6 DIN 10 ROMÂNI VOR CONSUMA MAI PUȚIN CA SĂ FACĂ FAȚĂ INFLAȚIEI

Distribuie pe:

În luna aprilie a acestui an, rata inflației a atins un nivel record de 13,8%, depășind prognoza de inflație proiectată de Banca Națională a României (BNR) pentru anul 2022, respectiv de 12,5%.

Conform datelor centralizate de Reveal Marketing Research, atitudinea ostilă față de instituțiile statului capătă noi valențe, Guvernul fiind perceput de 67% dintre români ca responsabil pentru nivelul inflației din România. Atitudinea ostilă față de Executivul de la București este vizibilă într-o măsură semnificativ mai mare în cazul persoanelor de peste 45 de ani (77%).

De asemenea, 42% dintre românii din mediul urban declară că sunt informați sau foarte informați cu privire la fenomenul inflației, iar categoriile de persoane care se consideră mai puțin informate despre acest subiect sunt femeile (35%), persoanele sub 35 de ani (34%) și cele cu venituri mici (35%). În același timp, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenți consideră că nivelul inflației din România este mai mare decât cel din alte țări, într-o mai mare măsură persoanele peste 45 de ani (88%) și cele cu venituri ridicate (80%).

Românii intervievați susțin că cele mai afectate de scumpiri categorii de produse sunt alimentele (77%), combustibilul (77%) și utilitățile (electricitate, gaz etc.) - în proporție de 70%. Acestea se află la o distanță semnificativă de valoare față de următoarea categorie de produse măsurate, respectiv materialele de construcții, care a înregistrat un scor de 17%.

În acest context, 58% din totalul celor chestionați susțin că reducerea consumului ar putea rezolva problema inflației, în măsuri semnificativ mai mari bărbații (63%), persoanele peste 55 de ani (71%), dar și cele cu venituri ridicate (65%).

Potrivit sursei citate, o altă soluție pentru combaterea efectelor inflației este cererea unei măriri de salariu, 42% dintre românii din mediul urban preferând și această opțiune.

Totodată, tinerii între 18 și 24 de ani sunt cei mai puțin dispuși să își schimbe stilul de viață și să își modifice obiceiurile de consum (53%). Aceștia preferă, în mai mare măsură, cererea unei măriri de salariu (58%). Mai mult, un sfert dintre români iau în considerare și emigrarea pentru a face față provocărilor economice aduse de inflație, alternativă menționată în mai mare măsură de persoanele cu venituri mici.

Altă cauză a nivelului ridicat al inflației sunt reprezentate și de situațiile de conflict sau război (60%), semnalate într-o măsură mai mare de persoanele cu venituri ridicate (70%). Următoarele două poziții sunt ocupate de pandemie (42%) și de marile corporații (31%).

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfășurat online, în perioada 20 - 26 aprilie 2022, pe un eșantion de 1.005 persoane, din mediul urban, cu vârste de peste 18 ani, utilizatori de Internet. Eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.

Lasă un comentariu