DAN VASILE-DUMITRU, PRIMAR IBĂNEȘTI: CU TINERII NOȘTRI, VALORI PRECUM SOLIDARITATEA, UNITATEA, RESPECTUL PENTRU CEI DIN JUR, MERG MAI DEPARTE!

Distribuie pe:

- Care sunt elementele constitutive de bază ale noului buget, mă refer la capitole precum investiții, sănătate, învățământ, cheltuieli publice și cu personalul?

- Față de alți ani, este un buget auster, cu venituri totale preconizate de 18 milioane de lei, dar în care administrația locală s-a străduit să cuprindă tot ce este esențial, la această oră, pentru comună. La capitolul investiții, suntem în faza de execuție propriu-zisă la lucrările de extindere a canalizării (peste 2,6 milioane de lei în bugetul anului 2022) și cele pentru reabilitarea Căminului Cultural din Ibănești (cu peste 1,65 milioane lei pentru anul în curs), acestea fiind proiecte derulate prin fonduri guvernamentale și europene, în paralel cu finalizarea unei etape importante din proiectul dedicat asfaltărilor în comună. Prin Administrația Fondului Pentru Mediu, am obținut finanțare de un milion de lei pentru modernizarea sistemului de iluminat public, în prezent suntem în etapa procedurilor de licitație. Prin această investiție, vechile lămpi vor fi înlocuite cu corpuri de iluminat LED, va fi implementat un sistem inteligent de telegestiune pentru monitorizarea și eficientizarea consumului. Acest lucru înseamnă creșterea eficienței energetice, scăderea consumului și a costurilor, reducerea emisiilor de dioxid de carbon și iluminare de calitate pe tot teritoriul comunei. Din fonduri proprii, se va realiza construirea unei noi capele mortuare, de data aceasta la Ibănești Pădure, ca și cea din Ibănești Sat, recepționată anul trecut. Tot din fonduri proprii, au fost incluse în buget realizarea de alei pietonale și șanțuri carosabile la școlile din Ibănești Sat, Isticeu și zona Solomon din Ibănești Sat. Bugetul mai include 3,6 milioane de lei, ca și cheltuieli de personal, reprezentând personalul de la toate compartimentele și serviciile instituției, inclusiv salariile asistenților personali pentru persoane cu handicap. În buget sunt incluse și indemnizațiile persoanelor cu handicap (altele față de cele care au handicap grav și au nevoie de asistent personal). De asemenea, pentru că înainte de orice investiție cu studii premergătoare, am prevăzut întocmirea de studii de fezabilitate pentru proiectele de accesare de fonduri europene, care vizează reabilitarea unor clădiri publice, întocmirea de PUZ-uri pentru zone turistice, respectiv achiziționarea de echipamente pentru o bună îngrijire și administrare a domeniului public al comunei. Programul de cadastrare sistematică a comunei este finalizat, în proporție de 90%, pe zona intravilan și aproximativ 30%, pentru extravilan. Prin acest program, în valoare de un milion de euro, finanțat prin fonduri europene, se realizează cadastrarea gratuită pentru toți locuitorii comunei. La finalul acestui program, fiecare locuitor va primi un extras de carte funciară, în mână, cu toate proprietățile actualizate la zi. Pentru capitolul învățământ, s-au suplimentat sumele primite prin Legea bugetului cu sume din bugetul propriu (respectiv 340 de mii de lei), având ca destinație burse pentru elevi, precum și bunuri și servicii. Separat de acestea, sunt alocați 175 de mii de lei pentru lucrări de reparații la acoperișuri la o parte din unitățile de învățământ. Un lucru îmbucurător este faptul că anul a început cu rezultate motivante pentru elevii și cadrele didactice din Ibănești, care au obținut rezultate frumoase la olimpiade școlare, Școala Gimnazială Ibănești fiind reprezentată pe primele locuri sau cu note de peste nouă la olimpiada satelor la limba și literatura română, la limba franceză, matematică, concursul județean de matematică distractivă. Sperăm ca situația sanitară să revină la normal, dar având experiența perioadei precedente, am inclus în buget și sume cu destinația COVID (42 de mii de lei) pentru a acoperi posibilele cheltuieli care pot să apară (de la materiale - măști, dezinfectanți, la sprijinirea locuitorilor care au nevoie). De asemenea, am depus o cerere de finanțare pentru extinderea canalizării, prin programul “Anghel Saligny”, un proiect care ar însemna, practic, dublarea (respectiv 16 km) lungimii rețelei de canalizare, iar proiectul pentru introducerea gazului depus anterior rămâne de actualitate.

- Cum ați rezolvat problemele legate de masivele căderi de zăpadă de la sfârșitul iernii acesteia?

- Prin intervenții 24 de ore, din 24. S-a lucrat zi și noapte pentru deschis drumuri, am împrăștiat zgură, cu absolut toate utilajele disponibile. Locuitorilor comunei li s-au comunicat în mod repetat mai multe numere de telefon, numere la care au putut să sesizeze, la orice oră, problemele care au apărut, pentru a se putea interveni în regim de urgență.

- Enumerați câteva dintre elementele constitutive ale politicii dvs. referitoare la criza umanitară declanșată de războiul din Ucraina.

- Locuitorii comunei Ibănești care doresc să vină în ajutorul persoanelor din Ucraina, intrate în țara noastră, au fost invitați să își exprime disponibilitatea de a oferi cazare, precum și condițiile pe care le pot pune la dispoziție, iar răspunsul lor a fost foarte prompt. De asemenea, în cadrul consiliului local s-au stabilit și alte modalități prin care să se vină în ajutor, într-o manieră utilă și organizată. Astfel, persoanele care doresc să ajute, au la dispoziție un cont, iar sumele care se vor strânge din donațiile vor fi utilizate, strict, pentru a veni în ajutorul persoanelor din Ucraina, prin acțiunea Primăriei Ibănești - Consiliului local - Asociației.

- Starea de alertă s-a ridicat, începând cu 8 martie. Totuși, efectele economico-financiare și scumpirile generate de aceasta dar și de criza energetică, abia urmează. Ce măsuri luați pentru revenirea la viața normală și protecția socială a populației?

- La acest capitol, este important de evidențiat faptul că avem un parteneriat activ, care chiar funcționează, cu societatea civilă: în comună este format un grup de tineri voluntari care se implică imediat, direct, atunci când este cazul și răspund prompt apelului nostru. Încă de la începutul anului, au venit în ajutorul unor persoane nevoiașe din comună, oferindu-le alimente și le-au ajutat pe cele singure, din zone izolate, la deszăpeziri. Voluntarii au fost activi, inclusiv în perioada dificilă a inundațiilor, care ne-au afectat comuna, precum și în cea a pandemiei, când au făcut cumpărături pentru persoanele vârstnice și izolate și au împărțit Sfintele Paști. Au participat la mai multe acțiuni de ecologizări, organizate pe teritoriul comunei, inclusiv pe traseul Via Transilvanica, și sunt dornici să se implice mai departe în acțiuni de întrajutorare și de protecția mediului. Cu tinerii noștri, valori precum solidaritatea, unitatea, respectul pentru cei din jur merg mai departe!

CORNEL GROZA

Lasă un comentariu