MONTAREA CAMERELOR DE SUPRAVEGHERE LA INTRAREA ÎN BLOC

Distribuie pe:

Într-un ghid publicat recent de Autoritatea română de protecție a datelor cu caracter personal (ANSPDCP), citat de avocatnet.ro, sunt explicate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească asociațiile de proprietari pentru montarea unei camere de supraveghere la intrarea în bloc sau pe casa scărilor.

Impactul asupra locatarilor

Potrivit ghidului, în cazul asociațiilor de proprietari, cele mai utilizate date cu caracter personal sunt cele care se înscriu în cartea de imobil, potrivit legii, respectiv numele de familie și prenumele, seria și nr. actului de identitate, data mutării în (din) imobil și felul adresei (de domiciliu sau de reședință), domiciliul persoanei (înscris în actul de identitate), datele înscrise în listele de plată a cheltuielilor asociației, precum și imaginea în cazul instalării sistemului de supraveghere video.

Instalarea și folosirea unor camere de filmat la bloc au impact destul de mare asupra vieții locatarilor, întrucât ele pot să surprindă destul de multe informații legate de viața privată (de exemplu, când pleacă și se întoarce de la muncă cineva, cine vizitează pe cineva etc.).

Justificare obiectivă

Prin urmare, orice instalare și folosire a unei camere de filmat trebuie să fie justificată obiectiv, adică să fie necesară și proporțională cu scopul urmărit. Acest lucru se datorează faptului că, de obicei, temeiul de prelucrare a datelor, într-o asemenea situație, este interesul legitim al asociației de proprietari (de exemplu, interesul de a asigura siguranța și securitatea în bloc, în cazul în care cresc actele de vandalism din zonă).

Dacă nu are alte soluții mai puțin intruzive în viața privată a persoanelor vizate de filmare, atunci poate să instaleze camerele. Ideea e să se identifice necesitatea măsurii și să se asigure o proporționalitate între măsura, în sine, și drepturile persoanelor vizate de filmare.

“O astfel de prelucrare a datelor în interes legitim ce poate fi stabilită de către asociația de proprietari este cea efectuată prin intermediul unui sistem de supraveghere video pentru asigurarea pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, a imobilelor și a instalațiilor de utilitate publică, precum și a împrejmuirilor afectate acestora, dar și în zona de acces în imobil sau în lifturi”, se arată în ghid.

Utilizarea înregistrărilor

Argumentele privind justificarea interesului legitim trebuie să se regăsească într-o documentație la nivelul asociației de proprietari și, ulterior, hotărârea de a instala un astfel de sistem trebuie adoptată în cadrul adunării generale a asociației de proprietari.

Filmările (și, eventual, înregistrările audio) vor putea fi folosite exclusiv pentru motivele invocate pentru justificarea lor. Accesarea camerelor de filmat (atât a imaginilor, cât și a sunetelor) trebuie să se facă într-un cadru clar determinat.

Astfel, este important să se stabilească exact cine are acces la date și să se asigure un cadru de securitate, limitându-se expunerea datelor. Mai mult, persoana sau persoanele autorizate să acceseze filmările trebuie să se limiteze la ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului pentru care s-a luat decizia plasării și utilizării camerelor.

Persoanele care au acces la imagini nu le pot prelucra decât la cererea operatorului și în scopul pentru care datele au fost inițial colectate. Imaginile pot fi vizualizate doar în situația producerii unui incident care are legătură cu scopul declarat al prelucrării, și nu în mod continuu, frecvent, sau în timp real.

Atenționarea locatarilor

Asociația de proprietari are obligația de informare a persoanelor vizate (proprietarii, chiriașii, vizitatorii), în spațiile monitorizate prin camerele de supraveghere video.

În acest sens, trebuie instalată și o pictogramă adecvată, care să conțină o imagine reprezentativă, poziționată la o distanță rezonabilă de locurile unde sunt amplasate echipamentele de supraveghere, astfel încât să poată fi văzută de orice persoană.

Imaginile se păstrează 30 de zile

Autoritatea de supraveghere a datelor recomandă ca păstrarea imaginilor să nu depășească 30 zile, însă există și excepții.

“Excepție pot face situațiile temeinic justificate, în care s-au produs evenimente ce necesită stocarea doar a imaginilor relevante pe o perioadă mai mare de timp necesară îndeplinirii scopurilor respective (de exemplu, până la soluționarea definitivă a unei cauze penale de către organele judiciare)”, mai precizează ghidul ANSPDCP. (L.P.)

Lasă un comentariu