DE CE CREȘTE PREȚUL ENERGIEI ȘI AL GAZELOR ȘI CINE ESTE “VINOVATUL” (III) ESTE PLAFONAREA PREȚURILOR O SOLUȚIE?

Distribuie pe:

Totuși, piața liberalizată a avut un destin scurt, de aproximativ un an. Prin OUG 114/2018, statul român a decis plafonarea prețurilor la producători pentru a proteja consumatorul casnic în fața unei evoluții nefavorabile a prețurilor.

Recent, s-a luat în calcul și plafonarea prețurilor practicate în relația cu consumatorul final. Onorabil, nu? Ei bine, nu chiar!

Prețurile plafonate de stat avantajează în special consumatorii mai înstăriți, care consumă mai mult gaz pentru încălzire sau mai multă energie electrică. De pildă, potrivit unui raport realizat de Banca Mondială în 2013, cele 30% mai sărace gospodării reprezintă doar 1/10 din numărul gospodăriilor care se încălzesc cu gaz natural, iar cei mai săraci nici nu au acces la gaz/centrale termice. Au, de regulă, cei mai înstăriți.

Și atunci care este soluția? Ei bine, la momentul înfăptuirii liberalizării, statul român ar fi trebuit să aibă o lege dedicată protecției consumatorului vulnerabil, respectiv un plan pentru eliminarea sărăciei energetice pentru protecția celor cu venituri mici. Un astfel de mecanism a fost însă doar recent aprobat de autorități, deși a fost promis încă din 2013, odată cu instituirea calendarelor de liberalizare treptată.

De ce abia acum? Ei bine, pentru că spre deosebire de cea din 2017, liberalizarea din 2021 a coincis cu un context nefavorabil al evoluției prețurilor. Beneficiile unei piețe liberalizate sunt indiscutabile. În primul rând, încurajarea investițiilor și avans tehnologic, deoarece piața liberă facilitează investiții în capacități noi de generare a energiei. În al doilea rând, beneficii climatice, prin reducerea dependendenței de combustibili fosili și promovarea surselor regenerabile de energie. Nu în ultimul rând, beneficii economice, prin diversitatea ofertelor comerciale pentru consumatori.

În ciuda tuturor acestor avantaje, în lipsa unei campanii ample de informare corectă din partea autorităților, cei mai mulți dintre noi nu înțeleg cum funcționează piața, nu știu cum să își aleagă oferta cea mai bună, care sunt pașii de urmat pentru schimbarea furnizorilor și așa mai departe.

Cum alegi oferta cea mai bună

Odată cu liberalizarea pieței de energie electrică și gaze naturale, una dintre principalele întrebări care a pus consumatorii în dificultate a fost: Cum ne alegem cea mai bună ofertă?

Începem cu sursele de informare. În primul rând, site-ul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, anre.ro, pe care există comparatoarele de oferte tip pentru furnizare de energie electrică și gaze naturale. Rolul acestor instrumente este de a-i îndruma pe consumatori să poată identifica furnizorii cu cele mai bune oferte de preț în funcție de o serie de criterii de selecție relevante presetate, cum ar fi: data de la care este valabilă oferta, consumul mediu lunar, prețul unitar fix sau cel variabil.

În al doilea rând, verifică paginile de internet ale furnizorilor potențiali, unde sunt prezentate detaliat ofertele fiecăruia. Pot fi făcute simulări de consum pentru estimări ale facturii în funcție de oferta aleasă și acestea pot fi comparate cu celelalte oferte din piață.

La ce trebuie să ne uităm atunci când luăm decizia de a schimba furnizorul sau contractul actual? Desigur, prețul contează în alegerea unei oferte, însă nu ar trebui să fie singurul criteriu. Iată o serie de elemente suplimentare foarte importante:

În primul rând, situația financiară a furnizorului - este cea mai importantă calitate pentru a fi sigur că livrarea energiei electrice și a gazelor naturale este asigurată pe termen lung.

Apoi, accesul la servicii conexe, cum ar fi: centre de relații clienți, portal online și aplicații mobile pentru a gestiona consumul și facturile.

Atunci când comparăm ofertele, să acordăm atenție sporită la prețurile de furnizare publicate, la durata ofertei și la condițiile în care prețurile din oferte pot fi modificate și la termenul de plată (scadența). Trebuie să ai în vedere faptul că prețurile de furnizare nu includ: tarifele de transport, distribuție, TVA, certificate verzi, taxă cogenerare, accize și alte taxe.

Pașii pentru schimbarea furnizorului

Practic, avem 3 pași care trebuie urmați pentru schimbarea contractului sau furnizorului:

Primul este analiza ofertelor și alegerea furnizorului. Mai departe, studierea cu atenție a noului contract primit de la furnizor. NU ar trebui să semnăm contractul dacă lipsesc informații precum: prețuri transparente cu toate componentele incluse, termene de plată, valori taxă de reziliere sau dacă există câmpuri necompletate. În final, dacă suntem de acord cu clauzele contractuale, inclusiv prețul final propus, putem semna noul contract de furnizare.

Furnizorul nou ales va notifica furnizorul tău actual despre încetarea contractului de furnizare cu 21 de zile înainte de a intra contractul în vigoare. Dacă toate datele și informațiile oferite la încheierea contractului sunt corecte și complete, vei putea beneficia de oferta aleasă.

Schimbarea furnizorului se realizează în 21 de zile, nu presupune niciun fel de costuri pentru client și nu implică modificări de natură tehnică a instalațiilor de alimentare cu energie electrică sau gaze naturale existente.

Prețul poate fi variabil sau fix, depinde de ceea ce este prevăzut în contractul de furnizare încheiat. În general, notificările care ne informează despre creșteri ale prețurilor ar trebui transmise cu cel puțin 45 de zile înainte că acestea să fie aplicate.

Un alt aspect important este că niciun furnizor nu va putea oferi energie sub prețul de producție sau achiziție pentru că, pe termen mediu și lung, asta l-ar pune în dificultate financiară. Deci, atenție mare la prețurile fixe dubios de mici!

www.digi24.ro/stiri/economie/energie/de- ce-creste-pretul-energiei-si-al-gazelor-si-cine-este-vinovatul-1698689

IANCU GUDA

Lasă un comentariu