând cu 3%, iar a coroanelor dentare, cu 2%.

Motivele principale pentru care românii nu se programează la medicul dentist sunt autodiagnosticarea (prin care se identifică o lipsă a problemelor stomatologice) - 69%, și lipsa resurselor (35% - bani și 20% - timp).

A doua opinie, aproape obligatorie

“Vorbim continuu despre prevenție la nivelul stomatologiei, însă se resimte nevoia acută a unui plan național în acest sens. Indiferent câte resurse investim la nivel privat în educație, informare și pregătirea profesională a medicilor, nu putem acoperi golurile lăsate de faptul că statul a abandonat pacientul de stomatologie.

Sănătatea generală începe cu dinții, imunitatea e influențată semnificativ de accesul la aceste servicii, care este determinat de susținerea autorităților publice.

Până atunci, nu putem decât să le reamintim pacienților că igiena este esențială, că nivelul de sănătate dentară se stabilește printr-un consult la medic și prin radiografie, nu prin autodiagnosticare, și că solicitarea celei de-a doua opinii, și în acest domeniu, nu mai este doar o recomandare, este aproape obligatorie”, concluzionează specialiștii.

*

Studiul de piață KANTAR a fost realizat în luna ianuarie 2022, la nivel național, pe un eșantion de 1.000 de persoane (56% mediul urban, 44% mediul rural, în procente egale din punct de vedere al categoriilor de vârstă și sex).

Analiza prezintă comportamentul pacientului român în ultimul an, fiind barometrul care surprinde schimbările în privința accesării serviciilor stomatologice în al doilea an de pandemie Covid. (L.P.)

LUCREȚIA POP

Lasă un comentariu