CREȘELE DEVIN PARTE A SISTEMULUI DE EDUCAȚIE!

Distribuie pe:

În ședința din 28 aprilie 2022, Guvernul a adoptat o hotărâre privind metodologia de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară, inițiată de Ministerul Educației.

Hotărârea a fost emisă în baza Legii nr. 17/2022 de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 100/2021, potrivit căreia, începând cu anul școlar 2021 - 2022, creșele devin parte a sistemului de educație.

EDUCAȚIE ȘI ÎNGRIJIRE PENTRU COPIII ÎNTRE 0 ȘI 3 ANI

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației, documentul adoptat de Guvern stabilește principiile de organizare și funcționare a unităților de educație timpurie antepreșcolară, structura anului școlar pentru aceste unități, tipurile de servicii oferite, modalitatea de înscriere, transfer, scoatere din evidență a copiilor în (din) unitățile de educație timpurie antepreșcolară, precum și conținutul educativ al activității de educație timpurie antepreșcolară.

Serviciile de educație timpurie antepreșcolară desemnează servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere oferite copiilor antepreșcolari, pe timpul zilei, în 4 tipuri de unități (instituții) de educație timpurie antepreșcolară.

Acestea sunt creșele arondate unei unități de învățământ preșcolar cu personalitate juridică, cu program prelungit, creșa fiind un serviciu public sau privat cu misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere a copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani.

Creșele pot fi și arondate unei unități de învățământ preuniversitar care are în componență nivel preșcolar (inclusiv creșele confesionale care solicită arondarea prin decizie a inspectoratelor școlare), creșele nearondate unei unități de învățământ pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare și centrele de zi cu grupe de antepreșcolari (centrele de zi nu au statut de unități de învățământ, ci fac parte din categoria serviciilor sociale fără cazare oferite de furnizorii de servicii sociale acreditați, publici și privați, cu misiunea de a asigura menținerea, refacerea și dezvoltarea capacităților copilului și ale părinților săi).

TIPURI DE PROGRAM ȘI GRUPE DE VÂRSTĂ

Metodologia mai prevede că unitățile de educație antepreșcolară pot fi înființate și organizate în sistem public și privat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Unitățile de educație timpurie antepreșcolară private se organizează cu respectarea legislației în vigoare și a acelorași criterii, standarde și indicatori de performanță ce se aplică și unităților de învățământ publice. Acestea dispun de autonomie organizatorică și economico-financiară, în conformitate cu reglementările legale referitoare la organizarea și funcționarea sistemului de învățământ particular și confesional.

Activitatea de educație antepreșcolară se organizează pe grupe de vârstă și pe tipuri de program, tipurile de program ce pot fi practicate fiind programul normal (5 ore pe zi) și programul prelungit (10 ore pe zi), programul putând fi flexibil, în funcție de nevoile copiilor și a părinților. La nivelul aceleiași unități pot funcționa și grupe cu program normal și grupe cu program prelungit.

În unitățile de educație timpurie antepreșcolară se recomandă modalitatea de organizare a efectivelor de copii în grupa mică (copii de la 0 la 12 luni), grupa mijlocie (copii de la 13 la 24 luni) și grupa mare (copii de la 25 la 36 luni).

SERVICII

Tipurile de servicii oferite de unitățile de educație timpurie antepreșcolară sunt servicii de educație timpurie, realizate în baza unui curriculum național, centrat pe dezvoltarea fizică, cognitivă, emoțională și socială a copiilor, respectiv pe remedierea timpurie a unor dificultăți de adaptabilitate la mediul educațional, de învățare sau pe remedierea eventualelor deficiențe în dezvoltare, servicii de îngrijire, protecție și nutriție a copiilor, servicii de supraveghere a stării de sănătate a copilului și servicii complementare pentru copil și familie, respectiv servicii de informare și consiliere, de educație parentală, servicii de terapie logopedică, servicii de asistență psihopedagogică oferite de centrele județene de resurse și asistență educațională.

Educatorul-puericultor din creșe și alte unități de educație timpurie antepreșcolară are obligația de a comunica în scris părinților, prin orice mijloace, semestrial sau ori de câte ori este necesar, cel puțin informații cu progresele realizate de copii, starea emoțională și afectivă a acestuia, dificultățile și deficiențele identificate și orice alte elemente care necesită luarea unor măsuri necesare pentru dezvoltarea armonioasă, optimă a copiilor. (L.P.)

LUCREȚIA POP

Lasă un comentariu