ALEXANDRU GYÖRGY: AM DAT STARTUL PROIECTELOR CÂȘTIGĂTOARE ALE CONCURSULUI DE BUGETARE PARTICIPATIVĂ!

Distribuie pe:

Municipiul Târgu-Mureș derulează în acest an o inițiativă în premieră, așa-numita bugetare participativă, care le oferă târgumureșenilor posibilitatea de a se implica activ și direct în stabilirea unor priorități de cheltuire a banilor din bugetul local. Lansarea concursului de proiecte pe bugetare participativă a avut loc la începutul lunii ianuarie a acestui an, iar la sfârșitul lunii martie au fost anunțate cele 10 câștigătoare. Am discutat cu viceprimarul PNL al Târgu-Mureșului, Alexandru György, care este președintele Comisiei pentru bugetare participativă, despre ce urmează să se întâmple cu propunerile venite de la cetățenii municipiului.

- Sunteți președintele Comisiei pentru bugetare participativă a municipiului Târgu-Mureș. Vă rugăm să ne faceți o scurtă prezentare a acestui concept.

- Într-adevăr, Consiliul Local al Municipiului Târgu-Mureș m-a desemnat ca președinte al Comisiei pentru bugetare participativă a municipiului Târgu-Mureș. Este o idee care se implementează în premieră la Târgu-Mureș, dar care în alte localități a avut deja mai multe ediții. Am preluat-o ca bună practică. Noua echipă a municipalității are această viziune, de a lucra împreună cu cetățenii pentru dezvoltarea orașului, sens în care le-am cerut locuitorilor să ne sprijine. Una dintre metodele de a ne sprijini este de a participa cu idei de proiecte, care să fie votate de public și pe care noi să le bugetăm ulterior.

- De ce este nevoie de bugetare participativă? Știu cetățenii mai mult despre oraș decât cei aleși să îi reprezinte și să ia decizii?

- Noi, cei din conducerea municipalității, știm care sunt prioritățile orașului, știm de unde plecăm și știm foarte clar ce ținte vrem să atingem. Însă cetățenii pot cunoaște mai bine decât noi care sunt problemele specifice, din zona în care ei locuiesc. Este important să avem un dialog continuu - sens în care avem și întâlnirile din cartiere cu cetățenii, dar și întâlnirile cu președinții asociațiilor de proprietari. Vrem să avem un feedback, vrem ca și cetățenii să se implice în dezvoltarea orașului. Vrem să facem lucrurile împreună. Nu cred, sincer, că cineva e fericit să spună: l-am votat pe X, e treaba lui să rezolve, până la următoarele alegeri nu mă mai interesează. Evident că te interesează!

- Cine mai face parte din comisie și ce face, efectiv, aceasta?

Din partea Consiliului Local al Municipiului Târgu-Mureș sunt 5 reprezentanți - eu, ca președinte, și domnii consilieri locali Kelemen Attila-Márton, Radu Bălaș, Moldovan Călin și Jakab István, membri. Mai sunt reprezentanți din partea aparatului tehnic, de la direcții și servicii implicate în implementare - de la Juridic și Urbanism până la Administrația Domeniului Public, Direcția Tehnică sau Serviciul Activități Culturale, Sportive, Tineret, Locativ. Conform regulamentului concursului, comisia a înregistrat propunerile primite, a verificat îndeplinirea condițiilor, a selectat și a făcut publice proiectele care s-au calificat, pe platforma https://bugetareparticipativa.tirgumures.ro/, pentru a primi votul publicului - care a avut 2 faze. Trebuie să vă spun că în ședința de analiză a proiectelor, pe care am condus-o, destul de multe dintre proiectele depuse au fost respinse din cauza nerespectării condițiilor impuse.

Reprezentanții municipalității au făcut și o analiză tehnică a propunerilor primite de la cetățeni, estimând costurile pe care le implică, timpul de execuție și posibilitățile concrete de implementare și adaptându-le, în unele cazuri.

- Câte proiecte ați primit și din ce domenii? Pomeneați și de condiții impuse - care au fost acestea?

- Conform regulamentului de concurs, au putut fi depuse proiecte pe 6 domenii: Alei, trotuare și spații pietonale, Mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației, Spații verzi și locuri de joacă, Amenajare spații publice (mobilier urban, iluminat public etc.), Infrastructura educațională și culturală și, respectiv, Orașul digital.

