AMINTIRI DE FLORAR “CÂNTA UN MARINAR LA PRORĂ...”

Distribuie pe:

În ziua de 28 mai 1977 avea loc lansarea la apă a supertancului petrolier românesc Independența. Construit la Șantierul naval Constanța, după proiectele ICEPRONAV Galați. Conducerea de atunci a țării intenționa construirea unei flote de transport cu produse petroliere din Asia și Africa, pentru a nu mai depinde de importurile din URSS. Cu predilecție din Irak, unde Saddam Hussein era președintele țării, cât și din Libia condusă de Muammar Al Gaddafi.

Aceste nave aveau capacitatea de 150.000 de tdw și trebuiau să străbată în siguranță Canalul Suez.

Despre nava “Independența” vorbind, aceasta avea niște caracteristici deosebite pentru acele vremuri: lungime de 302 metri, lățimea de 46 metri, o înălțime de construcție de 22,5 metri, un pescaj de 17,35 metri. Suprastructura care includea cabinele echipajului și alte anexe avea înălțimea unui bloc cu 7 etaje. Putea transporta aproximativ 164.000 de tone de petrol, cu o viteză de 16 noduri pe oră și o autonomie de 18.000 de mile marine.

Fiind prima din această clasă, motorul principal era fabricat în Japonia, de Kawasaki, și dezvolta 28.000 de cai putere. Următoarele nave aveau să fie echipate cu motoare produse la ICM Reșița, sub licența MAN, tot cu putere de 28.000 cai putere.

Revenind la data de 28 mai 1977, la festivitatea de lansare și botez a “Independenței”, “nașa” navei, Elena Ceaușescu, a aruncat spre bordaj sticla de șampanie, însă aceasta nu s-a spart. Marinarii cred că este un semn rău. Ceea ce s-a și întâmplat pe 15 noiembrie 1979, când nava se întorcea din voiaj cu aproximativ 164.000 de tone petrol la bord. În dimineața acelei zile, în timp ce străbătea Strâmtoarea Bosfor, este lovită în tancurile de la babord de un cargo sub pavilion grecesc. Urmează catastrofa... un șir de explozii și incendii uriașe.

Suflul exploziilor a afectat sute de clădiri din respectiva zonă a Istanbulului, inclusiv Catedrala “Sf. Sofia”, actuală moschee. Respectiva navă a ars aproape o lună de zile, în ciuda încercărilor autorităților turce de a lichida incendiile. Abia pe 14 decembrie s-a reușit stingerea incendiului. Din nava mândrie a flotei noastre nu a rămas mare lucru, așa că a fost luată hotărârea de a fi abandonată în respectiva țară. Comandantul cargoului grecesc a primit câteva luni de închisoare, strămutate apoi în câteva mii de dolari amendă... Din cei 45 de membri ai echipajului, doar trei au scăpat cu viață, având inspirația de a se arunca peste bord. (BEATRICE PICHIU)

Lasă un comentariu