Condițiile pentru ca proiectele să fie eligibile au fost comunicate în mod transparent, pentru ca fiecare să aibă aceeași șansă. Au fost mai multe condiții, care trebuiau îndeplinite simultan: proiectul să corespundă unui obiectiv de interes general, să fie în aria de competență a municipalității și să vizeze un spațiu public, să nu se suprapună cu alte programe ale Primăriei municipiului Târgu-Mureș, cum ar fi finanțările acordate pentru activități sportive sau ale ONG-urilor și, de asemenea, să nu fie incompatibil cu alte planuri sau proiecte ale municipalității aflate în derulare. Am mai cerut ca proiectele să fie cât mai concret expuse, să nu fie prea vagi, să nu aibă caracter comercial sau publicitar, politic sau etnic. În ce privește bugetul, era necesar ca propunerile să se încadreze în bugetul maxim alocat pentru fiecare, de 300.000 de lei inclusiv TVA și - un aspect important, după părerea mea - să nu genereze cheltuieli suplimentare semnificative, precum cheltuieli de întreținere sau plata unor drepturi de autor, după implementare.

Am primit în total 84 de proiecte de la cetățeni, un număr foarte mare, având în vedere că suntem la prima ediție, fapt care, evident, ne bucură și în același timp arată interesul deosebit al cetățenilor pentru mai binele orașului în care locuiesc. Au fost mii de mureșeni care și-au exprimat votul online la concursul de bugetare participativă organizat în premieră în acest an de municipalitatea Târgu-Mureș. Și de asemenea, au fost proiecte foarte votate. Unii dintre inițiatori ne-au spus că au făcut la rândul lor un fel de publicitate, adică au apelat la cunoscuți, chiar și vecini de cartier, convingându-i să le voteze proiectele. În final, am avut proiecte care au primit și peste 500 de voturi online.

- Cum s-au stabilit proiectele care să fie bugetate la final? Ați avut și situații de egalitate?

- Proiectele s-au stabilit conform regulamentului de concurs, care a fost anunțat, de asemenea, public. În prima etapă, fiecare cetățean care s-a înscris pe platforma bugetareparticipativa.tirgumures.ro a putut alege câte un proiect preferat din cele 6 domenii stabilite, fiind selectate primele 30 clasate. În a doua etapă, fiecare cetățean a putut alege un singur proiect din cele 30. La final au fost declarate câștigătoare un număr de 10.

6 dintre cele 10 proiecte câștigătoare au fost cele clasate primele pe fiecare domeniu. Celelalte s-au stabilit în funcție de numărul total de voturi general. Și da, am avut chiar în final o situație de egalitate. La propunerea domnului consilier Kelemen Attila-Márton, membrii comisiei au aprobat departajarea proiectelor care au obținut număr egal de voturi, în funcție de numărul de voturi obținute în prima fază a votării.

Pe de altă parte, trebuie să recunosc că au fost proiecte care ni s-au părut interesante, dar care nu au trecut în faza următoare pentru că presupuneau un buget mai mare decât cel fixat. Ar fi fost păcat să se piardă, prin urmare, le-am preluat ca idei și este posibil să se regăsească în planurile noastre viitoare, în bugetul municipalității.

Proiectele declarate câștigătoare sunt: Reabilitare zona pietonală Cornișa, Accesibilizarea clădirii Direcției de Asistență Socială Târgu-Mureș, Amenajare peisagistică a spațiului din Piața Bernády, Parcări eficiente și securizate pentru biciclete, Renovare ateliere și cantină Waldorf, Iluminarea trecerilor de pietoni nesemaforizate, Laboratorul viitorului, la Școala Gimnazială “George Coșbuc”, Amenajare spațiu de joacă, reparare trotuar acces în unitate, la Grădinița cu Program Normal nr. 8 și Școala Gimnazială “Serafim Duicu” corp B, Reamenajare parc Piața Republicii și, respectiv, Amenajare / reamenajare / reabilitare strada Busuiocului.

- Ați avut recent întâlniri cu inițiatorii proiectelor câștigătoare ale concursului de bugetare participativă. Care au fost rezultatele acestor discuții?

- Ne-am întâlnit, în primele 2 zile de după Paștele ortodox, cu inițiatorii proiectelor câștigătoare ale concursului de bugetare participativă, în ideea de a ne coordona eforturile, în vederea implementării propunerilor votate de cetățenii municipiului.

Am lămurit și pus la punct toate detaliile, astfel că avem o privire de ansamblu asupra fazării și alocării de fonduri pentru proiectele câștigătoare, care implică atât Direcția Școli, cât și Administrația Domeniului Public, Serele și Direcția de Asistență Socială.

Proiectele vor fi prioritizate, în funcție de specificul lor (spre exemplu, în cazul unora, durează mai mult obținerea avizelor necesare, fiind vorba de monumente istorice; la proiectul privind amenajarea peisagistică, aceasta poate fi făcută cel mai devreme în această toamnă) și de documentația pe care o presupun.

Toate proiectele au demarat, majoritatea urmând a fi finalizate în acest an bugetar. Le mulțumesc, cu acest prilej, tuturor târgumureșenilor care au ales să se implice, prin trimiterea de proiecte și prin vot. Succesul acestei inițiative mă face să cred că va fi continuată și în anii următori, pentru că vrem ca târgumureșenii să ne fie partenerii noștri în dezvoltarea orașului.

CORNEL GROZA

Lasă un comentariu